Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy Gminna Biblioteka Publiczna będzie miała możliwość w wyniku rozliczeń podatkowych do bezpośredniego, bądź pośredniego odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenach towarów i usług nabytych w związku z realizacją inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych?

sygnatura: ILPP1/443-935/08-4/AW

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2008-12-16

słowa kluczowe:odliczenia, podatek należny, podatek naliczony

Wniosek ORD-IN: [ 830 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnej Biblioteki Publicznej, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 4 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na modernizacji świetlicy wiejskiej wraz z zakupem wyposażenia i zagospodarowaniu terenu na plac zabaw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na modernizacji świetlicy wiejskiej wraz z zakupem wyposażenia i zagospodarowaniu terenu na plac zabaw.

Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 grudnia 2008 r. o zredagowanie pytania w podatku dochodowym od osób prawnych oraz o przedstawienie własnego stanowiska w ww. podatku, a także o wniesienie brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gminna Biblioteka Publiczna nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ze względu na bardzo niskie dochody jednostka korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Uzyskane przez jednostkę dochody są ponadto w całości przeznaczone na statutową działalność kulturalną. Jednostka korzysta zatem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia z wymienionego podatku dochodowego.

Biblioteka zamierza dokonać modernizacji świetlicy wiejskiej wraz z zakupem wyposażenia i zagospodarowaniem terenu na plac zabaw. Realizacja projektu inwestycyjnego będzie odbywała się w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - działanie: ,,Odnowa i rozwój wsi". Inwestycja nie będzie miała charakteru komercyjnego. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zadania własne gminy obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Zgodnie ze statutem jednostki biblioteka, będąca gminną instytucją kultury, realizuje zadania w zakresie zaspokajania potrzeb kulturalnych społeczności lokalnej. Zmodernizowana świetlica wraz z wyposażeniem oraz placem zabaw będzie dostępna społeczności lokalnej bezpłatnie, a biblioteka nie będzie pobierała opłat za korzystanie z nich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym Gminna Biblioteka Publiczna nie będąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystająca na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia w przedmiotowym podatku, będzie miała możliwość w wyniku rozliczeń podatkowych do bezpośredniego, bądź pośredniego odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenach towarów i usług nabytych, w związku z realizacją inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych, skoro zarówno modernizowana świetlica, jak i plac zabaw dostępne będą bezpłatnie...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminna Biblioteka Publiczna w żaden sposób nie będzie miała możliwości bezpośredniego i pośredniego odzyskania w wyniku rozliczeń podatkowych podatku od towarów i usług zawartych w cenach usług lub towarów nabytych przez bibliotekę, w związku z planowaną realizacja inwestycji. Biblioteka nie będzie bowiem świadczyła usług, których sprzedaż wiązałaby się z obowiązkiem zarejestrowania jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Zmodernizowana świetlica, jak i plac zabaw dostępne będą bowiem bezpłatnie. Skutkiem zwolnienia od podatku, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jest brak możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywane przez bibliotekę towary i usługi. Wynika to z ogólnej zasady wyrażonej w art. 88 ust. 4 ustawy, który prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego przyznaje tylko podatnikom zarejestrowanym jako podatnicy VAT czynni (wymienionego prawa nie mają zarówno podatnicy niezarejestrowani w ogóle, jak i podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT zwolnieni). Ponadto nawet gdyby biblioteka była zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług wystawiającym faktury VAT, to i tak jednostce nie przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabyte przez bibliotekę w związku z planowaną realizacją inwestycji nie byłyby bowiem wykorzystywane do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wskazana powyżej norma prawna wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 113 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 grudnia 2007 r., zwalniał od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Natomiast od dnia 1 stycznia 2008 r. brzmienie powołanego przepisu uległo zmianie. Od tego dnia wartość sprzedaży uprawniającej podatników do zwolnienia wynosi 50.000 zł. Do wartości sprzedaży zarówno do dnia 31 grudnia 2007 r., jak i od dnia 1 stycznia 2008 r. nie wlicza się kwoty podatku.

Ponadto stosownie do art. 113 ust. 2 cyt. ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W świetle art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Stosownie do § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 listopada 2006 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 220, poz. 1604), w roku 2007 wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 cyt. ustawy, uprawniającej do zwolnienia od podatku VAT, odpowiadającej równowartości 10.000 euro, wynosiła 39.700 zł. W brzmieniu art. 113 ust. 1 ustawy obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. zwolnienie dotyczy podatników, którzy nie przekroczyli łącznie w poprzednim roku podatkowym wartości sprzedaży opodatkowanej w kwocie 50.000 zł.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gminna Biblioteka Publiczna będąca gminną instytucją kultury będzie realizowała projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - działanie: ,,Odnowa i rozwój wsi", który będzie współfinansowany ze środków unijnych. Planowana inwestycja polegała będzie na modernizacji świetlicy wiejskiej wraz z zakupem wyposażenia i zagospodarowaniu terenu na plac zabaw. Zgodnie ze statutem jednostki - biblioteka będzie realizowała zadania w zakresie zaspokajania potrzeb kulturalnych społeczności lokalnej. Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie, nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, albowiem gminna instytucja kultury korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług. Zaznaczyć jednakże należy, iż w przypadku, gdy Wnioskodawca wykorzystując przedmiotowe inwestycje do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli osiągania przychodu z realizowanych czynności, przekroczy limit obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, wówczas podatnik zobowiązany będzie do odprowadzenia podatku należnego od czynności opodatkowanych, a tym samym podatek naliczony związany z inwestycjami podlegać będzie odliczeniu w części związanej ze sprzedażą opodatkowaną, z uwzględnieniem zasad zawartych w art. 90 i art. 91 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, w zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca analogicznie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 powołanego rozporządzenia.

Reasumując, Gminna Biblioteka Publiczna nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług potrzebnych do zrealizowania planowanej inwestycji.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tut. Organ informuje, iż do dnia 30 listopada 2008 r. kwestie dotyczące zasady zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej uregulowane były w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT. W przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY