Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy Muzeum Okręgowe będzie miało możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wyżej wymienionej inwestycji od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot?

sygnatura: IPTPP1/443-774/11-4/MS

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

data: 2011-12-14

słowa kluczowe:czynności opodatkowane, inwestycje, podatnik czynny, prawo do odliczenia, proporcja, wskaźnik, zwolnienia podatkowe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 22 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. ,,..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. ,,...".

Pismem z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 22 listopada 2011 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Muzeum jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności zwolnione i opodatkowane. Odliczenia podatku naliczonego dokonuje wg obliczonej dla danego roku proporcji sprzedaży opodatkowanej do całkowitego obrotu. Muzeum ubiegać się będzie o dofinansowanie ze środków unijnych na zadanie pn. ,,...".

W Parku Etnograficznym (Skansenie) znajduje się wiata przeznaczona na maszyny, sprzęt i narzędzia rolnicze, które są w stałej ekspozycji Muzeum. Wiata jest w złym stanie technicznym i wymaga kompleksowej przebudowy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że efekty realizacji inwestycji będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jak i zwolnionych.

Muzeum ubiegać się będzie o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pn. ,,...". Znajdująca się w Parku Etnograficznym wiata jest w złym stanie technicznym i wymaga kompleksowej przebudowy. Zmodernizowana wiata będzie przeznaczona do przechowywania i stałej ekspozycji maszyn, sprzętu i narzędzi rolniczych. Wszystkie przechowywane tam eksponaty są udostępniane w celach wystawowych i edukacyjnych. Wstęp do Parku Etnograficznego - Skansenu jest biletowany, a bilety opodatkowane stawką 8%. Oprowadzanie wycieczek przez przewodnika oraz lekcje muzealne na Skansenie są czynnościami opodatkowanymi stawką 8%. Teren Skansenu jest wynajmowany na imprezy kulturalne a wynajem jest opodatkowany stawką 23%. Na Skansenie odbywają się również imprezy folklorystyczne pn."...". Są to występy kapel ludowych, w niektóre niedziele (latem). Imprezy te nie są biletowane, ale ich uczestnicy mogą w tym czasie bezpłatnie oglądać eksponowane pod wiatą maszyny i sprzęt rolniczy.

Z uwagi na okoliczność, iż Muzeum wykonuje czynności zarówno opodatkowane jak i zwolnione, odliczenia podatku VAT naliczonego dokonuje wg obliczonej wstępnie dla danego roku proporcji sprzedaży opodatkowanej do całkowitego obrotu. Proporcja wstępna na rok 2011 wynosi 96%.

Ze względu na okoliczność, iż występuje związek wydatków dotyczących zaplanowanej inwestycji a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca uważa, że Muzeum będzie mogło odliczać podatek VAT w 96%.

Projekt będzie realizowany ze środków poakcesyjnych w roku 2012. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Muzeum.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Muzeum będzie miało możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wyżej wymienionej inwestycji od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, Muzeum wykonuje czynności zwolnione i opodatkowane, a odliczenia podatku naliczonego dokonuje wg obliczonej wstępnie dla danego roku proporcji sprzedaży opodatkowanej do całkowitego obrotu. Proporcja wstępna na rok 2011 wynosi 96%. Jednakże po zakończeniu roku podatkowego Muzeum dokonuje korekty podatku naliczonego na podstawie proporcji rzeczywistej obliczonej dla zakończonego roku. Wnioskodawca świadczy usługi zwolnione związane z kulturą o symbolu PKWiU 92 (Usługi twórców i artystów wykonawców) oraz usługi opodatkowane w zakresie wstępu biletowanego do Muzeum, opłat za przewodnika, lekcji muzealnych i udostępniania obiektów muzealnych oraz zbiorów w celu fotografowania i filmowania, sprzedaży wydawnictw i pamiątek, a także wynajmu pomieszczeń. Przedstawiony we wniosku stan dotyczy możliwości odliczenia podatku naliczonego z planowanej na IV kwartał 2011 - I kwartał 2012 roku inwestycji, która będzie dofinansowana ze środków unijnych. Przedmiotem ww. inwestycji będzie modernizacja Skansenu poprzez rozbudowę wiaty gospodarczej na eksponowane maszyny rolnicze. Skansen stanowi własność Muzeum.

Park Etnograficzny (Skansen) jest oddziałem Muzeum. Wiata jest przeznaczona do przechowywania stanowiąc jednocześnie stałą ekspozycję maszyn i narzędzi rolniczych. Wstęp do PE jest biletowany, a bilety opodatkowane są stawką 8%. Wszystkie przechowywane tam eksponaty są udostępniane w celach wystawowych i edukacyjnych. Oprowadzanie wycieczek przez przewodnika oraz lekcje muzealne w Skansenie również są czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi na okoliczności, iż występuje związek wydatków dotyczących zaplanowanej inwestycji a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Muzeum będzie mogło odliczać VAT w 96%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Natomiast w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) art. 90 ust. 10 stanowi, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Stosownie bowiem do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż przepis w powyższym brzmieniu stosuje się począwszy od korekt dokonywanych za rok 2011.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiegać się będzie o dofinansowanie projektu pn. ,,...". Wiata znajduje się w Parku Etnograficznym (Skansenie) - oddziale Muzeum. Przedmiotowa wiata jest w złym stanie technicznym i wymaga kompleksowej przebudowy. Efekt projektu - przebudowana wiata - będzie przeznaczona do przechowywania i stałej ekspozycji maszyn, sprzętu i narzędzi rolniczych. Eksponaty przechowywane pod wiatą udostępniane są w celach wystawowych i edukacyjnych.

Muzeum prowadzi działalność opodatkowaną w zakresie:

  • biletowanego wstępu na teren Parku,
  • oprowadzania wycieczek,
  • lekcji muzealnych,
  • wynajmu terenu Skansenu na imprezy kulturalne.

Ponadto na terenie Skansenu odbywają się imprezy folklorystyczne pn. ,,...". Imprezy te nie są biletowane, a ich uczestnicy mogą bezpłatnie oglądać eksponowane pod wiatą maszyny i sprzęt rolniczy.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jak wskazał Zainteresowany, efekty realizowanej inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem oraz zwolnionych z podatku. Ze względu na wykonywanie czynności opodatkowanych jak i zwolnionych z podatku Wnioskodawca dokonuje odliczeń podatku naliczonego zgodnie z obliczoną dla danego roku proporcją. Wstępna proporcja obliczona na rok 2011 wynosi 96%.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego inwestycji pn. ,,..." w zakresie, w jakim zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy.

W związku z powyższym za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w takiej części w jakiej nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym przy zastosowaniu proporcji określonej w art. 90 ustawy

Nadto należy wskazać, iż jeżeli w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż prawo do odliczenia przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowana inwestycją pn. ,,..." w części służącej wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY