Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przekazanie oferentom specyfikacji istotnych warunków zamówienia, będące jednym z etapów zorganizowanego przetargu należy traktować jako czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a jeśli będą podlegały, to jaką stawką podatku?

sygnatura: PP1/443-31/05

autor: Izba Skarbowa w Lublinie

data: 2005-12-12

słowa kluczowe:przetarg, zamówienie publiczne

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) - po przeanalizowaniu pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w  podatku od towarów i usług zawartej w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z dnia 7 lipca 2005 roku, Nr D2-443/55/05 - zmieniam z urzędu powyższe postanowienie z uwagi na rażące naruszenie prawa.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2005 roku wpłynął do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie wniosek XXX o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 204, poz. 2086 z 2004 r. z późn. zm.) Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i  Autostrad jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach dróg krajowych, do którego należy wykonywanie zadań zarządcy dróg krajowych oraz realizacja budżetu państwa w zakresie dróg krajowych. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad realizuje swoje zadania przy pomocy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która wykonuje również zadania zarządu dróg krajowych. Wnioskodawca jako dysponent środków budżetowych organizuje przetargi dotyczące realizowanych inwestycji. Zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19 poz. 177) Podatnik przekazuje odpłatnie oferentom specyfikację istotnych warunków zamówienia, której cena obejmuje koszty wydruku oraz przekazania.

W związku z powyższym wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przekazanie oferentom specyfikacji istotnych warunków zamówienia, będące jednym z etapów zorganizowanego przetargu należy traktować jako czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a jeśli będą podlegały, to jaką stawką podatku? Jednocześnie Strona wyraziła stanowisko, iż jej zdaniem przedmiotowe czynności nie podlegają ustawie o VAT.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanowieniem z dnia 7 lipca 2005 roku Nr D2-443/55/05 uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe. Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i  usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w związku z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stwierdził, iż organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług występują w podwójnym charakterze. Organy te są podatnikami podatku VAT, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych oraz podmiotami nie będącymi podatnikami VAT gdy realizują zadania nałożone na nie przepisami prawa. Zdaniem organu podatkowego zorganizowanie dla własnych potrzeb przetargu, którego jednym z etapów jest przekazanie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia za opłatą, jest świadczeniem usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynności wykonywane przez strony mają zatem charakter cywilnoprawny i podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wg stawki podstawowej w wysokości 22%.

Po ponownej analizie całości materiału zebranego w przedmiotowej sprawie stwierdzam, iż stanowisko Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie nie znajduje potwierdzenia w obowiązujących przepisach podatkowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Jednocześnie na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy w związku z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż specyfikacja istotnych warunków zamówienia jest specyficznym zbiorem dokumentów zawierającym m.in.: informacje o przedmiocie zamówienia, sposób przygotowania oferty, opis warunków udziału w postępowaniu. Stanowi ona istotny element każdego z trybów postępowania przetargowego i jest przekazywana odpłatnie zainteresowanemu złożeniem oferty. Cena za udostępnienie specyfikacji nie może przekraczać wysokości kosztów jej druku i przekazania (art. 42 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych).

Ponadto dodać należy, iż według Urzędu Statystycznego w Łodzi czynności wykonywane zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych polegające na sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia mieszczą się w ramach działalności podstawowej (statutowej) danej jednostki budżetowej i zostały sklasyfikowane jako usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej (PKWiU 75.11.11-00.20).

Wydanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie następuje w wyniku zawartej w tym celu odrębnej umowy o charakterze cywilnoprawnym. Jest to tylko jeden z elementów (etapów) postępowania prowadzonego w celu prawnie skutecznego zawarcia umowy przez dysponenta środków budżetowych, zgodnie z nałożonymi na niego obowiązkami ustawowymi. Wydania specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie można wyodrębnić z prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jest to jeden z wielu dokumentów związanych nieoderwalnie z procedurami zamówień publicznych. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia nie jest samoistnym przedmiotem obrotu, nie związanym z  prowadzonym postępowaniem przetargowym. Tym samym nie jest ona również towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe nie podzielam stanowiska Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie. Oceniając definicje i określenia zawarte w ustawie należy stwierdzić, iż nie obejmują one swym zakresem przekazania specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Czynność ta nie będzie zatem podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia faktyczne i prawne koniecznym było orzec jak w sentencji.

Od decyzji niniejszej służy Stronie odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w  Lublinie w terminie 14 dni od jej otrzymania.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY