Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

dofinansowanie otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotacja jest przychodem z działalności gospodarczej w momencie jej faktycznego otrzymania. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, w roku, w którym zostały poniesione

sygnatura: IPPB1/415-1210/08-2/EC

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2008-12-30

słowa kluczowe:dofinansowanie, dotacja, Europejski Fundusz Społeczny, koszty uzyskania przychodów, pomoc bezzwrotna, powstanie przychodu, pozarolnicza działalność gospodarcza, przychód, zaliczka

Wniosek ORD-IN: [ 322 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 06.10.2008 r. (data wpływu 23.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.10.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik działając pod firmą X rozlicza się na podstawie Księgi Przychodów i Rozchodów i w ramach prowadzonej działalności, której przedmiotem jest działalność szkoleniowa, realizuje m.in. szkolenia współfinansowane w ramach Funduszy strukturalnych.

  1. Projekt nr 1 dotyczący pytań 1-4
  • nr projektu...............
  • umowa projektu ..................
  • finansowany z Funduszy strukturalnych: EFS - Europejski Fundusz Społeczny 2004-2006;
  • Program Operacyjny: Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich
  • Priorytet: 2. Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy;
  • Działanie: 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki;

W tym projekcie Podatnik jest projektodawcą - Beneficjentem, dotacja na sfinansowanie niniejszego projektu wypłacana jest w formie transz - kilku zaliczek. Pierwsza zaliczka została wypłacona po podpisaniu umowy a kolejne po dokonaniu rozliczenia poprzedniej w kwocie nie mniejszej niż jej 80% wartości. Po rozliczeniu poprzedniej zostaje wypłacona kolejna zaliczka (przy czym nierozliczona część z poprzedniej zaliczki powiększa kwotę zaliczki następnej) i w ten sam sposób wypłacane są kolejne zaliczki.

Projekt ten realizowany jest z Partnerem, który to Partner zgodnie z umową projektową realizuje jedną część zadań, na które otrzymuje środki za pośrednictwem Beneficjenta. Partner po dokonaniu wydatków projektowych obciąża Beneficjenta tytułem zwrotu poniesionych kosztów projektu wystawiając zgodnie z wymogami Instytucji Wdrażającej dla Beneficjenta Notę obciążeniową/księgową.

B. Projekt Nr 2 dotyczący pytań 5-6

  • nr projektu..............
  • umowa projektu: ..................
  • finansowany z Funduszy strukturalnych: EFS - Europejski Fundusz Społeczny;
  • Program operacyjny: Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006;
  • Priorytet: 2. Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy;
  • Działanie: 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

W tym projekcie Podatnik jest współ-projektodawcą - Partnerem dotacja na sfinansowanie niniejszego projektu jest wypłacana Beneficjentowi w formie transz - kilku zaliczek. Zgodnie z Umową o Realizacji Projektu, realizacja Projektu podzielona jest pomiędzy Beneficjenta i Partnera i każdy z tych podmiotów realizuje wyznaczoną w Projekcie jego część. Na podstawie umowy projektowej Beneficjent przelewa określoną kwotę zaliczki dotacji na wydatki projektowe ponoszone przez Partnera. Partner po dokonaniu wydatków projektowych obciąża Beneficjenta tytułem zwrotu poniesionych kosztów projektu wystawiając zgodnie z wymogami Instytucji Wdrażającej dla Beneficjenta Notę obciążeniową/księgową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana przez Beneficjenta dotacja stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  2. Czy otrzymana przez Beneficjenta dotacja korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  3. Kiedy należy doliczyć do przychodu podatkowego i ująć w Księdze Przychodów i Rozchodów otrzymaną zaliczkę dotacji, jeśli dotacja stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 tejże ustawy.
  4. Do którego roku należy przypisać przychody i koszty ujęte we wniosku o płatność i ,,Informacji dla Beneficjenta o wynikach weryfikacji wniosku o płatność" w przypadku gdy wydatki poniesiono w grudniu (i/lub miesiącach wcześniejszych) roku poprzedniego a wniosek o płatność i ,,Informację dla Beneficjenta o wynikach weryfikacji wniosku o płatność" wystawioną przez Instytucję Wdrażającą, w której jest określona wysokość kwoty uznanej za rozliczoną z otrzymanej zaliczki złożono i otrzymano w styczniu roku następnego.
  5. Czy otrzymana przez Partnera Projektu za pośrednictwem Beneficjenta dotacja stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  6. Czy otrzymana przez Partnera Projektu za pośrednictwem Beneficjenta dotacja korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odpowiedź na pytanie pierwsze, drugie, trzecie i czwarte stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek Pani w zakresie pytania piątego i szóstego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1)

Kwota otrzymanej przez Beneficjenta dotacji nie stanowi przychodu podatkowego na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2)

Kwota otrzymanej przez Beneficjenta dotacji korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 3)

Jeśli dotacja stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 tejże ustawy to zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy otrzymane przez podatnika zaliczki na poczet dostaw towarów i usług, nie zalicza się do przychodu. Zaliczki wpłacane na konto podatnika na podstawie ,,umowy o sfinansowanie projektu" bez względu na to, jakiej części usługi / dostawy dotyczą, nie podlega wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W związku z powyższym, przychód z tytułu wykonanych usług, powstanie w dacie jej wykonania, w tym przypadku w dacie wystawienia przez Instytucję Wdrażającą ,,Informacji dla Beneficjenta o wynikach weryfikacji wniosku o płatność", w której jest określona wysokość kwoty uznanej za rozliczoną z otrzymanej zaliczki, wypłaconej na poczet wydatków oraz kwota pozostała do rozliczenia. Nie jest możliwe określenie tych kwot / części rozliczonej zaliczki samodzielnie przez Beneficjenta z wniosku o płatność, będącego propozycją rozliczenia zaliczki.

Ad. 4)

Jeśli dotacja stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 tejże ustawy to w tym przypadku w dacie wystawienia (w styczniu roku następnego) przez Instytucję Wdrażającą ,,Informacji dla Beneficjenta o wynikach weryfikacji wniosku o płatność", w której jest określona wysokość kwoty uznanej za rozliczoną z otrzymanej zaliczki, wypłaconej na poczet wydatków należy ująć ją jako przychód w Księdze Przychodów i Rozchodów.

Natomiast koszty poniesione w miesiącu grudniu (i/lub w miesiącach wcześniejszych) roku poprzedniego rozliczone we wniosku o płatność i ,,Informacji dla Beneficjenta o wynikach weryfikacji wniosku o płatność" wystawionej przez Instytucję Wdrażającą w styczniu roku następnego, należy ująć w roku podatkowym w którym zostały one poniesione czyli w tym przypadku w roku poprzednim w stosunku do uzyskanego przychodu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam , co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  • bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawczyni realizuje projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, działanie 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

W tym projekcie Podatnik jest projektodawcą - Beneficjentem, dotacja na sfinansowanie niniejszego projektu wypłacana jest w formie transz - kilku zaliczek. Pierwsza zaliczka została wypłacona po podpisaniu umowy a kolejne po dokonaniu rozliczenia poprzedniej w kwocie nie mniejszej niż jej 80% wartości. Po rozliczeniu poprzedniej zostaje wypłacona kolejna zaliczka (przy czym nierozliczona część z poprzedniej zaliczki powiększa kwotę zaliczki następnej) i w ten sam sposób wypłacane są kolejne zaliczki.

Projekt ten realizowany jest z Partnerem, który to Partner zgodnie z umową projektową realizuje jedną część zadań, na które otrzymuje środki za pośrednictwem Beneficjenta. Partner po dokonaniu wydatków projektowych obciąża Beneficjenta tytułem zwrotu poniesionych kosztów projektu wystawiając zgodnie z wymogami Instytucji Wdrażającej dla Beneficjenta Notę obciążeniową/księgową.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 - 2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:

  • sektorowe programy operacyjne,
  • regionalne programy operacyjne,
  • inne programy operacyjne,
  • strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych. Strategia wykorzystania Funduszu Spójności jest współfinansowana z publicznych środków wspólnotowych.

Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE. Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się jako refundację części poniesionych wydatków tj. najpierw inwestycja potem dotacja. Oznacza to, że środki finansowe z Europejskiego Funduszu Społecznego zostaną przekazane dopiero po zakończeniu inwestycji.

Jak wyżej zauważono środki z funduszy strukturalnych przekazywane są faktycznie dopiero po zakończeniu inwestycji, w związku z czym niezbędne jest krótkoterminowe finansowanie w kwocie przewidywanej dotacji, ponieważ wymóg realizacji inwestycji z własnych środków w wielu przypadkach może okazać się poważnym utrudnieniem, a nierzadko przeszkodą nie do pokonania dla ubiegającego się o dotację. Stąd finansowanie wydatków ponoszonych w ramach realizacji określonego zadania dokonywane jest ze źródeł krajowych tzw. prefinansowanie. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację zadania (projektu) z krajowych funduszy, także publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot (w części współfinansowanej). Zwrócone środki zasilą źródło finansowania krajowego.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Należy wskazać, iż obecnie obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniają zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249 poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Wobec tego zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ... 2004-2006, pozostają takie same jak w 2006 r.

W związku z tym, w przypadku środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej a tylko takie pochodzenie - przy założeniu spełnienia również warunku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - warunkuje zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46. Tym samym, środki otrzymane na realizację projektu, które pochodzą z budżetu państwa, a następnie są refundowane z funduszy strukturalnych, nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W konsekwencji środki otrzymane przez Podatnika z tytułu realizacji projektu będą stanowiły przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przychody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą zostały określone w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 w/w ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy podatkowej ustawodawca postanowił, że przychodem z działalności gospodarczej są także: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dodanym od 01.01.2007r) w przypadkach otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. W ocenie tut. organu ten moment powstania przychodu będzie miał zastosowanie do otrzymywanych dotacji.

Przepis art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

Wprawdzie z powyższego przepisu wynika, że co do zasady zaliczki nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, jednakże podkreślenia wymaga okoliczność, iż ustawodawca wyraźnie wskazał, że chodzi o zaliczki na poczet dostaw towarów i usług, tymczasem w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dofinansowaniem w postaci dotacji, przyznawanych na realizację projektów.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy należy uznać, iż transza dotacji otrzymana przez Podatnika będzie stanowiła przychód podatkowy i tym samym będzie podlegać wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Dniem uzyskania przychodu z tego tytułu jest dzień faktycznego otrzymania przez podatnika zasobów pieniężnych. W związku z powyższym przychody te, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na ogólnych zasadach.

Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodu stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Równocześnie zauważa się, że warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim, a osiągniętym przychodem związku przyczynowo-skutkowego tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Wydatek ten więc musi mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na powstanie przychodu z działalności. Na podatniku spoczywa obowiązek wykazania tego związku. Przy spełnieniu ww. warunków, poniesione wydatki będą stanowić koszt uzyskania przychodów.

W związku z tym, że dotacja na sfinansowanie projektu wypłacana jest w formie transz - kilku zaliczek nie można zgodzić się z Wnioskodawczynią, że otrzymana dotacja stanowi przychód w dacie wystawienia przez Instytucję Wdrażającą ,,Informacji dla Beneficjenta o wynikach weryfikacji wniosku o płatność".

W świetle powołanych wyżej przepisów, stwierdzić należy że skoro Wnioskodawczyni realizowała projekt finansowany w ramach Funduszy strukturalnych i w związku z tym ponosiła koszty oraz uzyskała przychody, to winna koszty z tego tytułu uznać za koszty uzyskania przychodu w roku, w którym zostały poniesione, a otrzymane dotacje na pokrycie tych kosztów będą stanowiły przychód roku, w którym została otrzymana każda transza dotacji.

Reasumując, dofinansowanie otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotacja jest przychodem z działalności gospodarczej w momencie jej faktycznego otrzymania. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, w roku, w którym zostały poniesione.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY