Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych na podstawie umowy o dzieło

sygnatura: IP-PP2-443-1078/09-2/AZ

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2009-12-15

słowa kluczowe:działalność gospodarcza, opodatkowanie, umowa o dzieło

Wniosek ORD-IN: [ 253 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 05 października 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych na podstawie umowy o dzieło - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych na podstawie umowy o dzieło.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na umowę o pracę na pełny etat, nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. W ciągu roku otrzymuje zlecenia na wykonanie określonych prac, które wykonuje w oparciu o pisemną umowę o dzieło w rozumieniu kodeksu cywilnego. Umowy te zawiera m.in. z Mazowiecko-Świętokrzyskim Towarzystwem Ornitologicznym a także z innymi podmiotami posiadającymi osobowość prawną. Przewiduje, że w 2009 r. łączna wartość wszystkich umów o dzieło przekroczy 50.000 zł netto wynagrodzenia. W ramach umowy o dzieło wykonuje m.in. inwentaryzację przyrodniczą terenu wzdłuż planowanej przebudowy drogi krajowej oraz ocenę oddziaływania na środowisko nowego bloku energetycznego. Umowy w ramach, których wykonuje pracę określają:

  • warunki wykonania czynności (m.in. że prace zostaną wykonane w określonym terminie a także sposób udokumentowania wykonanych prac),
  • wynagrodzenie,
  • odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

I tak odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie zleconych czynności, zgodnie z zawieranymi umowami ponosi zamawiający. Ponadto, zgodnie z umową, wykonywanie zamówienia odbywać się będzie pod nadzorem i kierownictwem zmawiającego w jego siedzibie oraz w czasie wyznaczonym w umowie. Zamawiający ponosi wszelkie ryzyko gospodarcze wynikłe z funkcjonowania zapisów umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wykonywanymi umowami o dzieło, opisanymi powyżej, w przypadku uzyskania wynagrodzenia netto przekraczającego w danym roku kalendarzowym wartość 50.000 zł Wnioskodawca będzie zobowiązany, w świetle przepisów prawa, do odprowadzenia podatku VAT od nadwyżki ponad kwotę 50.000 zł oraz czy będzie miał obowiązek zarejestrować się jako podatnik podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności i wykonującym zlecenie czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz powyższy przepis należy uznać, że nie podlegają opodatkowaniu VAT czynności wykonywane w ramach zawartej umowy o dzieło w części przekraczające 50.000 zł w ciągu roku, jeżeli umowa o dzieło zawiera m.in.: warunki wykonania czynności, wynagrodzenie oraz odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Ponadto zleceniobiorca wykonania tych czynności nie ma obowiązku rejestrowania się jako podatnik VAT.

W świetle przytoczonego przepisu wszystkie warunki do uznania, że zleceniobiorca nie jest podatnikiem VAT (a więc uzyskany przychód nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT), zostały spełnione. Mianowicie:

  1. umowa o dzieło jest wymieniona w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  2. zlecającego i zleceniobiorcę łączy stosunek prawny udokumentowany zawarta pisemną umową o dzieło,
  3. przedmiotowa umowa o dzieło zawiera warunki wykonania tych czynności, określa wynagrodzenie i określa odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Odpowiedzialność bowiem wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonanie zleconych czynności, zgodnie z zawieranymi umowami ponosi zamawiający. Ponadto zgodnie z umową wykonywanie zamówienia odbywać się będzie pod nadzorem i kierownictwem zamawiającego w jego siedzibie oraz w czasie wyznaczonym w umowie. Zamawiający ponosi wszelkie ryzyko gospodarcze wynikłe z funkcjonowania zawartej umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Według art. 8 ust 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 2 ww. artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z treścią art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa u ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Reasumując wyżej powołany przepis należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie uznanie lub nie uznanie Strony za podatnika podatku od towarów i usług uzależnione będzie od spełnienia wszystkich wymienionych wyżej ustawowych kryteriów zawartych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W niniejszej sprawie z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż przychody uzyskiwane z realizacji umów o dzieło dotyczących m.in. inwentaryzacji przyrodniczej terenu wzdłuż planowanej przebudowy drogi krajowej oraz oceny oddziaływania na środowisko nowego bloku energetycznego są kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowa umowa o dzieło tworzy stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności (zamawiającym) a wykonującym zlecane czynności (Wnioskodawcą). Umowa ta określa warunki wykonania czynności oraz wysokość i zasady wypłaty wynagrodzenia za wykonaną pracę, obejmuje również odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że przy spełnieniu łącznie warunków zawartych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług - w sytuacji, gdy zleceniobiorca (Wnioskodawca) w oparciu o umowę o dzieło działa na zewnątrz w imieniu zleceniodawcy i na jego rachunek, a zleceniodawca w ramach powierzonej mu czynności przejmuje odpowiedzialność za jego działania można uznać, iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie stanowią wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY