Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy wydanie legitymacji ISIC jest usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

sygnatura: 1401/VR/4407/14-101/05/WD

autor: Izba Skarbowa w Warszawie

data: 2006-01-24

słowa kluczowe:zwolnienia z podatku od towarów i usług

D e c y z j a


Na podstawie art.14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa /t. j. Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz.60 ze zm. / w związku z art. 5, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 09 sierpnia 2005 r. wniesionego przez Biuro Podróży na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście z dnia 25 lipca 2005 r. Nr 1435/PP1/443-151/05/DG, w którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


p o s t a n a w i a


uchylić zaskarżone postanowienie i orzec, że wydanie legitymacji ISIC jest usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


U Z A S A D N I E N I E


Wnioskiem z dnia 21.03.2005 r. Strona wystąpiła do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącego opodatkowania czynności polegającej na wydawaniu przez Stronę legitymacji ISIC.

Stan faktyczny w sprawie przedstawia się następująco:

Biuro Podróży jest upoważnione do wydawania za opłatą legitymacji studenckich ISIC. Legitymacja ta jest dokumentem potwierdzającym status studenta na całym świecie. Przysługuje ona studentom uczelni państwowych i prywatnych oraz dotyczy wszelkich rodzajów studiów, bez ograniczania wieku, legitymacje te wydaje się także uczniom gimnazjów i szkół średnich, powyżej 12 roku życia. Legitymacja ISIC wydawana jest pod patronatem UNESCO, a celem jej wprowadzenia było stworzenie jednolitego dokumentu identyfikacyjnego dla uczniów i studentów. Posiadanie legitymacji uprawnia do korzystania z szeregu zniżek m.in. w zakresie usług transportowych, kulturalnych czy sportowych. Legitymacja ISIC wydawana jest pod patronatem UNESCO, a celem jej wprowadzenia było

Zdaniem Strony, wykonywana przez nią czynność wydawania przedmiotowej legitymacji nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie jest ani towarem, ani świadczeniem usługi. Legitymacja jest tzw. znakiem legitymacyjnym i ma jedynie za zadanie potwierdzenie tożsamości i statusu studenta i w konsekwencji daje możliwość korzystania przez niego z szeregu zniżek na usługi świadczone przez podmioty trzecie.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście wydał postanowienie z dnia 25 lipca 2005 r., Nr 1435/PP1/443-151/05/DG, w którym uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy. Zdaniem organu I instancji wykonywane przez Podatnika czynności, zakwalifikowane przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi jako usługi (PKWiU 63.30.12-00.00 oraz 63.30.11-00.00 ) podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście Strona złożyła w ustawowym terminie zażalenie.

Zdaniem Strony, opinia klasyfikacyjna, będąca podstawą postanowienia Naczelnika jest błędna i wątpliwa prawnie. Nie zawiera ona bowiem szczegółowego uzasadnienia dla określonego przyporządkowania czynności wydania legitymacji do PKWiU.Strona nie zgadza się z zakwalifikowaniem wydania legitymacji jako usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów, miejsc zakwaterowania i imprez z kompleksowym programem lub jako usług organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem imprez. Strona stoi na stanowisku, że legitymacje są wydawane w jej imieniu i nie ma tu miejsca jakiekolwiek pośrednictwo. O ewentualnym przyznaniu rabatu posiadaczowi legitymacji decyduje samodzielnie podmiot sprzedający usługę. Student zaś może skorzystać z oferty tego podmiotu lub nie, a ze strony Biura Podróży nie ma tu miejsca żadne pośrednictwo w sprzedaży zarówno biletów jak również miejsc zakwaterowania czy też imprez.

W kwestii zaś zakwalifikowania wydawania legitymacji ISIC jako usług organizowania imprez turystycznych Strona wyjaśnia, iż wyrobienie legitymacji jest dobrowolne i nie stanowi żadnego warunku dla przystąpienia do organizowanych przez niego imprez turystycznych, tym samym koszt legitymacji nie jest składnikiem ceny tychże imprez. Jednocześnie Strona nie zgadzając się z opinią statystyczną Ośrodka Interpretacji StandardówKlasyfikacyjnych w Łodzi wystąpiła do Prezesa GUS w Warszawie o ponowną klasyfikację czynności wydawania legitymacji ISIC.

Pismem z dnia 17.01.2006r. Strona uzupełniła złożone zażalenie przekładając opinię Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie z dnia 30.11.2005r . Nr SP-16-5672/KU-153/1/2005, z której wynika, że wydanie legitymacji ISIC potwierdzającą status studenta nie jest odrębnie klasyfikowana usługą i mieści się w zakresie podklasy PKD 91.33.Z i odpowiednio klasy PKWiU 91.33 Usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane ( wg PKWiU z 1997r i PKWiU z 2004r).

Przy piśmie z dnia 17.01.2006r. Strona przesłała potwierdzenie, że Biuro Podróży jest członkiem Stowarzyszenia ISIC i działa zgodnie z wewnętrznym statutem konfederacji i regulacjami stowarzyszenia przy wystawianiu Międzynarodowych Legitymacji Studenckich ISIC. W efekcie działalność ta nie może być uznana za działalność komercyjną, gdyż wynika z działalności członkowskiej Almaturu w Stowarzyszeniu ISIC.


Po analizie akt i rozpatrzeniu zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, co następuje:


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 6 ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Ponadto na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Z powyższego stanu prawnego wynika, iż Ustawodawca wyraźnie odnosi się do przepisów dotyczących statystyki publicznej, w zakresie prawidłowego klasyfikowania danej czynności do określonej grupy towarów lub usług dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidując przy tym, że towary i usługi, będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 ustawy, nie wymienione w przepisach o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę ( art.41 ust.13 ustawy).

Obowiązek określania prawidłowych symboli statystycznych dla wykonywanych czynności ciąży na wykonawcy usług. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot, może zwrócić się na piśmie o wskazanie zaklasyfikowania m.in. usługi lub towaru i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych. Tryb wydawania opinii interpretacyjnych przez służby statystyki publicznej określony został w Komunikacie Prezesa GUS z dnia 5 listopada 2002r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, opublikowanym w Dzienniku Urzędowym GUS Nr 12, poz. 87. Zgodnie z wymienionym komunikatem do wydawania opinii interpretacyjnych upoważniony został Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, znajdujący się w Urzędzie Statystycznym w Łodzi.

Z w/w Komunikatu wynika, iż sprawy wymagające dodatkowych wyjaśnień, w tym zawierające wątpliwości co do opinii wydanej przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych oraz zawierające wnioski o zmianę opinii są kierowane do Prezesa GUS i są prowadzone przez Sekretariat Prezesa.

Podsumowując powyższe wywody należy stwierdzić, iż będąca przedmiotem sporu czynność polegająca na wydawaniu przez Stronę legitymacji ISIC została zakwalifikowana przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi do grupowania PKWiU 63.30.12-00.00 jako usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów, miejsc zakwaterowania i wycieczek z kompleksowym programem imprez oraz do grupowania 63.30.11-00.00 jako usługi organizowania wycieczek z kompleksowym programem imprez.

Strona nie zgadzając się z opinią statystyczną Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi wystąpiła do Prezesa GUS w Warszawie o zmianę klasyfikacji czynności wydawania legitymacji ISIC.

Według opinii Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie z dnia 30.11.2005r. Nr SP-16-5672/KU-153/1/2005, wydanie legitymacji ISIC jest świadczeniem usług, i mieści się w zakresie podklasy PKD 91.33.Z i odpowiednio klasy PKWiU 91.33 Usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane ( wg PKWiU z 1997r i PKWiU z 2004r).

Należy wskazać, że wydawanie legitymacji ISIC odbywa się w ramach działalności statutowej stowarzyszenia ISIC, którego Strona jest członkiem.Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W wykazie usług zwolnionych od podatku (załącznik nr 4) w poz. 10 wymienia się usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe). Usługi te zawierają symbol PKWiU 91.

Tym samym należy stwierdzić, iż nie jest poprawne wcześniejsze stanowisko Strony , iż czynność wydania za opłatą międzynarodowej legitymacji studenckiej jest czynnością nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż jest to czynność zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług . Prawidłowe stanowisko Strona zaprezentowała dopiero w piśmie z dnia 17.01.2006r.

Również nieprawidłowe jest stanowisko organu podatkowego I instancji zawarte w zaskarżonym postanowieniu, dlatego należało je uchylić i orzec, że wydanie legitymacji ISIC jest usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY