Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Zdaniem Strony syndyk ,,jest podmiotem prywatnym, który nie jest podatnikiem VAT." Strona wnosi o potwierdzenie jej stanowiska.

sygnatura: 1435/PP1/443-170/06/ŁK

autor: Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

data: 2007-01-11

słowa kluczowe:

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 12.10.2006r. (przekazanych przez Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście do tut. Urzędu w dniu 07.11.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 12.10.2006r. za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Pani X jest syndykiem masy upadłości. Syndyk ustala skład masy upadłości na podstawie wpisów w księgach upadłego oraz dokumentów bezspornych. Jako osoba zarządzająca majątkiem podmiotu gospodarczego postawionego w stan upadłości dokonuje podziału funduszów między wierzycieli zgodnie z zasadami prawa upadłościowego i naprawczego. W trakcie postępowania upadłościowego syndyk traktowany jest jako kierownik jednostki.

Zdaniem Strony syndyk ,,jest podmiotem prywatnym, który nie jest podatnikiem VAT." Strona wnosi o potwierdzenie jej stanowiska.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z postanowień art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy wynika, iż za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W świetle ww. przepisów, aby dana czynność mogła być wyłączona z zakresu opodatkowania muszą zostać spełnione następujące przesłanki:- przychody z tej czynności muszą być wymienione w art. 13 pkt 2-9 ww. ustawy o podatku dochodowym,- osoba fizyczna wykonująca daną czynność musi być związana ze zlecającym wykonanie czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecenie co do:1)warunków wykonania tych czynności,2)wynagrodzenia,3)odpowiedzialności zlecającego za wykonane czynności osób trzecich.Nie wystąpienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje że dana czynność nie może być wyłączona z zakresu opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W ocenie tut. organu podatkowego czynności wykonywane w związku z pełnieniem funkcji syndyka podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż wypełniają dyspozycję przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Działalność ta wykonywana jest w oparciu o przepisy ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 6 tej ustawy syndyk jest wyznaczany przez sąd w postanowieniu o ogłoszeniu upadłości, a nadzór nad jego czynnościami sprawuje sędzia komisarz. W sprawach dotyczących masy upadłości podmioty te dokonują czynności na rachunek upadłego, lecz w imieniu własnym. Syndyk nie odpowiada za zobowiązania zaciągnięte w sprawach dotyczących masy upadłości, ale ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone na skutek nienależytego wykonania obowiązków (art. 160 ust. 1, 2 i 3). Zgodnie z art. 162 ustawy syndyk ma prawo do wynagrodzenia za swoje czynności odpowiadającego wykonywanej pracy. Przysługuje mu również prawo do zwrotu wydatków koniecznych, poniesionych w związku z wykonywaniem czynności. O wynagrodzeniu i zwrocie wydatków orzeka sąd na jego wniosek (art. 164 ustawy). W świetle powyższych uregulowań nie można wywieźć wniosku jakoby na sądzie spoczywała odpowiedzialność z tytułu czynności wykonywanych przez syndyka w ramach postępowania upadłościowego. Rolą sądu jest zapewnienie prawidłowego przebiegu postępowania upadłościowego, jednak odpowiedzialność za konkretne działania ponosi powołany syndyk. Sąd nie ponosi odpowiedzialności ani za działania, ani za szkodę wynikającą z czynności podejmowanych przez syndyka Ponadto sąd - jako organ władzy sądowniczej - orzeka o wynagrodzeniu i zwrocie poniesionych wydatków na wniosek zainteresowanego. Jednakże sąd nie pokrywa kosztów wynagrodzenia, jest ono pokrywane z masy upadłości. Czyli warunek dotyczący wynagrodzenia również nie może zostać uznany za spełniony.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że czynności syndyka nie wypełniają dyspozycji przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zastosowanie mają ogólne zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług.W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY