Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania dla usługi pośrednictwa świadczonej na rzecz podatnika z siedzibą w Szwajcarii oraz prawa do odliczenia podatku VAT

sygnatura: IPTPP2/443-774/13-4/JS

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

data: 2013-12-12

słowa kluczowe:kontrahent zagraniczny, miejsce świadczenia usług, pośrednictwo, prawo do odliczenia, świadczenie usług

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania dla usługi pośrednictwa świadczonej na rzecz podatnika z siedzibą w Szwajcarii oraz prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania dla usługi pośrednictwa świadczonej na rzecz podatnika z siedzibą w Szwajcarii oraz prawa do odliczenia podatku VAT.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie, że wniosek ORD-IN dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz uiszczenie brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Podatnik współpracuje jako pośrednik ze Spółką mającą siedzibę w Szwajcarii, na zlecenie której poszukuje w Polsce nabywców, klientów zainteresowanych kupnem urządzeń oferowanych przez Spółkę szwajcarską. Podatnik wskazuje nabywcę Spółce szwajcarskiej. Za świadczone usługi Podatnik otrzymuje wynagrodzenie tylko w postaci procentowej prowizji liczonej od wartości sprzedanych w Polsce urządzeń. Z tytułu świadczonych usług Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na rzecz podmiotu szwajcarskiego. Zbywcą urządzenia pozostaje Spółka szwajcarska, a zakupione urządzenie dostarczane jest bezpośrednio ze Szwajcarii do nabywcy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;
  2. wskazane w pozycji 68 wniosku ORD-IN określenie ,,podatnik" oznacza Wnioskodawcę;
  3. przedmiotowy wniosek dotyczy oferowanych przez Spółkę szwajcarską urządzeń elektrycznych do pomiaru częstotliwości rezonansowych;
  4. Spółka szwajcarska, na rzecz której Wnioskodawca świadczy przedmiotową usługę pośrednictwa, jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.);
  5. Spółka szwajcarska, o której mowa we wniosku, nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce ani w innym kraju niż jej siedziba działalności gospodarczej;
  6. kwoty podatku naliczonego związane z nabytymi usługami, które dotyczą świadczenia usług na rzecz Spółki szwajcarskiej, o których mowa we wniosku (np. z faktur za usługi telekomunikacyjne, księgowe, leasingowe, najem sal na spotkania informacyjno-promocyjne, zakup środków trwałych itp.), mogłyby być odliczone, gdyby ww. czynności były wykonywane na terytorium Polski;
  7. posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z wykonywanymi czynnościami, polegającymi na świadczeniu usług pośrednictwa. Są to m.in. dyspozycje i korespondencje mailowe, potwierdzenia zrealizowanych zamówień, potwierdzenia ustnych ustaleń biznesowych. Wnioskodawca nie dysponuje pisemną umową zawartą z kontrahentem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy usługa pośrednictwa świadczona przez Podatnika z siedzibą w Polsce na rzecz podatnika z siedzibą w Szwajcarii będzie w Polsce opodatkowana podatkiem VAT...
  2. Czy w przypadku świadczenia usług pośrednictwa przez Podatnika z siedzibą w Polsce na rzecz podatnika z siedzibą w Szwajcarii Wnioskodawca zachowuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur z tą działalnością związanych...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1)

Usługa pośrednictwa świadczona przez polskiego Podatnika na rzecz podatnika zagranicznego mającego siedzibę w Szwajcarii nie będzie w Polsce opodatkowana VAT.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Wyjątki od powyższej zasady nie dotyczą usług pośrednictwa.

W przedstawionym stanie faktycznym usługi pośrednictwa świadczone są na rzecz innego podatnika, będącego usługobiorcą i miejscem świadczenia takiej usługi będzie jego siedziba. Ponieważ siedziba ta nie znajduje się na terytorium kraju, usługa pośrednictwa świadczona przez podatnika nie będzie opodatkowana VAT.

Ad. 2)

Podatnik nie traci prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur związanych ze świadczeniem usług pośrednictwa na rzecz podatnika z siedzibą w Szwajcarii.

Niezależnie od braku opodatkowania podatkiem VAT usług pośrednictwa świadczonych na rzecz podatnika z siedzibą w Szwajcarii prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT związanych ze świadczeniem tych usług, pozostaje aktualne. Powyższe wynika z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z treścią którego podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, współpracuje jako pośrednik ze Spółką mającą siedzibę w Szwajcarii, na zlecenie której poszukuje w Polsce nabywców, klientów zainteresowanych kupnem urządzeń elektrycznych do pomiaru częstotliwości rezonansowych, oferowanych przez Spółkę szwajcarską. Zainteresowany wskazuje nabywcę Spółce szwajcarskiej. Za świadczone usługi Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie tylko w postaci procentowej prowizji liczonej od wartości sprzedanych w Polsce urządzeń. Z tytułu świadczonych usług Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na rzecz podmiotu szwajcarskiego. Zbywcą urządzenia pozostaje Spółka szwajcarska, a zakupione urządzenie dostarczane jest bezpośrednio ze Szwajcarii do nabywcy.

Spółka szwajcarska, na rzecz której Wnioskodawca świadczy przedmiotową usługę pośrednictwa, jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy. Spółka ta nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce ani w innym kraju niż jej siedziba działalności gospodarczej.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że kwoty podatku naliczonego związane z nabytymi usługami, które dotyczą świadczenia usług na rzecz Spółki szwajcarskiej (np. z faktur za usługi telekomunikacyjne, księgowe, leasingowe, najem sal na spotkania informacyjno-promocyjne, zakup środków trwałych itp.), mogłyby być odliczone, gdyby ww. czynności były wykonywane na terytorium Polski. Zainteresowany posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z wykonywanymi czynnościami, polegającymi na świadczeniu usług pośrednictwa. Są to m.in. dyspozycje i korespondencje mailowe, potwierdzenia zrealizowanych zamówień, potwierdzenia ustnych ustaleń biznesowych. Wnioskodawca nie dysponuje pisemną umową zawartą z kontrahentem.

Ad. 1)

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z kolei w świetle przepisu art. 28b ust. 3 ustawy, w przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro - jak wskazał Zainteresowany - Spółka szwajcarska, na rzecz której Wnioskodawca świadczy przedmiotową usługę pośrednictwa, jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy oraz Spółka ta nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce ani w innym kraju niż jej siedziba działalności gospodarczej, to miejscem świadczenia, stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, jest/będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada/będzie posiadał siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym usługa pośrednictwa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz podatnika z siedzibą w Szwajcarii nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Ad. 2)

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 art. 86, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Powyższe przepisy wskazują, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przy czym aby odliczyć kwoty związane z czynnościami, których miejsce świadczenia znajduje się poza granicami kraju, konieczne jest, aby kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć, nabycia te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju, jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem, czynności świadczone poza terytorium kraju powinny mieć charakter sprzedaży opodatkowanej.

Przepisy wymagają ponadto, aby podatnik miał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że - jak wynika z wniosku - kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczeniem usług na rzecz Spółki szwajcarskiej, mogłyby być odliczone, gdyby te usługi były świadczone na terytorium Polski. Ponadto Zainteresowany posiada dokumenty, z których wynika związek podatku naliczonego ze świadczeniem usług pośrednictwa.

Wobec powyższego, w okolicznościach niniejszej sprawy, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, Wnioskodawca ma/będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które związane są ze świadczeniem usług na rzecz podmiotu szwajcarskiego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY