Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Dotyczy opodatkowania dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.

sygnatura: PF-I/4180-0025/06/JK

autor: Izba Skarbowa w Opolu

data: 2006-12-05

słowa kluczowe:podatek dochodowy od osób fizycznych, pomoc bezzwrotna, stosunek pracy

DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zmienia "z urzędu" postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach z dnia 10 lipca 2006r. Nr PD/415-5/06/GJ w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej, gdyż zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 19 kwietnia 2006r., uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2006r., zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.Ze stanu faktycznego przedstawionego w w/w pismach oraz załącznikach wynika, iż od dnia 16 maja 2005r. była Pani zatrudniona w firmie XXXX Sp. z o.o. z siedzibą w W. na czas wykonywania określonej pracy, tj. na czas realizacji budowy Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) na Autostradzie .................Pani pracodawca, tj. XXXX Sp. z o.o. - jak wskazała Pani we wniosku - otrzymał środki pomocowe przekazane przez ich dysponenta - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, na realizację kontraktu "Zarządzanie i nadzór nad budową autostrady ....... dla zadań:

A. Realizacja elementów bezpieczeństwa ruchu na ..... na odcinku .................,

B. Budowa 16 parkingów na terenie MOP-ów przy ...................... wraz z remontem nawierzchni na DK nr 44 i DK nr 88, ISPA nr 2000/PL/16/P/PT/001-05".

Kontrakt ten wchodzi w zakres projektu "Budowa autostrady ........ odcinek ............ od km 296+ 600 do km 315+ 700, ISPA nr 2000/PL/16/P/PT/001".

Zdaniem Pani dochody uzyskane z tytułu zatrudnienia w firmie XXXX Sp. z o.o., w części faktycznie sfinansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, zwolnione są z podatku dochodowego na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach w postanowieniu z dnia 10 lipca 2006r. Nr PD/415-5/06/GJ w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej zgodził się z Pani stanowiskiem uznając, iż w przedstawionym stanie faktycznym wynagrodzenie ze stosunku pracy w części finansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dokonując "z urzędu" weryfikacji w/w postanowienia z dnia 10 lipca 2006r. Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, iż zostało ono wydane z rażącym naruszeniem przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym w roku 2005, tj roku zawarcia umowy o pracę - wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatnika z tzw. środków pomocowych, o ile te spełniają łącznie następujące kryteria:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Oznacza to, że w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które:

a) otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub

b) są beneficjentami pomocy - którzy otrzymali w/w środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Nadto podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwotnej pomocy.

Jednocześnie przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje wynagrodzeń i innych świadczeń pracowników zatrudnionych przez w/w podmioty, a także wynagrodzeń i świadczeń kolejnych osób, np. fizycznych, którym podmioty te, bezpośrednio realizujące cel programu, zlecają wykonanie określonych prac w związku z wykonywanym programem.

Powyższe oznacza, że aby zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy mogło być możliwe, przedstawione warunki muszą być spełnione łącznie. Brak spełnienia jednego z nich uniemożliwia skorzystanie przez osobę fizyczną ze zwolnienia.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz załączonych materiałów wynika, że w okolicznościach sprawy objętej zapytaniem - podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która zawarła kontrakt w ramach projektu finansowanego z tej pomocy z firmą XXXX Sp. z o.o. jako wykonawcą projektu.

W tym stanie faktycznym - uwzględniając przesłanki do zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - stwierdzić trzeba, że dochody uzyskane przez Panią na podstawie umowy o pracę pochodziły od podmiotu realizującego cel programu, a nie podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków pomocowych pochodzących z Unii Europejskiej w ramach programu ISPA.W konsekwencji skoro firma XXXX Sp. z o.o. jest beneficjentem realizującym cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy, to w świetle postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy dochody Pani, jako podwykonawcy zleconych czynności przez firmę nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie. Spełniona bowiem została przesłanka negatywna: "(...) zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem".

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdza się, że otrzymane przez Panią wynagrodzenie nie spełnia warunków do w/w zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W tej sytuacji skoro stanowisko organu podatkowego pierwszej instancji, wyrażone we wskazanym w sentencji postanowieniu z dnia 10 lipca 2006r. rażąco narusza wyżej powołane przepisy prawa materialnego, stosownie do art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa winno zostać zmienione z urzędu. Wskazać przy tym należy, iż rażące naruszenie

prawa następuje wtedy, gdy treść rozstrzygnięcia pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa i gdy charakter takiego naruszenia powoduje, że owo rozstrzygnięcie nie może zostać w obrocie prawnym jako akt wydany przez organ praworządnego Państwa.
W przedmiotowym stanie faktycznym i prawnym należało orzec jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dniu jego wydania.
Na decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, w terminie czternastu dni od dnia jej doręczenia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY