Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu

sygnatura: IPPP2/443-1246/13-2/MM

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2013-12-12

słowa kluczowe:Ochotnicza Straż Pożarna, odliczenie podatku, podatek naliczony, projekt

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13.11.2013r. (data wpływu 20.11.2013r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.11.2013r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

OSP pozyskała środki w ramach działania 413 ,,Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla Małych Projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na realizację projektu pt. Remont i modernizacja świetlicy wiejskiej podpisując umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa na refundację 80% kosztów kwalifikowalnych inwestycji, pozostała kwota to środki własne OSP.

Głównym celem projektu jest rozwijanie aktywności społeczności lokalnej poprzez remont i modernizację świetlicy wiejskiej. Podczas remontu zostaną wykonane roboty rozbiórkowe: zdjęcie eternitu, zdemontowanie drzwi, rozebranie podłogi drewnianej oraz zdemontowanie rynien. Następnie zostanie wyremontowana połać dachu za pomocą desek, pokryty dach blachą stalową ocynkowaną, zamontowane rynny i podsufitka pod okapem, zostanie pomalowana część pokrycia dachowego. Wewnątrz budynku zostanie ułożona izolacja z folii, będą ułożone płyty styropianowe, powstanie warstwa betonowa z siatką zbrojeniową, na której zostaną ułożone płytki gresowe. W kuchni zostanie wykonany sufit gipsowo-kartonowy. Będą zamontowane aluminiowe drzwi wejściowe oraz ocieplenie ścian.

Modernizacja w ramach projektu polegać będzie na położeniu izolacji z foli na sucho pozioma oraz izolacji cieplnych i przeciwdźwiękowych z płyt styropianowych na podłodze.

OSP nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności gospodarczej, nie uzyskuje także przychodów, które należy opodatkować podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem, nie figuruje w ewidencji czynnych podatników podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy OSP będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z realizacji projektu pt. Remont i modernizacja świetlicy wiejskiej...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenie podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający O prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny OSP stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ,,ustawą o VAT", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca pozyskał środki na realizację projektu remont i modernizacji świetlicy wiejskiej. Podczas remontu zostaną wykonane roboty rozbiórkowe: zdjęcie eternitu, zdemontowanie drzwi, rozebranie podłogi drewnianej oraz zdemontowanie rynien. Następnie zostanie wyremontowana połać dachu za pomocą desek, pokryty dach blachą stalową ocynkowaną, zamontowane rynny i podsufitka pod okapem, zostanie pomalowana część pokrycia dachowego. Wewnątrz budynku zostanie ułożona izolacja z folii, będą ułożone płyty styropianowe, powstanie warstwa betonowa z siatką zbrojeniową, na której zostaną ułożone płytki gresowe. W kuchni zostanie wykonany sufit gipsowokartonowy. Będą zamontowane aluminiowe drzwi wejściowe oraz ocieplenie ścian. Modernizacja w ramach projektu polegać będzie na położeniu izolacji z foli na sucho oraz izolacji cieplnych i przeciwdźwiękowych z płyt styropianowych na podłodze. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, nie wykonuje także czynności, które należy opodatkować podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy będzie miał możliwość odzyskania od poniesionych wydatków na realizację projektu podatku VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu. Tym samym dokonane zakupy na realizację operacji pt. ,,Remont i modernizacja świetlicy wiejskiej" będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej operacji.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pt. ,,Remont i modernizacja świetlicy wiejskiej", ponieważ Strona nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wydatki poniesione w ramach realizacji operacji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Strona nie będzie miała możliwości otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, o którym mowa art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY