Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Pytanie Podatnika brzmii: czy właściciele we wspólnocie mieszkaniowej (w tym przypadku Spółka występujący w imieniu gminy) nie będąc kupującym nie jest również sprzedawcą wobec swoich najemców i czy w związku z tym może naliczać najemcom opłaty w kwotach brutto, a nie netto i podatek VAT?

sygnatura: IS.II/2-4430/59/05

autor: Izba Skarbowa w Rzeszowie

data: 2005-08-12

słowa kluczowe:dostawa, gmina, media, obrót, wspólnota mieszkaniowa, wynajem, zarządzanie nieruchomością

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz przepisów art. 2 pkt 22, art. 5 ust. 1 pkt.1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 106 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 24.03.2005 r., znak: PUS.II/443/6-3/2005 i stwierdza, że w przedstawionym rozwiązaniu, kiedy wspólnota mieszkaniowa jest stroną umów o dostawę mediów do budynków wchodzących w jej skład, w tym również do lokali komunalnych wyodrębnionych własnościowo, opłaty za media stanowią dla wspólnoty mieszkaniowej jej koszt. W kosztach tych partycypują właściciele wyodrębnionych lokali. Zatem w przypadku najmu wyodrębnionych lokali komunalnych przez właściciela - członka wspólnoty, przy umownym zastrzeżeniu, co do odrębnego sposobu rozliczania opłat z tytułu mediów, nie występuje odsprzedaż mediów, a jedynie zwrot wyłożonych środków pieniężnych, która to czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec tego organ podatkowy II instancji uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

Wnioskiem z 04.01.2005 r., znak EF/1/2005, uzupełnionym pismem z 31.01.2005 r. znak: EF/9/2005r. Spółka z o.o. zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Z przedstawionego we wskazanym wcześniej wniosku stanu faktycznego wynika, iż: Spółka poprzez swój oddział zarządza wspólnotami mieszkaniowymi oraz administruje lokalami komunalnymi (pełni funkcje wynajmującego), których właścicielem jest Gmina. Większość lokali komunalnych znajduje się w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Wspólnoty mieszkaniowe, na podstawie zawartych umów, dokonują zakupu mediów (energia cieplna, woda, odprowadzenie ścieków, wywóz nieczystości stałych) dla całej nieruchomości, tj. dotyczących części wspólnej oraz wyodrębnionych lokali. Część świadczeń dotycząca nieruchomości wspólnej rozliczana jest jako koszt zarządu nieruchomością wspólną, natomiast świadczenia dotyczące wyodrębnionych lokali są odsprzedawane ich właścicielom (w tym Gminie, w której imieniu występuje Spółka poprzez swój oddział). Spółka, jako reprezentant Gminy otrzymuje od wspólnot mieszkaniowych faktury VAT, odlicza podatek naliczony i odsprzedaje świadczenia najemcom lokali komunalnych (mieszkaniowych i użytkowych), dokumentując te czynności również fakturami VAT. Zapytanie nawiązuje do informacji Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie udzielonej Spółce w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, w której stwierdzono, iż przedstawiony sposób rozliczeń wydatków z tytułu dostawy mediów do lokali komunalnych, stanowiących własność Gminy, będącej członkiem wspólnoty mieszkaniowej, wynajmowanych osobom trzecim przez Podatnika pełniącego funkcję administratora zasobów komunalnych jest niezgodny z obowiązującym stanem prawnym. Swoje stanowisko organ podatkowy I instancji uzasadnił, iż w rozliczeniach wewnątrz wspólnoty (będącej stroną umów o dostawę mediów) nie występuje obrót (sprzedaż) w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, tym samym nie można mówić o odsprzedaży mediów i konieczności fakturowania tej czynności faktura VAT na rzecz osób trzecich np. najemców lokali komunalnych. Pytanie Jednostki brzmi: "czy w świetle interpretacji określonej ... właściciele we wspólnocie mieszkaniowej (w tym przypadku Spółka występujący w imieniu gminy) nie będąc kupującym nie jest również sprzedawcą wobec swoich najemców i czy w związku z tym może naliczać najemcom opłaty w kwotach brutto, a nie netto i podatek VAT?". Zdaniem Podatnika w przedstawionym stanie faktycznym występuje odsprzedaż świadczeń pomiędzy Spółką i najemcami wyodrębnionych lokali.

Postanowieniem znak PUS.II/443/6-3/2005, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14 a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, przedstawione przez Stronę stanowisko w sprawie uznał za prawidłowe. W uzasadnieniu zaakcentowano, iż dostarczanie przez wspólnoty mieszkaniowe świadczeń na rzecz członków wspólnoty nie stanowi sprzedaży, w rozliczeniach wewnątrz wspólnoty nie występuje obrót w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto stwierdzono "Odmienną kwestią jest natomiast fakturowanie rozliczeń pomiędzy wspólnotą mieszkaniowa a osobami trzecimi np. najemcami lokali. W tym przypadku gmina jako właściciel lokalu (członek wspólnoty mieszkaniowej i podatnik podatku od towarów i usług) poprzez działającego w jej imieniu Podatnika dokonując rozliczeń z osobami trzecimi np. najemcami lokali w ten sposób, że przenosi na nich ciężar powyższych świadczeń (najem czy media) dokonuje ich odsprzedaży co powinno zostać udokumentowane fakturą VAT. Wystąpi w tym przypadku obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy i będą to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług." Rozstrzygnięcie znak: PUS.II/443/6-3/2005 nie zostało zaskarżone.

Dokonując oceny jego prawidłowości z urzędu, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, powołanej wcześniej, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionej przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy). Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności m.in. dokonanie sprzedaży. Pojęcie sprzedaży, dla celów podatku VAT zostało zdefiniowane w przepisie art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi: "ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W przyjętym rozwiązaniu, kiedy stroną umów o dostawę mediów jest wspólnota mieszkaniowa opłaty za media stanowią dla wspólnoty mieszkaniowej koszt. W kosztach tych partycypują właściciele wyodrębnionych lokali. Zatem w przypadku wynajmu wyodrębnionego lokalu przez właściciela - członka wspólnot, przy umownym zastrzeżeniu, co do odrębnego sposobu rozliczania opłat z tytułu mediów, nie można mówić o odsprzedaży mediów, a jedynie o zwrocie wyłożonych środków pieniężnych, która to czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Taki też pogląd wyraził Podsekretarz Stanu w Min. Fin. w odpowiedzi na interpelację poselską nr 7984. Odmienna interpretacja w tej kwestii wyrażona przez organ I instancji w postanowieniu, będącym przedmiotem oceny, stanowi rażące naruszenie przepisów prawa. Wobec tego, mając na uwadze regulację art. 14 b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, zgodnie, z którą organ odwoławczy jest zobligowany z urzędu do zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4 tej ustawy, jeżeli rażąco narusza ono prawo, tut. organ rozstrzygnął jak w sentencji decyzji.

Niniejsza decyzja wydana została na podstawie stanu prawnego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku przez Podatnika. Stosownie do przepisu art. 14 b § 5 Ordynacji podatkowej, zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Stronie, na podstawie postanowień art. 221 oraz art. 223 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, od decyzji niniejszej służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Zgodnie z przepisem art. 222 Ordynacji podatkowej odwołanie od decyzji winno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY