Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

W złożonym wniosku, Podatnik zwraca się z pytaniem, czy pismo informujące osoby, którym ZDiK sprzedaje bilety komunikacji miejskiej, iż ze względu na zmiany organizacyjne z konkretną datą przechodzą na Gminę Wrocław prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów, spowoduje, iż Gmina Wrocław będzie podatnikiem z tytułu świadczenia tych usług i czy w związku z tym będzie wystawiała faktury i prowadziła ewidencję sprzedaży.

sygnatura: PP II 443/1/234/59005/07

autor: Dolnośląski Urząd Skarbowy

data: 2007-06-21

słowa kluczowe:

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Zarząd Dróg i Komunikacji jest jednostką budżetową Gminy Wrocław, działającą na podstawie uchwały Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 26 czerwca 2006 roku Nr LIII/3201/06 w sprawie nadania Statutu Zarządowi Dróg i Komunikacji we Wrocławiu, zmienioną uchwałą z dnia 15 marca 2007 roku Nr VI/113/07.

Na podstawie uchwały z dnia 26 czerwca 2006 roku Nr LIII/3201/06 ZDiK wykonuje zadania z zakresu organizowania lokalnego transportu zbiorowego i na tej podstawie zawierał z podmiotami gospodarczymi umowy cywilnoprawne, w szczególności dotyczące: świadczenia usług przewozowych, druku biletów komunikacji miejskiej, hologramów, dystrybucji biletów oraz wykonywania inwestycji drogowych, w tym finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Uchwała Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 15 marca 2007 roku Nr VI/113/07, wchodząca w życie z dniem 17 maja 2007 r., wprowadza zmiany do statutu ZDiK polegające na wykreśleniu z zakresu zadań wykonywanych przez ZDiK zadań z zakresu organizowania lokalnego transportu zbiorowego. Na mocy zarządzenia Prezydenta Wrocławia wykonywanie tych zadań w imieniu Gminy Wrocław przejmie odpowiedni Wydział Urzędu Miejskiego Wrocławia.

W aktualnym stanie prawnym ZDiK jest jednostką budżetową, która nie posiada osobowości prawnej, a jej działalnością kieruje dyrektor na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta. Tak więc na gruncie prawa cywilnego czynności prawne podejmowane przez ZDiK są czynnościami prawnymi Gminy Wrocław. Ponieważ ZDiK jest odrębnym podatnikiem, posiadającym własny NIP 896-00-05-839, jako stronę umów w zakresie zadań polegających na organizowaniu lokalnego transportu zbiorowego wskazywano: ZDiK NIP 896-00-05-839 lub Gmina Wrocław ZDiK (NIP 896-00-05-839).

W związku ze zmianą organizacyjną w zakresie podmiotu wykonującego zadania transportu zbiorowego, która wprowadzona zostanie uchwałą Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 15 marca 2007 roku Nr VI/113/07 oraz zarządzeniem Prezydenta Wrocławia, zmianie ulegnie podmiot wykonujący te usługi ze ZDiK na Gminę Wrocław, jednakże nie ulegnie zmianie strona umowy, gdyż ZDiK działał jako Gmina Wrocław.

Mając na uwadze powyższe, Gmina Wrocław planuje zawiadomić podmioty, którym świadczy usługi sprzedaży biletów, iż od konkretnej daty zmianie ulegnie podmiot wykonujący te usługi ze ZDiK NIP 896-00-05-839 lub Gmina Wrocław - ZDiK NIP 896-00-05-839 na Gmina Wrocław NIP 897-13-83-551 i dalsze faktury oraz ewentualne korekty będą od tego dnia wystawiane przez Gminę Wrocław NIP 897-13-83-551.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, Podatnik wskazuje, iż zmiany organizacyjne w przedmiocie wykonywania usług z zakresu organizowania lokalnego transportu zbiorowego prowadzą jedynie do zmiany podmiotu, który będzie je wykonywał, jednakże nie prowadzą do zmiany strony umowy w rozumieniu prawa cywilnego. W przedmiotowej sprawie nie może być mowy o cesji umowy ponieważ cesja taka musiałaby być zawarta z Gminą Wrocław reprezentowaną przez Prezydenta Wrocławia oraz ZDiK reprezentowanym przez Dyrektora działającego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Wrocławia. Tak więc taka cesja byłaby w istocie umową z samym sobą. Proponowany powyżej sposób zmiany podmiotu umowy świadczącego usługi poprzez poinformowanie usługobiorców o tej zmianie, jest zdaniem Podatnika jedynym prawnie dopuszczalnym sposobem. Po poinformowaniu usługobiorców, prawa i obowiązki z zawartych przez ZDiK umów przejdą na Gminę Wrocław jako odrębnego podatnika podatku VAT. Gmina Wrocław będzie więc podatnikiem VAT od tych czynności i będzie wystawiała faktury VAT i prowadziła ewidencję sprzedaży.

W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Wskazać również należy, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż co do zasady podatnikiem podatku od towarów i usług jest wykonawca czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury. Ponadto, stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Odnosząc się do wyrażonych przez Podatnika wątpliwości, wskazać należy, iż przedstawiona sytuacja nie jest sukcesją praw i obowiązków podatkowych związaną z łączeniem czy też przekształceniem podmiotów, w odniesieniu do której należałoby stosować regulacje zawarte w Rozdziale 14 Działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.). W opisanym stanie faktycznym następuje bowiem wyłącznie zmiana podmiotu wykonującego usługi z zakresu organizowania lokalnego transportu zbiorowego. Dodać należy, że jako iż Zarząd Dróg i Komunikacji jest jednostką budżetową Gminy Wrocław nie posiadającą osobowości prawnej, zmiana ta ma w kontekście prawa cywilnego charakter jedynie ,,wewnętrzny". W istocie bowiem, nie dochodzi do zmiany strony zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywanych przez Niego (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych) czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, a w konsekwencji będzie obowiązany do wystawiania faktur dokumentujących te czynności oraz prowadzenia ewidencji sprzedaży na zasadach wynikających z art. 106 i 109 ustawy. Jednakże ze względu na to, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie następuje sukcesja podatkowa, status podatnika w odniesieniu do przedmiotowych czynności (a co za tym idzie - obowiązek dokumentowania i ewidencjonowania) dotyczyć będzie wyłącznie usług świadczonych przez Wnioskodawcę (a nie ,,poprzedniego" wykonawcę). Należy zatem ściśle oddzielić sprzedaż dokonywaną przez dotychczasowego organizatora transportu zbiorowego od sprzedaży dokonywanej przez Gminę Wrocław. Przy czym w ocenie tut. Organu podatkowego, oddzielenie to powinno nastąpić w oparciu o zdarzenie konstytuujące zmianę organizacyjną, tj. - jak wynika ze złożonego wniosku - wejście w życie stosownej uchwały Rady Miejskiej Wrocławia oraz zarządzenia Prezydenta Wrocławia. Uzyskanie statusu podatnika podatku od towarów i usług nie jest zatem warunkowane poinformowaniem kontrahentów o przedmiotowej zmianie organizacyjnej, lecz faktycznym wykonywaniem czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem. Stanowisko Podatnika w tym zakresie jest więc nieprawidłowe. Ponadto, wskazać należy, że w związku z tym, iż następuje zmiana podmiotu organizującego (a nie sukcesja praw i obowiązków), Wnioskodawca powinien wystawiać ewentualne faktury korygujące oraz prowadzić ewidencję sprzedaży wyłącznie w odniesieniu do czynności dokonanych przez Niego. Wnioskodawca nie powinien zatem wystawiać ewentualnych faktur korygujących oraz prowadzić ewidencji sprzedaży w odniesieniu do sprzedaży dokonanej przez ,,poprzednika" (pomimo, że potrzeba wystawienia faktury korygującej może wyniknąć już w okresie, w którym organizatorem transportu jest Wnioskodawca).

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY