Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Z jaką stawą VAT Spółka powinna wystawić fakturę dla odbiorcy z poza UE (0% czy 22%)?

sygnatura: 1437/ZP/443-57/07/EZ

autor: Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek

data: 2007-07-13

słowa kluczowe:

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność spedycyjną oraz transportową, zajmuje się głównie przewozami towarów z Francji, Niemiec, Włoch, z Polski do Litwy i Rosji.Towar z Polski przeznaczony na eksport do Rosji konsolidowany jest na terminalu eksportowym w Niemczech. Spółka organizuje przewóz tylko na trasie Warszawa-Niemcy Jacobsdorf. Towar załadowany jest w Warszawie, kierowca dostaje dokument CMR i deklarację EX i jedzie do Niemiec. W związku z w/w stanem faktycznym wystąpił Pan z zapytaniem:Z jaką stawą VAT Spółka powinna wystawić fakturę dla odbiorcy z poza UE (0% czy 22%)?

Strona stoi na stanowisku, iż może stosować stawkę 0% z tytułu dokonywania transportu międzynarodowego. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza, co następuje

Art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm./ definiuje pojęcie transportu międzynarodowego jako przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:a. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, b. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju, c. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt), d. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z powyższą definicją za transport międzynarodowy uważa się: transport, który rozpoczyna się w Polsce i kończy w kraju spoza UE, rozpoczyna się w kraju spoza UE i kończy w Polsce oraz, który rozpoczyna się i kończy w krajach spoza UE, jeżeli transport w części przebiega przez Polskę lub zaczyna się w kraju UE i kończy poza UE, albo też zaczyna poza UE i kończy w kraju UE, gdy trasa w pewnym odcinku przebiega przez Polskę. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Podatnik wykonuje usługę transportową na odcinku Polska - Niemcy, która jest częścią usługi transportowej na trasie Polska - Rosja, a zatem usługi spełniającej definicję usług transportu międzynarodowego.

Miejsce świadczenia usług transportu międzynarodowego ustalane jest w oparciu o zasady określone w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, czyli jest to miejsce gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. Usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest zatem odpowiednio do odcinka trasy przebiegającego w Polsce. Podatek VAT należy bowiem zapłacić w każdym kolejnym kraju, przez który transport faktycznie przebiega, według zasad obowiązujących w każdym z tych krajów.

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.Dodatkowym warunkiem niezbędnym do uznania usługi transportowej za międzynarodową i opodatkowania jej stawką VAT w wysokości 0 % jest posiadanie przez podatnika dowodów potwierdzających charakter wykonywanej usługi. Dowodami tymi w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora zgodnie z art. 83 ust. 5 są następujące dokumenty: list przewozowy lub dokument spedytorski stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora). Jeżeli usługa transportowa dotyczy towarów importowanych, oprócz dokumentów wymienionych powyżej podatnik powinien posiadać dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż usługa wykonywana przez Podatnika spełnia ustawową definicję transportu międzynarodowego towarów i przy jej świadczeniu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na terytorium Polski (zgodnie z art. 5 oraz art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT), proporcjonalnie do całości trasy, zaś pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, oczywiście pod warunkiem posiadania przez Stronę dokumentów, o których mowa powyżej.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek postanowił jak w sentencji. Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY