Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy uzyskane dochody w związku z bezpośrednią realizacją programu współfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

sygnatura: IPB2/4117-50/06/3

autor: Izba Skarbowa w Katowicach

data: 2006-12-05

słowa kluczowe:pomoc bezzwrotna, środki pomocowe, zwolnienia przedmiotowe

D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 25.09.2006 r., wniesionego przez pana ... zam. ...., ul. ... na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z dnia 18.09.2006 r. znak: .... stwierdzające, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 17.06.2006 r., który wpłynął do Urzędu w dniu 23.06.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe
- Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach odmawia zmiany(uchylenia) postanowienia organu pierwszej instancji.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 17.06.2006 r., które wpłynęło do Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w dniu 23.06.2006 r., pan .... .... złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż pan ... występując jako reprezentant Firmy ... "XXX" z siedzibą w Sosnowcu, ul. ... podpisał w dniu 27.02.2006 r. ze SCOTT WILSON /Polska/ Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie umowę o podwykonawstwie na okres od 01.04.2006 r. do 31.10.2009 r., na mocy której zobowiązał się do wykonania na rzecz SCOTT WILSON /Polska/ Sp. z o.o. usług w zakresie realizacji kontraktu "Zarządzanie i Nadzór nad robotami przy I Etapie budowy obwodnicy m. Puławy, długości 12,71 km wraz z budową nowego mostu przez rzekę Wisłę w Puławach długości 1038,2 m".
Świadczone przez wnioskodawcę usługi obejmują pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru robót mostowych.
Z tytułu realizacji powyższej umowy wystawiana jest w terminie określonym w umowie faktura VAT.

Z wystawionego przez SCOTT WILSON /Polska/ Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zaświadczenia z dnia 30.05.2006 r. wynika, iż pan... prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Firma ... "XXX" z siedzibą w Sosnowcu, ul. ... realizuje zadania w ramach projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej od dnia 01.04.2006 r. do 31.10.2006 r. zawartej ze SCOTT WILSON Ltd Sp. z o.o. Oddział w Polsce przy realizacji w/w kontraktu, bezpośrednio realizując cel programu wspólfinansowanego ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Powyższy kontrakt został zawarty dnia 18.10.2005 r. w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport i w 74,18% jest finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na podstawie Decyzji Komisji Europejskiej z dnia 29.06.2004 r.
W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny podatnik zadał pytanie czy uzyskane dochody w związku z bezpośrednią realizacją programu współfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem podatnika dochody uzyskiwane w związku z bezpośrednią realizacją programu współfinansowanego ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 74,18% są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Postanowieniem z dnia 18.09.2006 r. znak: ... Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdził, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.
Pismem z dnia 25.09.2006 r. pan ... wniósł zażalenie na w/w postanowienie, w którym wniósł o jego uchylenie. Podatnik zarzucił naruszenie przepisu art. 122 Ordynacji podatkowej polegające na nie podjęciu przez organ podatkowy wszelkich działań niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy.
Rozpatrując powyższe zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:
1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie (ustalenie zaś czy środki te pochodzą z bezzwrotnej pomocy, czy też nie - spoczywa na podatniku),
2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.
Przedstawiony stan faktyczny wskazuje, że podatnik uzyskuje dochody w związku z bezpośrednią realizacją programu współfinansowanego ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) NR 1260 /1999 dotyczącego zarządzenia i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Stosownie do art. 2 pkt 11 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju publiczne środki wspólnotowe oznaczają środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, (...),
Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych - zgodnie z art. 27 ust. 1 powołanej ustawy - polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.
Zatem otrzymane dofinansowanie stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.
Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, o jakiej mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie dochodów warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie tego przepisu.
Wobec powyższego, uzyskiwane z tytułu świadczenia usług w zakresie realizacji w/w kontraktu dochody nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nadmienić należy, iż w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym m. in. od osób fizycznych, dochodów pochodzących ze środków pomocowych finansowanych z funduszy strukturalnych oraz współfinansujących środków krajowych, Minister Finansów działając na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, dokonał interpretacji przepisów prawa podatkowego w piśmie z dnia 30.08.2006r. Znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412.
W świetle obowiązujących przepisów, stanowisko reprezentowane przez wnioskodawcę należy uznać za nieprawidłowe.
Podniesiony przez podatnika zarzut, iż Urząd Skarbowy rażąco naruszył przepis art. 122 Ordynacji podatkowej, gdyż nie podjął wszelkich działań niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy, jest bezzasadny.
W wyroku z dnia 12.12.2005 r. sygn. akt I SA/GI 1678/05 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził: "Organ podatkowy obowiązany jest dokonać oceny prawnej stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa (art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej). Nie może więc zbadać w sensie merytorycznym "sprawy podatkowej" wynikającej z przytoczonego w pytaniu stanu faktycznego lecz jedynie pozytywnie lub negatywnie ocenić, z przytoczeniem przepisów prawa podatkowego, czy stanowisko pytającego zawarte we wniosku jest słuszne i znajduje oparcie w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego. Organ podatkowy nie jest zobowiązany ani uprawniony do prowadzenia jakiegokolwiek postępowania wykraczającego poza granice wniosku celem np. jego uzupełnienia w zakresie stanu faktycznego czy stanowiska pytającego. Rzeczą pytającego jest takie sformułowanie treści wniosku - wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie - by organ podatkowy na jego podstawie, bez konieczności dokonania dodatkowych czynności, mógł w drodze postanowienia, udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wskazanego we wniosku."
Biorąc powyższe pod uwagę, brak jest przesłanek do dokonania zmiany(uchylenia) postanowienia organu pierwszej instancji.
Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.
Decyzja niniejsza, na mocy art. 143 Ordynacji podatkowej, została wydana z upoważnienia Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Decyzja ta jest ostateczna.
Służy na nią skarga (w dwóch egzemplarzach) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2 za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach - Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała) w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY