Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektów?
sygnatura: ITPP2/443-900/08/PS
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
data: 2008-12-30
słowa kluczowe: | fundusz unijny, odliczenie podatku, podatek od towarów i usług, zwrot podatku |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 października 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca w latach 2005-2007 zrealizował projekty w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Agencja otrzymała na realizację projektów z Instytucji Wdrażającej, tj. Urzędu Pracy dofinansowanie na podstawie zawartych umów na poszczególne projekty. Dofinansowanie obejmowało 100% kosztów kwalifikowanych poszczególnych projektów. Agencja realizowała następujące projekty:
Projekty dotyczyły przeprowadzenia przez Wnioskodawcę szkoleń na rzecz osób fizycznych z terenu województwa, które objęte były działaniami poszczególnych projektów. Agencja zrealizowała projekty i rozliczyła się ze środków przyznanych przez Urząd Pracy. Wnioskodawca przed rozpoczęciem realizacji projektów złożył oświadczenie w zakresie podatku od towarów i usług. W związku z tym, iż z tytułu zrealizowanych projektów nie wystąpiły żadne przychody ze sprzedaży (w tym opodatkowane), a wykonane usługi szkolenia, na rzecz ostatecznych beneficjentów, były nieodpłatne, Agencja złożyła oświadczenie, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie pozwalają na odliczenie podatku naliczonego w związku z zakupami towarów i usług lub też odzyskanie tego podatku w inny sposób z tytułu wykonywanych projektów. W związku z tym podatek uznany został przez Wnioskodawcę jako kosz kwalifikowany. Obecnie trwa weryfikacja kwalifikowalności podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów w ramach ZPORR przez Instytucję Wdrażającą, w związku z zaleceniami Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do projektów zrealizowanych przez Wnioskodawcę, w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego, istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, jeżeli realizacja projektów polegała na szkoleniu osób fizycznych i projekty nie generowały żadnych przychodów...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie można było odzyskać podatku naliczonego przy zakupach, które były związane z projektami dot. szkolenia ostatecznych beneficjentów (osób fizycznych), z powodu braku opodatkowanej sprzedaży w związku z realizacją tych projektów. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Agencja w ramach realizacji projektów nie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu. Wszystkie usługi były świadczone nieodpłatnie i w związku z tym nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego na podstawie art. 86 i 90 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Stosownie do postanowień ust. 2 cyt. artykułu, za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, jedynie wówczas gdy są one wykonywane odpłatnie.
Stosownie do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Wykładnia literalna i celowościowa cyt. wyżej przepisu, jednoznacznie wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w sytuacji, kiedy zostaną spełnione następujące warunki:
W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z treści złożonego wniosku wynika, iż Spółka zrealizowała projekty na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla ostatecznych beneficjentów (uczestników). Wobec powyższego, przy nabyciu towarów i usług, w związku z realizacją projektów Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z § 23 ust. 1 obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Natomiast w myśl § 6 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, stanowiącego jeden z unijnych funduszy strukturalnych. Wobec powyższego środków tych nie można zaliczyć do bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., zatem Wnioskodawcy nie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego na podstawie § 23 tego rozporządzenia.
Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.