Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy podlega opodatkowniu podatkiem od towarów i usług czynność przekształcenia na mocy decyzji administracyjnej prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości?

sygnatura: ZP2-4407/I/6/06

autor: Izba Skarbowa w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu

data: 2006-11-30

słowa kluczowe:

D e c y z j a

Na podstawie art.233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t.j. z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu odwołania z dnia 28 września 2006r., znak: Fn. 3119-10/S/06 od decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w ... z dnia 18 września 2006r., znak:ZP2-449/I/3/06, zmieniającej z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w... z dnia 27 marca 2006r., znak: PPDE/443-3/2006 dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czynności przekształcenia na mocy decyzji administracyjnej prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, poprzez wskazanie przepisu § 8 ust.1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) jako poprawnej podstawy prawnej zwolnienia powyższych czynności od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, postanawiam:

- utrzymać w mocy decyzję organu podatkowego I instancji.

U z a s a d n i e n i e

Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Skarbowej w ... zmienił z urzędu w oparciu o przepis art.14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... z dnia 27 marca 2006r., znak: PPDE/443-3/2006 dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług, czynności przekształcenia na mocy decyzji administracyjnej prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, poprzez wskazanie przepisu § 8 ust.1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), jako prawidłowej podstawy prawnej zwolnienia powyższych czynności od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Od powyższej decyzji Burmistrz Miasta wniósł odwołanie żądając jej uchylenia w całości i orzeczenia co do istoty sprawy poprzez przyjęcie, że Burmistrz Miasta wykonując dyspozycję art.3 ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wykonuje władztwo publiczne i na mocy art.15 ust. 6 ustawy o VAT, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.Wydanej decyzji zarzucono błędną wykładnię w/w przepisów wskazując, że zgodnie z art.3 ust. 1 pkt 2 powołanej wyżej ustawy przekształceniowej, decyzję o przekształceniu, w przypadku nieruchomości będących własnością jednostki samorządu terytorialnego, wydaje burmistrz. Natomiast ustawa o samorządzie gminnym w sposób jednoznaczny określa burmistrza jako organ władzy publicznej (art.11a w związku z art.6).

Odnosząc się do podniesionych zarzutów odwołania, wyjaśniam co następuje.

Jak wskazano w skarżonej decyzji, do czynności wykonywanych przez Stronę, zastosowanie w sprawie mają przepisy § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którymi ?zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych?.

W związku z błędną interpretacją przepisów podatkowych oraz wskazaniem w odwołaniu , że Strona jako organ władzy publicznej (art.11a w związku z art.6 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym - t.j. Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) korzysta ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art.15 ust.6 ustawy o VAT wyjaśniam co następuje.

Powołany wyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów, jako właściwy dla wykonywanych przez Stronę czynności przekształcenia na mocy decyzji administracyjnej prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wskazuje, iż zwalnia się od podatku:1) czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, 2) wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego,

Ad.1). Wskazany powyżej przepis jednoznacznie określa, iż zwolnienie od podatku dotyczy czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. W przedmiotowej sprawie, czynnościami związanymi z wykonywaniem zadań publicznych pozostawało: wydawanie indywidualnych decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, do czego zobowiązywały Stronę (burmistrza) odrębne przepisy, tj. art.3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz.U. z 2005, Nr 175, pz.1459). Powołany wyżej przepis obligował burmistrza ( oraz: wójta, prezydenta miasta, zarządu powiatu albo zarządu województwa) do wydania wskazanej decyzji - odpowiednio w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego.

Ad.2). Powołany powyżej przepis określa, iż zwolnienie od podatku dotyczy czynności o których mowa wyżej, ale wyłącznie tych, które są wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego. W związku z tym zauważam, iż powołany w skarżonej decyzji jako właściwy przepis § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, odnosi się do czynności wskazanych w pytaniu Strony we wniosku z dnia 30 stycznia 2006r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego ? co uzasadniało jego zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Podnoszę, iż wykonywanie w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego czynności związanych z realizacją zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, nie czyni burmistrza - organu wykonawczego gminy (podstawowej jednostki samorządu terytorialnego), automatycznie organem władzy publicznej w rozumieniu przepisu art. 15 ust.6 ustawy o VAT.Z tych względów nie podzielam argumentacji odwołania, iż burmistrz wydając decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości działa jako organ władzy publicznej wykonując władztwo publiczne i tym samym, zgodnie z art.15 ust.6 ustawy o VAT nie jest w tym zakresie podatnikiem tego podatku.

Wbrew argumentacji odwołania, wskazane przepisy art.11a w związku z art.6 ustawy o samorządzie gminnym, nie określają ? jak podnosi Strona, burmistrza jako organ władzy publicznej, lecz wskazują, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zauważam, iż powołane w odwołaniu przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( art. 104 § 1 w związku z art.5 §2 pkt 3) dotyczą procedury postępowania administracyjnego, lecz nie mają zastosowania w sprawach podatkowych, gdyż w tym zakresie od 1998r. właściwym aktem prawnym w omawianym zakresie pozostaje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

W tym miejscu uważam za stosowne zauważyć, iż prawo podatkowe jest w systemie prawa polskiego gałęzią odrębną i jego stosowania nie ograniczają inne akty prawne.Należy podkreślić, iż powołany wyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. bezsprzecznie odnosi się do jednostek samorządu terytorialnego. Przyjmując argumentację Strony, iż burmistrz jest organem władzy publicznej o którym mowa w art.15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o VAT, należałoby w konsekwencji uznać, iż Minister Finansów wydając wyżej wymienione rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w Rozdziale 6 dot. unormowania szczegółowych warunków stosowania zwolnień od podatku, ustanowił sprzeczny z systemem prawa RP przepis § 8 ust. 1 pkt 13. Nieuzasadnionym i bezcelowym byłoby bowiem zwalnianie od podatku czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami i wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostkę samorządu terytorialnego, w zakresie w którym, nie jest ona podatnikiem zgodnie z art.15 ust.6 ustawy o VAT.

Z zestawienia wzajemnego i analizy przepisu ustawy o VAT jak i przepisu rozporządzenia wykonawczego do ustawy VAT wynika zatem błędność argumentacji odwołania, iż Stronie przysługuje zwolnienie podmiotowe wynikające z przepisu art.15 ust.6 ustawy o VAT. Wskazaniu w tym miejscu podlegają postanowienia Konstytucji RP rozróżniające organy władzy jak i samorząd terytorialny.

Przepis art. 10 Konstytucji RP stanowi, iż ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały. Zgodnie z art. 146 i 152 Konstytucji RP, Rada Ministrów kieruje administracją rządową a jej przedstawicielem, tj. władzy wykonawczej w województwie jest wojewoda.Z kolei odnośnie samorządu, wskazaniu podlegają przepisy art.163-172 Konstytucji RP, w tym art.166 Konstytucji RP określający że:1. Zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne.2. Jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych.3. Spory kompetencyjne między organami samorządu terytorialnego i administracji rządowej rozstrzygają sądy administracyjne.

W opisanym stanie faktycznym i prawnym, w świetle uregulowań ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.), przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie powoduje wyłączenia Strony z kategorii podatników podatku od towarów i usług, bowiem jest ona jednostką samorządu terytorialnego.Dodatkową ilustracją omawianego tematu pozostają przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) która wprowadziła podział sektora finansów publicznych na trzy podsektory: rządowy, samorządowy i ubezpieczeń społecznych (art. 4 ust.2). Zauważam, że podsektor samorządowy obejmuje jednostki samorządu administracyjnego, ich organy oraz związki i jednostki organizacyjne, wymienione w art.4 ust.1 pkt 3, 4, 7, 8, i 12, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego.

Z kolei, iż według definicji zawartej w art. 1 ust.2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, gminę stanowi wspólnota samorządowa oraz odpowiednie terytorium. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art.2 ust.1 ustawy); do zakresu działania gminy należą sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art.6 ust.1 w/w ustawy), organami gminy zaś są: rada gminy, wójt, burmistrz, prezydent miasta (art.11a ust.1 pkt 1 i 2 w/w ustawy o samorządzie gminnym). Gmina nie posiada własnej struktury organizacyjnej, zaś nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem swoich organów wykonawczych, do których zalicza się także burmistrza miasta.

Sumując, w przedstawionym wyżej stanie prawnym, wydawanie decyzji w sprawach przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oraz ustalających z tego tytułu opłaty przez burmistrza, są działaniami organu samorządu terytorialnego (gminy) wykonującego zadania publiczne nie zastrzeżonymi przez Konstytucję lub ustawy dla innych organów władz publicznych. Skoro jest to zadanie publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej i wykonywane przez burmistrza jako zadania własne, to czynności związane z jego wykonaniem, realizowane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność pozostają zwolnione od podatku od towarów i usług.Z uwagi na powyższe postanawiam jak w sentencji.Na decyzję służy Stronie prawo wniesienia skargi (wraz z załącznikami) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..., za moim pośrednictwem, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY