Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy stanowią koszty uzyskania przychodów wydatki poniesione na roboty związane z remontem dachu, wymianą stolarki okiennej, drzwiowej, wymianą instalacji eletrycznej, gazowej, wodno - kanalizacyjnej, naprawą nawierzchni dróg wewnętrznych, placów i parkingów oraz wykonaniem tynków zewnętrznych (elewacja wraz z ociepleniem budynku)?

sygnatura: PD-1/4240/i-4/05

autor: Izba Skarbowa w Krakowie

data: 2005-12-09

słowa kluczowe:amortyzacja, modernizacja, remonty

D E CY Z J A

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po rozpatrzeniu odwołania Strony z dnia 20.10.2005 r. od decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z dnia 06.10.2005 r. Nr PD-1/423/i-216/05 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, działając na podstawie art. 207, art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) utrzymuje w mocy decyzję organu pierwszej instancji.

U Z A S A D N I E NI E

Zaskarżona decyzja Dyrektora Izby Skarbowej została wydana w wyniku zmiany z urzędu postanowienia Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 20.07.2005 r. Nr DP5/423-15/05/KD/51478 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Pismem z dnia 01.06.2005 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów robót związanych z remontem budynków będących własnością podatnika. Strona wskazała, iż w skład robót wchodzą:
- remont dachu z wymianą pokrycia dachowego,
- wymiana stolarki okiennej,
- wymiana stolarki drzwiowej,
- wymiana instalacji elektrycznej, gazowej, wodno - kanalizacyjnej,
- naprawa nawierzchni dróg wewnętrznych, placów i parkingów,
- wykonanie nowych tynków zewnętrznych (elewacja) wraz z ociepleniem budynku.
Zdaniem Podatnika w/w wydatki winny być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na fakt, że wydatki te są wydatkami związanymi z remontem obiektów budowlanych.

Postanowieniem z dnia 20.07.2005 r. Nr DP5/423-15/05/KD/51478 Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego uznał wyżej przedstawione stanowisko Spółki za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej decyzją z dnia 06.10.2005 r. Nr PD-1/423/i-216/05 zmienił z urzędu w/w postanowienie stwierdzając, iż przedstawione we wniosku stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.
W decyzji nie podzielono stanowiska Podatnika odnośnie robót dotyczących elewacji i ocieplenia budynku. Uznano, iż prace związane z ociepleniem budynku czyli położenie płyty styropianowej, jej tynkowanie, malowanie i roboty wykończeniowe należy traktować jako jeden proces modernizacji budynku, zwiększający wartość użytkową i techniczną. Tym samym stwierdzono, że wydatki te powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Odnośnie zakresu pozostałych prac tj. remontu dachu z wymianą pokrycia dachowego, wymiany stolarki okiennej, drzwiowej, instalacji elektrycznej, gazowej, wodnokanalizacyjnej, naprawy nawierzchni dróg wewnętrznych, placów i parkingów podzielono stanowisko Podatnika i Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego.
W odwołaniu od w/w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej Strona argumentuje, iż wymiana elewacji nie zmieni przeznaczenia budynku, nie nada mu nowych cech użytkowych. Spółka stoi na stanowisku, że potraktowanie ocieplenia, otynkowania i malowania jako jednego procesu jest sprzeczne z procesem technologicznym i praktyką.

W wyniku rozpatrzenia odwołania Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza co następuje.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. Art. 16g ust. 13 tej ustawy stanowi, że jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500,00 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Modernizacją, ulepszeniem jest trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie lub nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych, wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżenie kosztów eksploatacji. Efektem ulepszenia środka trwałego ma być zwiększenie jego wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania. Ocieplenie budynku płytami styropianowymi, otynkowanie go zmniejszy zapewne również koszty jego eksploatacji. Zatem w przedmiotowej sprawie, ocieplenie budynku wraz z elewacją należy w świetle w/w przepisów traktować jako ulepszenie środka trwałego. Wydatki te powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne.
Argumenty Strony, że ocieplenie, otynkowanie i malowanie budynku nie koniecznie musi stanowić jeden proces technologiczny, że istnieje możliwość wyboru:
- wykonania wszystkich trzech rzeczy,
- położenie tylko nowego tynku,
- wymiany tynku i malowanie,
nie ma znaczenia w przedmiotowej sprawie. We wniosku z dnia 01.06.2005 r. Spółka wyraźnie wskazała, że przedmiotem wykonywanych prac jest wykonanie nowych tynków zewnętrznych (elewacji) wraz z ociepleniem budynku.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Stronie jeżeli uzna, że decyzja jest niezgodna z prawem, przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie - w dwóch egzemplarzach - za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY