Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Sprawa zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Europejskiego Funduszu Rozwoju.

sygnatura: PFI-4180-0028/06/BA

autor: Izba Skarbowa w Opolu

data: 2006-12-05

słowa kluczowe:fundusz unijny, pomoc bezzwrotna, umowa o pracę, Unia Europejska (Wspólnota Europejska)

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie z dnia 5 maja 2006r. nr PO/4150-1/06 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące kwestii
zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Europejskiego Funduszu Rozwoju,
gdyż zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 8 lutego 2006r. podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie o wydanie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z treści pisma wynika, iż podatnik pełni funkcję specjalisty ds. monitorowania i raportowania projektów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Zakres obowiązków podatnika obejmuje samodzielne prowadzenie monitoringu projektów przyjętych do finansowania w ramach Działania 2.3 ZPORR, weryfikację kompletności i poprawności sprawozdań monitoringowych beneficjentów, zapewnienie efektywnego i zgodnego z zaleceniami procedurami monitorowania sprawozdawczości i informacji o postępach i efektach z realizowanych działań w podziale na projekty, przygotowywanie do Instytucji Pośredniczącej sprawozdań, przygotowanie informacji o nieprawidłowościach w realizacji projektów, sporządzanie raportów i zestawień, dokonywanie okresowej oceny realizacji Działań ZPORR.

W ramach priorytetu 4 - Pomoc Techniczna Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 realizowano dwa projekty:

  1. w okresie 1.06.2004-31.12.2004r. pt. "Zatrudnienie osób zaangażowanych we wdrażanie ZPORR w WUP" (01/100);
  2. w okresie 01.01.2005r.- 31.01.2006r. pt. "Zatrudnienie pracowników zaangażowanych w proces wdrażania Działań 2.1, 2.3, 2.4 ZPORR w WUP" (01/290).

W/w projekty były realizowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na podstawie umów o dofinansowanie zawartej odpowiednio w dniu 1 grudnia 2004r. oraz 7 października 2005r. pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy jako Beneficjentem a Wojewodą jako Instytucją Pośredniczącą.
W § 5 w/w umów o dofinansowanie projektów sprecyzowano, że środki na ich realizację przekazywane są beneficjentowi w formie refundacji poniesionych przez niego wydatków kwalifikowanych na realizację projektów w postaci płatności okresowych oraz płatności końcowej, po złożeniu przez Beneficjenta wniosku o płatność.

Na podstawie w/w umowy z dnia 1 grudnia 2004r. Instytucja Pośrednicząca przyznała beneficjentowi na realizację Projektu określonego we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 4- Pomoc Techniczna dofinansowanie w wysokości 75% wydatków kwalifikowanych w ramach projektu, zaś na podstawie w/w umowy z dnia 7 października 2005r. - dofinansowanie w wysokości 74,99% w/w wydatków.

We wniosku z dnia 3 lutego 2006r. podatnik wskazał, iż obecnie bierze udział w realizacji projektu wymienionego w pkt 2 (01/290). Celem strategicznym tego projektu jest zatrudnienie odpowiednio licznego, posiadającego wysokie kwalifikacje personelu, co jest niezbędne do zapewnienia przez Urząd Pracy prawidłowej i sprawnej realizacji zadań w ramach ZPORR.

Według podatnika, otrzymywany dochód ze środków w/w Funduszu, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolny jest od tego podatku.

Postanowieniem z dnia 5 maja 2006r. nr: PO/4150-1/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. Stwierdzono bowiem, że podatnik spełnia obie przesłanki określone w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, tzn. środki finansowane przeznaczone na wypłatę wynagrodzenia podatnika pochodzą od podmiotów wskazanych w przywołanym przepisie, a podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.



Dokonując "z urzędu" weryfikacji wskazanego w sentencji postanowienia, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, iż zostało ono wydane z rażącym naruszeniem przepisów prawa, a mianowicie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. nr 14 poz. 146 ze zm.).

Stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższe oznacza, że aby zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 ust. 46 w/w ustawy mogło być możliwe w/w. warunki muszą być spełnione łącznie.
Brak spełnienia choćby jednego z nich uniemożliwia skorzystanie przez osobę fizyczną ze zwolnienia. Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy istotne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.

Na wstępie wyjaśnić trzeba, że Regionalny Program Operacyjny - w ramach tego programu realizowano projekt "Zatrudnienie pracowników zaangażowanych w proces wdrażania działań 2.1, 2.3, 2.4 ZPORR w WUP"w ramach działania 4.1 Pomoc Techniczna Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Priorytet 4 - to program służący realizacji Narodowego Planu Rozwoju, składajacy się ze spójnego zestawienia priorytetów operacyjnych i działań, odnoszący się do województwa.
W/w Projekt objęty jest Narodowym Planem Rozwoju 2004-2006, którego zasady realizacji określa ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie rozwoju (Dz.U. Nr 116, poz. 1206).
Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:

  1. sektorowe programy operacyjne;
  2. regionalne programy operacyjne;
  3. inne programy operacyjne;
  4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności

Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych - o czym stanowi art. 8 ust. 2 ustawy.
Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi w takim przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Innymi słowy finansowanie wydatków ponoszonych w ramach ZPORR dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.
W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż podatnik jest zatrudniony jako specjalista ds. monitorowania i raportowania projektów, a zakres wykonywanych czynności wskazuje, że podatnik wykonuje czynności wyłącznie nadzorcze związane ze sprawozdawczością i monitoringiem Projektu w ramach Działania 2.3 ZPORR. Czynności te co prawda są niezbędne przy realizacji programu, jednakże nie są bezpośrednio związane z realizacją celu w/w programu, tj. zatrudnieniem odpowiednio licznego, posiadającego wysokie kwalifikacje personelu. Wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy zwolnienie dotyczy natomiast dochodów podatnika, który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Priorytet 4, w którym podatnik bierze udział dotyczy pomocy technicznej a jego głównym celem jest jedynie wsparcie instytucji uczestniczących we wdrażaniu ZPORR.

Ponadto przedstawiony stan faktyczny wskazuje, iż na podstawie umowy o pracę podatnik bierze udział w realizacji projektu w ramach ZPORR. Wymieniony projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Za zarządzanie w/w programem w Polsce odpowiada Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U. 2004r., nr 200, poz. 2051) dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach.
Zatem powyższe potwierdza, że pomoc, jaką otrzymuje beneficjent, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych, a więc nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie - przy spełnieniu również warunku określonego w pkt 46 lit. b przepisu art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym (...) - uprawnia do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.
W związku z powyższym wypłacane podatnikowi wynagrodzenie podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach.

Powyższe stanowisko potwierdza wyjaśnienie Ministra Finansów zawarte w piśmie z dnia 30 sierpnia 2006r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412.

Opisane okoliczności faktyczne i prawne uzasadniają zatem zmianę postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie z dnia 5 maja 2006r. - w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej - w sposób wyżej przedstawiony.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego i prawnego w dniu jej wydania.

Na niniejszą decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY