Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Kwestia opodatkowania podatkiem od towarów i usług poszczególnych pozycji składających się na opłaty wnoszone do spółdzielni, które są związane z eksploatacją garaży podziemnych?

sygnatura: 1401/VR/4407/14-81/05/AP

autor: Izba Skarbowa w Warszawie

data: 2005-09-07

słowa kluczowe:garaż, opłata eksploatacyjna

D E C Y Z J A


Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 i art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8/2005, poz.60), art. 29 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt. 11ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia złożonego przez spółdzielnię mieszkaniową na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów z dnia 7 lipca 2005r., znak 1438/443/164-103/05/AP uznające za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 20 kwietnia 2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


p o s t a n a w i a


utrzymać w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów


U Z A S A D N I E N I E


Wnioskiem z dnia 20 kwietnia 2005r. spółdzielnia mieszkaniowa wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów z zapytaniem dotyczącym kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług poszczególnych pozycji składających się na opłaty wnoszone do spółdzielni, które są związane z eksploatacją garaży podziemnych. Zdaniem Strony winna ona odprowadzać podatek od towarów i usług tylko od jednego składnika opłaty, tj. od opłaty eksploatacyjnej.

Po rozpatrzeniu powyższego wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów wydał postanowienie w dniu 7 lipca 2005r., znak 1438/443/164-103/05/AP uznające za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy.

Na powyższe postanowienie spółdzielnia mieszkaniowa złożyła zażalenie, w którym wniosła o jego uchylenie, zarzucając przedmiotowemu postanowieniu obrazę przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) i art. 43 ust. 1 pkt. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

Uzasadniając swoje wystąpienie Strona podnosi, że nie można zgodzić się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego zawartym w zaskarżonym postanowieniu z uwagi na fakt, iż naliczanie dodatkowego podatku od podatku z tytułu , np. użytkowania wieczystego , czy też podatku od nieruchomości jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. W konsekwencji zdaniem Spółdzielni obowiązek odprowadzenia 22% podatku powinien dotyczyć tylko opłat pobieranych z tytułu kosztów eksploatacyjnych miejsca parkingowego w garażu wielostanowiskowym. Pozostałe zaś składniki łącznej opłaty winny być zwolnione z tego podatku.

Strona wskazuje, iż takie stanowisko zostało zawarte w postanowieniu z dnia 18 marca 2005r., znak 1438/443/48-42/2005/MK do niej skierowany


Rozpatrując zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza co następuje:


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia posiada garaże podziemne, za które pobiera opłaty od swoich członków. W skład tych opłat wchodzą: opłata za wieczyste użytkowanie, podatek od nieruchomości, opłata na fundusz remontowy, opłata związana z ochroną oraz opłata eksploatacyjna.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwolnieniu od tego podatku podlegają czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.)

W celu ustalenia pakietu powyższych czynności oraz opłat za nie pobieranych na podstawie wyżej przytoczonego art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) należy przywołać jego dyspozycję, w myśl której:


1. Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z:


    a) eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale,
    b) eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.


2. Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z :


    a) eksploatacją i utrzymaniem ich lokali,
    b) eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych,
    c) eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu,
    d)od członka będącego właścicielem lokalu, niezależnie od jego obowiązków w zakresie pokrywania kosztów zarządu nieruchomością wspólną, spółdzielnia może żądać wpłat na fundusz remontowy, o którym mowa w art. 6 ust. 3.


3. Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z :


    a) eksploatacją i utrzymaniem ich lokali,
    b) eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych oraz w innych kosztach zarządu tymi nieruchomościami na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5,
    c) są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu.


4. Członkowie spółdzielni są również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z :


    a) działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię (właściciele lokali niebędący członkami mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią).


W związku z powyższym, przyjąć należy, że zwolnieniu podlegają m.in. czynności za które są pobierane opłaty z tytułu: sprecyzowanego w powyższych regulacjach prawa do lokali, nieruchomości wspólnych oraz mienia spółdzielni, przeznaczonego do wspólnego użytkowania.

Wyjaśniając poszczególne pojęcia, należy przytoczyć normę art. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), który stanowi, iż lokalem w rozumieniu ustawy jest samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903).

Powołując się zatem na unormowanie zawarte w art. 2. ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903), samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne. Tak więc za pomieszczenia pomocnicze, stanowiące niewątpliwie mienie spółdzielni, uważa się części składowe nieruchomości wspólnej, między innymi: pralnie, suszarnie, wspólne ubikacje itp., które z założenia winny być ogólnodostępne, a ich wykorzystywanie wpływa na zabezpieczenie i zaspokojenie potrzeb związanych z zamieszkiwaniem w danym miejscu (przykładowo: korzystanie z suszarni zapobiega zawilgoceniu lokalu mieszkalnego) .

Nieruchomość wspólną w myśl art. 3 ust. 2 ustawy o własności lokali - stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali. W ramach części budynku można więc wyodrębnić np.: fundamenty, ściany nośne, dach, przewody, natomiast do urządzeń powszechnie dostępnych należy przykładowo winda.

Reasumując, zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) dotyczy czynności związanych z lokalami wyłącznie mieszkalnymi i ich infrastrukturą służącą zaspokajaniu w/w potrzeb.

Ustawa o własności lokali, art. 2 ust. 4 definiuje także inną grupę nieruchomości/pomieszczeń, a mianowicie pomieszczeń przynależnych. Są to części składowe lokalu, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności:

    1. piwnica,
    2. strych,
    3. komórka,
    4. garaż


Zauważyć należy, iż pomieszczenia te nie są przeznaczone na stały pobyt ludzi, i nie służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Pełnią natomiast funkcje gospodarcze lub techniczne, a jako takie, ich wynajem przez spółdzielnię podlega na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania tym podatkiem jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Z powyższego wynika, że podstawę stanowi cały czynsz, wraz z równowartością np. podatku od nieruchomości, czy funduszu remontowego.

Pogląd powyższy znajduje oparcie w orzecznictwie NSA, które w tym zakresie pozostaje również aktualne w obecnym stanie prawnym oraz omawianej sytuacji.Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 września 1997r., sygn. akt SA/Sz 1210/96 stwierdził m.in. że "w przypadku, gdy wynajmujący obciąża najemcę również należnością stanowiącą równowartość podatku od nieruchomości, to kwota ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ stanowi część kwoty należnej z tytułu świadczenia tej usługi".

Podobnie w wyroku z dnia 17 kwietnia 1998r., sygn. akt I SA/Gd 349/96, NSA podkreślił, iż "niepobieranie podatku od towarów i usług od kwot stanowiących równowartość podatku od nieruchomości(...) jako składnika czynszu jest niezgodne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT (obecnie art. 29 ust. 1 ), podstawą opodatkowania jest kwota należna z racji świadczenia określonego rodzaju usług, pomniejszona o kwotę podatku. Przedmiotem określonej umową czynności jest skategoryzowana usługa, nie zaś sekwencja dowolnie wyodrębnionych w jej ramach usług".

Wskazać również należy, iż np. podatki, stanowią element składowy podstawy opodatkowania transakcji, z którymi są ściśle związane, znajduje również oparcie w art. 11(A)(2)(a) VI Dyrektywy.

W oparciu o tenże art. 11(A) VI Dyrektywy można stwierdzić, że na całość świadczenia należnego od nabywcy, będącego kwotą należną (obrotem) składają się:

    wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, łącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną tych transakcji,
    podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego podatku od wartości dodanej,
    wydatki nadzwyczajne


W oparciu o to można stwierdzić, że podstawa opodatkowania obejmuje, np. podatek od nieruchomości. Zasada włączania tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucony jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.


Odnosząc się do zarzutu naruszenia przez Organ podatkowy I instancji art. 14 b Ordynacji podatkowej poprzez wydanie przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów w dniu 7 lipca 2005r. kolejnej interpretacji tej samej sytuacji prawno-podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż zarzut ten jest nieuzasadniony.

Wskazane przez Stronę w zażaleniu postanowienie z dnia 18 marca 2005r. , znak 1438/443/48-42/2005/MK Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów jest odpowiedzią na złożony wniosek Spółdzielni z dnia 27 stycznia 2005r. i dotyczy jedynie stanu faktycznego przedstawionego przez nią w złożonym wniosku. Natomiast postanowienie będące przedmiotem zaskarżenia zostało wydane wskutek złożonego wniosku z dnia 20 kwietnia 2005r. Organ podatkowy nie dopatrzył się nieprawidłowości we wskazanym przez Stronę zakresie.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY