Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy zorganizowanie imprezy na zlecenie innej firmy podlega opodatkowaniu według 7% VAT?

sygnatura: PP-3/i/4407/275/05

autor: Izba Skarbowa w Krakowie

data: 2006-01-09

słowa kluczowe:bilety, usługi kulturalne

DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po rozpoznaniu zażalenia Spółki z dnia 17.10.2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z dnia 03.10.2005 r., nr PP1-443/72/05 w sprawie udzielenia interpretacji dotyczącej zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.)odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanowiska przedstawionego we wniosku jest prawidłowa.

UZASADNIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa wnioskiem z dnia 20.07.2005 r. (wpływ do Urzędu Skarbowego - w dniu 25.07.2005 r.) Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej informacji w sprawie wysokości stawki podatku dla opodatkowania usług polegających na zorganizowaniu imprezy o charakterze kulturalno - rozrywkowym, na którą wstęp miał odbywać się na podstawie okazanych zaproszeń.Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco: Spółka na zlecenie "..." Sp. z o.o. podjęła się zorganizowania imprezy o charakterze kulturalno - rozrywkowym, przeznaczonej wyłącznie dla osób zaproszonych przez zleceniodawcę. Wstęp na imprezęmiał odbywać się na podstawie indywidualnych zaproszeń rozdanych przez .... Wszelkie koszty związane z przygotowaniem imprezy t. j. najem urządzeń, sceny, zespołów muzycznych itp. pokrywał zleceniodawca. Wynagrodzenie należne Spółce za zorganizowanie koncertu zawierało w sobie zryczałtowaną opłatę za udział w imprezie wszystkich osób zaproszonych przez zleceniodawcę.
W ocenie Spółki zorganizowanie w/w imprezy stanowi usługę kwalifikowaną według PKWiU do grupowania 92.31.2 "usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego" i podlega opodatkowaniu według 7% stawki podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT. Indywidualne zaproszenia na imprezę - zdaniem Spółki - są swego rodzaju biletem wstępu, zatem usługa, o której mowa odpowiada usługom wymienionym w poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, stąd zasadne jest zastosowanie do niej obniżonej stawki podatku.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 03.10.2005 r. nie potwierdził stanowiska Spółki. Uznał bowiem, iż zorganizowanie imprezy kulturalnej za wynagrodzenie określonym ryczałtowo nie odpowiada usługom wymienionym w poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego sprzedaż przez Spółkę usługi związanej z kulturą innemu organizatorowi, który następnie wykonuje tę usługę we własnym imieniu i na własny rachunek oraz udostępnia publiczności prawo wstępu na zorganizowany koncert - jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Na powyższe postanowienie Spółka wniosła zażalenie, w którym nie zgadza się z interpretacj ą Naczelnika Urzędu Skarbowego, według której zorganizowanie koncertu za wynagrodzeniem ryczałtowym nie stanowi sprzedaży biletów wstępu. Zdaniem Spółki wynagrodzenie otrzymane za zorganizowanie imprezy zawiera w sobie zryczałtowaną opłatę za udział w tej imprezie określonej liczby osób zaproszonych przez zleceniodawcę. Indywidualne zaproszenia na imprezę rozdane przez zleceniodawcę są - według Spółki - swego rodzaju biletami wstępu. Zatem zorganizowanie koncertu za wynagrodzeniem, które zawiera w sobie zryczałtowaną opłatę za wstęp określonej liczby zaproszonych osób - w ocenie Spółki - podlega opodatkowaniu według 7% stawki podatku. Przedmiotem umowy nie jest bowiem sprzedaż usługi zakwalifikowanej według PKWiU do grupowania 92.31.2 ale prawo wstępu na zorganizowany koncert.

Po rozpoznaniu złożonego zażalenia oraz akt sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza:
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego, wymienione w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy są zwolnione od podatku. Natomiast usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncert, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2) podlegają opodatkowaniu według 7% stawki podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w/w ustawy o VAT.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż "wszelkie koszty związane z przygotowaniem przez Podatnika eventu (najem urządzeń, sceny, zespołów muzycznych itp.) pokrywa zleceniodawca t. j. .... Należne wynagrodzenie podatnika z tytułu zorganizowania eventu, zostało tak skalkulowane, że zawiera w sobie zryczałtowaną opłatę za udział w eventcie wszystkich zaproszonych gości."
Zatem w zaistniałym stanie faktycznym zleceniodawca nabywa określone usługi "cząstkowe" takie jak najem urządzeń, sceny, zespołów muzycznych, które składają się na całość imprezy. Tym samym należne Spółce wynagrodzenie nie obejmuje kosztów pokrytych bezpośrednio przez zleceniodawcę. Jeśli zapłata za usługę świadczoną przez Spółkę nie odpowiada całej wartości zorganizowanej imprezy, to nie może być traktowana jako łączna zapłata za wstęp na tę imprezę. W takim przypadku bowiem nie mamy do czynienia ze zorganizowaniem przez Spółkę koncertu w sposób kompleksowy, a jedynie z podjęciem przez nią pewnych działań, które wraz z usługami zakupionymi bezpośrednio przez zleceniodawcę składają sie na całość imprezy. W tym stanie rzeczy nie można przyjąć, iż Spółka sprzedaje zleceniodawcy kompleksową usługę, której finalnym efektem jest impreza kulturalno - rozrywkowa, na którą wstęp następuje na podstawie zaproszeń.

Zatem świadczone przez Spółkę usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego" (PKWiU 92.31.2) są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o VAT.
Z w/wymienionych względów, kierując się postanowieniami art. 14b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie orzekł jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.
W przypadku jej niezgodności z prawem służy prawo wniesienia skargi,do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Topolowa 5.
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY