Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wykonywanie czynności biegłego sądowego w sytuacji nie przekroczenia kwoty obrotu 10.000 euro?

sygnatura: IPB1-4407/21/07/I

autor: Izba Skarbowa w Katowicach

data: 2007-04-25

słowa kluczowe:biegły sądowy, zwolnienia podmiotowe

D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) - po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 14 lutego 2007r. złożonego przez pana x, ul. x, Dąbrowa Górnicza na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej z dnia 2 lutego 2007r. znak: PP/443 -32/N/12067/2007/DM, stanowiące interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez biegłego sądowego na zlecenie sądu, prokuratury i policji Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

- zmienia zaskarżone postanowienie i stwierdza, że stanowisko podatnika ujęte we wniosku z dnia 6 listopada 2006r. jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 6 listopada 2006r. pan x zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez biegłego sądowego na zlecenie sądu, prokuratury i policji. W szczególności wnioskodawca wniósł o udzielenie interpretacji czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wykonywanie czynności biegłego sądowego w sytuacji nie przekroczenia kwoty obrotu 10.000 euro.W złożonym wniosku podatnik przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż został ustanowiony przez Prezesów Sądów Okręgowych w Katowicach i Krakowie biegłym sądowym z zakresu: ruchu drogowego i techniki samochodowej oraz inżynierii ruchu i sterowania ruchem drogowym. Opinie i ekspertyzy wykonuje jedynie na zlecenia: sądu, prokuratury i policji a wartość sprzedaży opodatkowanej w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła łącznie 10.000 euro. W ocenie podatnika powinien mieć prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług. Podatnik podkreślił, iż czynności wykonywane przez biegłego sądowego w postępowaniu sądowym na zlecenie sądu, prokuratury i policji nie stanowią czynności z zakresu doradztwa, wobec czego nie ma zastosowania w stosunku do biegłych sądowych wyłączenie, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Postanowieniem z dnia 2 lutego 2007r. znak: PP/443 -32/N/12067/2007/DM Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej uznał za nieprawidłowe stanowisko pana x w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Na powyższe postanowienie podatnik złożył zażalenie z dnia 14 lutego 2007r., w którym zarzucił błędną interpretację przepisów dokonaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej dotyczącą możliwości skorzystania przez biegłego sądowego ze zwolnienia podmiotowego, zgodnie z art. 113 ust. l i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług.

W ocenie podatnika pozycja 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz list towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dotyczy usług doradztwa, które mieści się w pojęciu rzeczoznawstwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Wskazane pojęcie ?rzeczoznawstwo " jest znacznie szerszym pojęciowo terminem niż ?doradztwo", o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, ustawa o podatku od towarów i usług stanowi źródło prawa wyższego rzędu w stosunku do uzupełniających ją aktów wykonawczych i rozporządzeń. Na gruncie ustawy sprecyzowane są granice swobody działania organu wydającego przepisy wykonawcze. Przepisy wykonawcze są zatem wydawane na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie, które określa m.in. wytyczne dotyczące treści aktu wykonawczego. Wobec powyższego zdaniem podatnika, zgodnie z art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, lista towarów i usług określona w drodze rozporządzenia powinna dotyczyć usług, o których mowa w ust.13 pkt 2. Oznacza to, że przepis ten określa szczegółowo treść aktu wykonawczego. Zatem, lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia podmiotowe, o których mowa w art. 113 ust. l i 9 ustawy, stanowiąca załącznik do w/w rozporządzenia, w związku z brzmieniem art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, dotyczy usług, o których mowa w ust. 13 pkt 2: usług prawniczych, usług w zakresie doradztwa oraz usług jubilerskich. Czyli pozycja 37 w/w załącznika do rozporządzenia dotyczy usług w zakresie doradztwa, mieszczącego się w szerszym pojęciowo rzeczoznawstwie, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt.Usługi świadczone na zlecenie sądów, prokuratur i policji, nie stanowią usługi doradztwa, ponieważ biegły sądowy "nie doradza" organowi prowadzącemu postępowanie, lecz tworzy jeden z dowodów mający istotne znaczenie w postępowaniu sądowym. To organ procesowy uznaje sporządzoną przez biegłego opinię jako właściwą lub powołuje innego biegłego w celu zasięgnięcia kolejnej opinii. Uznanie opinii za właściwą należy do oceny danego organu.W części końcowej zażalenia podatnik stwierdził, iż ponieważ czynności wykonywane przez biegłych sądowych w postępowaniu sądowym na zlecenie sądu, policji czy prokuratury nie stanowią czynności z zakresu doradztwa, zatem wyłączenie, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania w stosunku do biegłych sądowych. Oznacza to zdaniem skarżącego, że biegli sądowi mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. l i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w przypadku przekroczenia kwoty określonej w art. 113 ust. l lub ust. 9, zwolnienie traci moc, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę, zgodnie z art. 113 ust. 5 w/w ustawy.

Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza co następuje:

Przystępując do oceny prawidłowości zaskarżonego postanowienia należy na wstępie zauważyć, że w przedmiotowej sprawie nie budzi wątpliwości kwestia opodatkowania czynności biegłego sądowego podatkiem od towarów i usług.

Kwestię sporną stanowi natomiast zastosowanie zwolnienia podmiotowego.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W świetle art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje m.in. wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność ta została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Jednocześnie w art. 15 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wymieniono czynności, których nie uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą. Przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 ? 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), o ile wykonujący te czynności są związani ze zlecającym ich wykonywanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym. Aby czynności osoby fizycznej nie były uznawane za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, muszą być spełnione warunki, określone w cyt. wyżej art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, a mianowicie: związanie wykonującego czynności ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.Zatem w świetle cytowanych przepisów czynności biegłego sądowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Odnosząc się natomiast do kwestii zwolnienia podmiotowego stwierdzić należy, że zgodnie z przepisem art. 113 ust.1 cyt. wyżej ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro.Natomiast podatnicy rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego, zgodnie z art.113 ust.9 ustawy o podatku od towarów i usług, są zwolnieni od podatku, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży , kwoty określonej w ust.1 lub w ust.8.Jednakże w myśl art. 113 ust.13 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwolnień, o których mowa ust.1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.Ponadto w przepisie art. 113 ust.14 pkt 2 ww. ustawy zawarto delegację ustawową dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego listę towarów i usług, o których mowa w ust.13 pkt 1 lit.a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, odnośnie których nie stosuje się zwolnień, określonych w ust.1 i 9. Została ona zrealizowana w § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U nr 95, poz.798 ze zm.).I tak w załączniku do ww. rozporządzenia zawierającym listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust.1 i 9 ustawy, w poz. 37 ujęto ?rzeczoznawstwo z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego?.W powyższej sprawie Minister Finansów w dniu 16 listopada 2006r. wydał interpretację w trybie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, znak: PT3/PP3-812-112/2006/LW/823, w której wyjaśnił, że ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust.1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług nie mogą korzystać podatnicy świadczący czynności wykonywane w ramach rzeczoznawstwa, które stanowią jednocześnie doradztwo- inne niż doradztwo rolnicze związane z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związane ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Organ odwoławczy pragnie również powołać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 4 października 2006r., sygn. I SA/OI 297/06, w którym to Sąd stwierdził, cyt.: ?To, że Minister Finansów w wydanym rozporządzeniu wymienił usługi rzeczoznawstwa poza doradztwem rolniczym? rozumieć można tylko w ten sposób, że chodzi o doradztwo (nierolnicze) świadczone przez rzeczoznawców. W przeciwnym razie należałoby skonstatować, że przekroczył swe upoważnienie ustawowe i poszerzył krąg osób, które nie mogą skorzystać z omawianego zwolnienia podmiotowego?.Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że poz. 37 załącznika do powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. dotyczy usług rzeczoznawstwa, które mieszczą się w pojęciu doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa ani też pojęcia rzeczoznawstwa. W ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 4 października 2006r. , sygn. I SA/OI 297/06 Sąd stwierdził; cyt. ?...wobec braku w ustawie definicji rzeczoznawstwa należy posłużyć się znaczeniem językowym. W pierwszej jednak kolejności poszukiwać należało znaczenia pojęcia doradztwo, skoro ustawa o VAT w art. 113 ust.13 pkt 2 zastrzega, że do osób świadczących usługi doradztwa nie stosuje się zwolnienia podmiotowego, określonego w ust.1 i 9?. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994, ?rzeczoznawca? to specjalista powoływany do wydawania orzeczenia czy opinii w sprawach spornych wchodzących w zakres jego kwalifikacji zawodowych, biegły, ekspert, natomiast ?doradzać? znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że świadczenie usług na zlecenie sądów, mające charakter sporządzania opinii, niewątpliwie jest czynnością mieszczącą się w zakresie rzeczoznawstwa, jednakże usługi świadczone przez biegłego sądowego nie stanowią usług doradztwa, bowiem biegły sądowy ?nie doradza? organowi prowadzącemu postępowanie , lecz tworzy jeden z dowodów mających istotne znaczenie w postępowaniu sądowym.Jako więc, że czynności wykonywane przez biegłego sądowego nie mieszczą się w zakresie doradztwa, należy zgodzić się z Podatnikiem , że biegli sądowi mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. l i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.Zatem postanowiono zmienić zaskarżone postanowienie.Należy tutaj wskazać, że zwolnienie /o którym mowa wyżej/ traci moc w momencie przekroczenia kwoty określonej w art. 113 ust.1 lub 9, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę, zgodnie z art. 113 ust.5 i ust.10 ustawy o podatku od towarów i usług.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY