Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy świadczenia w zakresie: zakup biletów na imprezy kulturalne, zakup karnetów na basen i siłownię, zakup paczek świątecznych dla pracowników oraz ich dzieci, organizowanie imprez integracyjnych, organizowanie wycieczek jedno- i wielodniowych finansowanie w całości bądź w części z ZFŚS podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

sygnatura: PI/005-105/05/Z/09

autor: Izba Skarbowa w Gdańsku

data: 2006-01-10

słowa kluczowe:świadczenie usług, świadczenie usług na rzecz, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:

  • art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U nr 8, poz. 60 z 2005r.),

po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 04 listopada 2005r. przez spółkę z siedzibą w .. na postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku znak PV/443-346/IV/2005/JW z dnia 28 października 2005r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwoty odpłatności wnoszonych przez pracowników oraz dofinansowania z ZFŚS, z tytułu nabytych przez Podatnika towarów i usług dla pracowników, w ramach działalności socjalnej przedsiębiorstwa

  • zmienia postanowienie będące przedmiotem zażalenia

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 22 lipca 2005r. spółka zwróciła się do Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwoty odpłatności wnoszonych przez pracowników oraz dofinansowania z ZFŚS, z tytułu nabytych przez Podatnika towarów i usług dla pracowników, w ramach działalności socjalnej przedsiębiorstwa.

Wnioskujący przedstawił następujący stan faktyczny:

Spółka jako podmiot zatrudniający ponad 20 osób, zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.), tworzy Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), z którego finansowana jest działalność socjalna w przedsiębiorstwie.

Przedmiot działalności socjalnej jest zróżnicowany i obejmuje swoim zakresem m.in. następujące formy:

? zakup biletów na imprezy kulturalne,

? zakup karnetów na basen i siłownię,

? zakup paczek świątecznych dla pracowników oraz ich dzieci,

? organizowanie imprez integracyjnych,

? organizowanie wycieczek jedno- i wielodniowych.

Zgodnie z Regulaminem ZFŚS z powyższymi formami wiąże się określona odpłatność pracownika za korzystanie z konkretnej formy działalności socjalnej.

Podatnik, dokonując zakupu świadczeń w ramach działalności socjalnej, reguluje zobowiązania wynikające z otrzymanej faktury w pełnej wysokości z wyodrębnionego rachunku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Następnie przypadająca na pracownika kwota odpłatności jest potrącana z jego wynagrodzenia lub pracownik wpłaca ją w kasie lub na rachunek bankowy.

Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego Wnioskujący zwrócił się z zapytaniem, czy opisane powyżej świadczenia podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskujący przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym uregulowanie przez pracownika przypadającej na niego kwoty odpłatności, jest odpłatną dostawą towarów lub odpłatnym świadczeniem usług. W konsekwencji, zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, Podatnik wykazuje powyższe dostawy lub świadczenia jako podlegające opodatkowaniu.

W opinii Podatnika, nie można uznać odpłatnej działalności ZFŚS za wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT. Stanowisko takie Podatnik opiera na zapisie art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów i świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane. Zdaniem Podatnika ustawodawca dał więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze świadczeniami na cele osobiste pracowników podatnika. Podatnik stoi na stanowisku, że skoro ustawodawca udzielił prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, i jednocześnie w treści art. 5 ust. 1 pkt 1 stwierdził, że odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ? to Podatnik opodatkowuje przekazanie odpłatnych świadczeń na rzecz pracowników.

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowieniem znak PV/443-346/IV/2005/JW z dnia 28 października 2005r. wskazał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku Podatnika - jest prawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż w przypadku, gdy nabywane przez Podatnika towary i usługi dla pracowników, są zakupione ze środków innych niż pochodzących z ZFŚS (odpłatność dokonywana przez pracowników), zaś środki pochodzące z ZFŚS posłużą jedynie do częściowej refundacji poniesionego przez Podatnika wydatku, wówczas wartość przekazanych towarów lub świadczonych usług będzie podlegała opodatkowaniu:

  1. na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT ? w części dokonanej dopłaty z ZFŚS (w tej części kwota ta powinna zostać udokumentowana fakturą wewnętrzną, wystawioną zgodnie z zasadą określoną w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT) oraz;
  2. na podstawie art. 7 ust. 1 (jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów) ? w części finansowanej przez pracowników (w tej części kwota ta powinna zostać udokumentowana fakturą, wystawioną na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT ? z zastrzeżeniem ust. 4 powołanego przepisu).

Zatem zgodnie z interpretacją Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega zarówno część opłaty ponoszona przez pracownika Spółki jak i ta część która pokrywana jest z ZFŚS z jednoczesnym zachowaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących nabywane towary czy usługi obce.

Na powyższe postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, spółka, pismem z dnia 04 listopada 2005r. uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2005r. złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku wskazując na częściowo błędną interpretację przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do opodatkowania podatkiem od towarów i usług wartości przekazanych towarów i usług dla pracowników w dokonanej przez pracodawcę części dopłaty ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). Zdaniem Podatnika, po analizie przepisów prawa podatkowego oraz po zapoznaniu się z interpretacjami urzędów skarbowych dostępnych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, w sytuacji gdy pracodawca przekazuje pracownikom towary lub usługi w ramach działalności socjalnej i są one realizowane w części odpłatnie, będą one podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych wg właściwej dla danego świadczenia stawki, z tym że przy częściowej odpłatności podstawą opodatkowania jest tylko ta odpłatność wnoszona przez pracownika. Jednocześnie pracodawca ma prawo do odliczenia w odpowiedniej części podatku naliczonego przy zakupie przekazanych towarów i usług dla pracowników.

Podatnik zaprezentował również własne stanowisko odnośnie czynności przekazania pracownikom świadczeń rzeczowych oraz usług finansowanych w całości z ZFŚS, a także świadczeń częściowo odpłatnych przez pracownika w części, która jest finansowana z ZFŚŚ. Zdaniem Wnioskującego w powyższym zakresie mamy do czynienia z nieodpłatnym przekazaniem towarów lub usług i w tej części Podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu przekazywanych towarów i usług pracownikom. Podobnie jak w przypadku kiedy Podatnik nabywa towary lub usługi z zamiarem częściowego odpłatnego przekazania pracownikom, nie ma on prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabywanymi dobrami w pełnej wysokości, ale wyłącznie w części finansowanej przez pracownika.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 04 marca 1994r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (t.j. Dz. U. z 1996r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.) ZFŚS przeznaczony jest na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z niego oraz na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych. Stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Natomiast osobami uprawnionymi do korzystania z tego rodzaju pomocy są pracownicy wraz z rodzinami, emeryci i renciści oraz byli pracownicy (art. 2 pkt 5 ustawy o ZFŚS). Przekazanie towarów na potrzeby pracowników w postaci biletów na imprezy kulturalne, karnetów na basen i siłownię, paczek świątecznych oraz organizowanie imprez i wycieczek mieści się w zakresie definicji działalności socjalnej sformułowanej w wyżej przywołanym przepisie.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2005. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze.zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 2 cyt. ustawy na równi z odpłatną dostawą towarów traktować należy nieodpłatne przekazanie przez Podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Art. 8 ust. 2 tej ustawy stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego.

Zaś art. 16 ust. 1 pkt. 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z 2000r. ze zm.) stanowi, iż za koszt uzyskania przychodu nie uważa się wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 9 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodu są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów zostały wpłacone na rachunek funduszu. Zatem kosztem uzyskania przychodu są odpisy i zwiększenia na ZFŚS nie zaś wydatki pokrywane z tego Funduszu.

Zatem, nieodpłatne bądź częściowo odpłatne przekazanie przez Pracodawcę na potrzeby osobiste pracowników lub ich domowników towarów lub usług związanych wyłącznie z działalnością socjalną, przy nabyciu których co do zasady nie przysługiwało Podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tej sytuacji przekazanie pracownikom towarów lub usług nie powinno być potwierdzone fakturą wewnętrzną.

Jednakże zgodnie z art. 88 ust 3 pkt. 3 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca wyłączył spod w/w ust. 1 pkt. 2 tego artykułu wydatki związane z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

Wobec powyższego w przypadku, gdy podatnik posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością socjalną opodatkuje czynności przekazania tych świadczeń na rzecz pracowników. Natomiast gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu w/w zakupów przekazanie tych świadczeń traktowane jest jako czynność nie objęta podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik dokonując zakupu świadczeń w ramach działalności socjalnej obniżył kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie tych towarów i usług w części finansowanej przez pracownika. W takiej sytuacji konsekwentnie opodatkował podatkiem od towarów i usług czynność przekazania tych świadczeń na rzecz pracowników o wartości równej odpłatności ponoszonej przez pracownika.

Mając na uwadze powyżej przytoczony stan prawny zastosowane przez Podatnika rozwiązanie w sprawie opodatkowania podatkiem VAT przekazywanych na rzecz pracowników częściowo odpłatnych świadczeń należy uznać za prawidłowe jeżeli Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności.

Ustawodawca uzależnił bowiem obowiązek opodatkowania czynności przekazania świadczeń na rzecz pracowników z tytułu prowadzonej przez podatników działalności socjalnej od posiadanego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle powyższego, wychodząc poza zarzuty zawarte w zażaleniu Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, wobec stwierdzenia, iż rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowym postanowieniu jest sprzeczne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, zmienia postanowienie będące przedmiotem zażalenia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY