Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Skutki nieodpłatnego przekazania przez Spółkę materiałów w ramach prowadzonych akcji promocyjnych (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).

sygnatura: ILPP1/443-283/07-2/IN

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2007-12-31

słowa kluczowe:podatek naliczony, przekazanie nieodpłatne, przekazanie towarów

Wniosek ORD-IN: [ 1024 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej S. przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania materiałów reklamowych i towarów w ramach akcji promocyjnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania materiałów reklamowych i towarów w ramach akcji promocyjnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest międzynarodowym producentem i dostawcą szerokiej gamy produktów chemii budowlanej przeznaczonych zarówno dla profesjonalnych wykonawców, jak i użytkowników indywidualnych. Oferta Spółki obejmuje miedzy innymi: piany poliuretanowe, silikony, akryle, kauczuki, kleje, impregnaty, środki do renowacji dachów, produkty do ociepleń zewnętrznych budynków, wylewki i masy samopoziomujące, lakiery, środki do gruntowania oraz taśmy budowlane (dalej ,,towary").

W celu zwiększenia sprzedaży towarów (opodatkowanych podatkiem VAT), Spółka podejmuje ustawiczne działania zmierzające do zwiększenia rozpoznawalności firmy oraz marek produktów znajdujących się w jej ofercie. Działania reklamowe obejmują m. in. nieodpłatne rozdawanie gadżetów i materiałów reklamowych. Materiały te zawierają oznaczenia reklamowe w postaci logo marek znajdujących się w ofercie Spółki.

Do materiałów reklamowych należą w szczególności:

  • materiały z logo produktów Spółki (w tym: długopisy, kubki, baloniki, kredki, smycze, itp.);
  • odzież reklamowa z logo produktów Spółki (w tym: kombinezony robocze, kurtki, czapeczki, koszulki, itp.).

Ponadto, okresowo Wnioskodawca przygotowuje i przeprowadza akcje promocyjne mające na celu bezpośrednie wspieranie sprzedaży produktów Spółki, a w efekcie, zwiększenie i podtrzymywanie popytu na jej towary. Adresatami akcji są zarówno dotychczasowi i potencjalni kontrahenci Spółki, tj. dystrybutorzy towarów znajdujących się w jej ofercie sprzedaży lub profesjonalni wykonawcy (firmy budowlane). Zgodnie z założeniami tego typu akcji, uczestnicy otrzymują nagrody rzeczowe w zamian za dokonywanie zakupów towarów Spółki na poziomie określonym regulaminem akcji.

W celu realizowania akcji promocyjnych Spółka kupuje rożnego rodzaju towary stanowiące nagrody w tych akcjach. Do przedmiotów przekazywanych jako nagrody w akcjach promocyjnych należą w szczególności:

  • sprzęt sportowy (w tym: plecaki sportowe);
  • sprzęt komputerowy (w tym: monitory LCD, laptopy, palmtopy);
  • sprzęt i akcesoria fotograficzne (w tym: aparaty cyfrowe, ramki cyfrowe);
  • sprzęt RTV-AGD (w tym: odkurzacze samochodowe, odtwarzacze Mp3, Mp4, CD);
  • pojazdy (w tym: skutery, quady, rowery).

Powyższe przedmioty Spółka przekazuje nieodpłatnie uczestnikom akcji promocyjnych jako premie za wywiązanie się przez nich z założeń akcji (dokonania określonego poziomu zakupów towarów Spółki).

Nabywając omawiane wyżej materiały dla celów reklamowych oraz przedmioty stanowiące nagrody w akcjach promocyjnych (dalej nazwane ,,materiałami"), Spółka otrzymuje faktury z wykazanym naliczonym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy czynność polegająca na nieodpłatnym przekazaniu przez Spółkę materiałów w ramach prowadzonych akcji nie jest dostawą towarów w rozumieniu przepisów art. 7 ust. 2 i art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu VAT... Czy kwota podatku VAT naliczonego przy nabyciu tych materiałów obniża kwotę podatku należnego w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne przekazanie materiałów na potrzeby akcji organizowanych przez Spółkę, w ramach prowadzenia przedsiębiorstwa Spółki, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce (od dnia 1 czerwca 2005 r.). Ponadto, z uwagi na związek przedmiotowego przekazania z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (tj. z przychodem generowanym przez dostawy towarów), Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu materiałów przekazywanych nieodpłatnie.

Na poparcie prawidłowości tego stanowiska Spółka przedstawia następujące argumenty.

Kwestia opodatkowania podatkiem VAT przekazania materiałów.

Wnioskodawca zwraca uwagę na fakt, iż przepisy obecnie obowiązującej ustawy o VAT nie zawierają żadnych odrębnych regulacji, odnoszących się wprost do przekazania (lub zużycia) towarów przez podatników w ramach prowadzonych przez nich akcji wspierania sprzedaży oraz innych działań marketingowych. W celu określenia konsekwencji takiego przekazania w zakresie podatku VAT należy odnieść się do ogólnych zasad opodatkowania zawartych w ustawie o VAT.

Przepis art. 5 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje zamknięty katalog czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT. Powołując treść tego przepisu Wnioskodawca wskazuje, iż warunkiem opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług jest odpłatność za te czynności. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji wskazanych w przepisach ustawy. Wnioskodawca uważa, iż w odniesieniu do dostawy towarów, taki wyjątek od zasady odpłatności wprowadza przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Cytując treść powołanego przepisu Wnioskodawca podnosi, iż przekazanie towarów bez wynagrodzenia na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem jest dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Konsekwentnie, należy uznać, iż zgodnie z jego gramatyczną wykładnią bezpłatne przekazanie towarów na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika nie jest dostawą towarów w rozumieniu ww. ustawy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Potwierdzeniem powyższego - zdaniem Spółki - jest fakt zmiany treści przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT w wyniku nowelizacji ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. (Dz. U. Nr 90, poz. 756) z mocą obowiązywania od dnia 1 czerwca 2005 r. W stanie prawnym obowiązującym przed 1 czerwca 2005 r., przepis ten stanowił, że zasady określonej w art. 7 ust. 2 nie stosowało się do ,,przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem". Usunięcie frazy: ,,Jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem" oznacza zdaniem Spółki, że ustawodawca jasno doprecyzował, że art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie dotyczy przekazań na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Cytując art. 7 ust. 3 ustawy o VAT Wnioskodawca stwierdza, iż przepis ten w przypadku Spółki nie ma zastosowania, ponieważ przekazywanie materiałów, o których mowa we wniosku wiąże się z prowadzonym przedsiębiorstwem, a zatem na mocy powołanego przepisu, jako nieodpłatne przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie wykładni językowej przepisu art. 7 ust. 2 w powiązaniu z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, iż opodatkowaniu VAT podlegać mogą tylko przekazania towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem (o ile podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów przekazywanych bez wynagrodzenia). Nieodpłatne przekazywanie przez Spółkę materiałów w ramach prowadzonych akcji marketingowych jest natomiast działaniem ściśle związanym z prowadzonym przedsiębiorstwem, ponieważ nakierowane jest na zwiększenie sprzedaży towarów.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu materiałów.

Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, Wnioskodawca powołuje treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w którym postanowiono, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż działalność Spółki polega na sprzedaży towarów, których dostawy stanowią czynności opodatkowane podatkiem VAT. W celu zwiększenia zasięgu i skuteczności sprzedaży tych towarów, Spółka podejmuje określone działania reklamowe i organizuje akcje promocyjne, w ramach których m.in. przekazuje nieodpłatnie materiały swoim kontrahentom. Wydanie materiałów w postaci gadżetów reklamowych ma na celu budowanie dobrej marki przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i towarów znajdujących się w jego ofercie, a więc jest integralnym elementem prowadzenia przedsiębiorstwa przez Spółkę. Podobnie wydanie materiałów stanowiących nagrody w ramach prowadzonych przez Spółkę akcji promocyjnych ma na celu bezpośrednie wspieranie sprzedaży towarów Spółki, a więc również jest integralnym i bezpośrednim elementem prowadzenia tego przedsiębiorstwa. Tym samym, nieodpłatne przekazywanie tych materiałów w ramach prowadzonych akcji jest bezpośrednio związane z podstawową działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę.

Ponieważ przekazanie materiałów ma na celu intensyfikację sprzedaży towarów, czyli wykonywanie czynności opodatkowanej VAT, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych materiałów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę, że nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie należy do zakresu przedmiotowego ustawy o VAT oraz, że czynność ta została dokonana przez Spółkę celem osiągnięcia korzyści dla jej ogólnie pojętej działalności gospodarczej, należy uznać, iż poniesione koszty w ramach owej transakcji stanowią element cenotwórczy jej towarów. Takie świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością gospodarczą i w konsekwencji Spółce przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje opinię wyrażoną przez J. Zubrzyckiego w Leksykonie VAT 2007, wyrok ETS z dnia 26 maja 2005 r., w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz, wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 3 kwietnia 2007 r. sygn. akt I SA/Wr 152/07 oraz następujące postanowienia Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego: z dnia 28 lutego 2006 r. Nr PV/443-496/IV/2005/JD (PI/443-273/06/P/09), z dnia 23 grudnia 2005 r. Nr PV/443-426/IV/2005/JW (PI/005-1861/05/P/09) oraz z miesiąca marca 2006 r. Nr PV/443-534/IV/2005/JD (PI/443-403/06/P/03).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez dostawę towarów rozumie się również - zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY