Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy sprzedaż działek, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego figurujących w ewidencji gruntów jako użytki rolne bądź leśne, które zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego położone są na terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz zabudowy mieszkaniowo usługowej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

sygnatura: 1401/VR/4407/14-106/05/JM

autor: Izba Skarbowa w Warszawie

data: 2005-09-19

słowa kluczowe:grunty rolne, plan zagospodarowania przestrzennego

D E C Y Z J A


Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 i art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8/2005, poz.60), art. 5 ust. 1 pkt. 1, art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia złożonego przez P. Emiliana K. i P. Halinę J. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wołominie z dnia 01.08.2005 r. znak 1442/TP/443/1498/MW/05 uznające za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawców przedstawione we wniosku złożonym w dniu 06 czerwca 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


p o s t a n a w i a


utrzymać w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wołominie.


U Z A S A D N I E N I E


Wnioskiem z dnia 06 czerwca 2005r., P. Emilian K. i P. Halina J. wystąpili do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wołominie z zapytaniem czy sprzedaż działek, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego figurujących w ewidencji gruntów jako użytki rolne bądź leśne, które zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego położone są na terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz zabudowy mieszkaniowo usługowej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Według Strony sprzedaż powyższych działek będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Po rozpatrzeniu powyższego wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie wydał postanowienie z dnia 01.08.2005 r. znak 1442/TP/443/1498/MW/05 uznające za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawców.

Na powyższe postanowienie P. Emilian K. i P. Halina J. złożyli zażalenie, w którym nie zgadzają się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wołominie.

W zażaleniu Strona stwierdza, że sprzedając działki niezabudowane figurujące w ewidencji gruntów jako użytki rolne, które na mocy zmiany planu zagospodarowania przestrzennego zostały uznane za tereny przeznaczone pod budownictwo jednorodzinne nie są terenami (działkami) budowlanymi ani przeznaczonymi pod zabudowę, staną się nimi dopiero po spełnieniu warunków wynikających z określonych przepisów. Plan zagospodarowania przestrzennego nie rozstrzyga przeznaczenia gruntów niezabudowanych. Stwarza jedynie możliwość zabudowy, dopuszcza, iż tereny objęte planem mogą być przeznaczone pod budownictwo, ale nie wyłącza dotychczasowego sposobu zagospodarowania.


Rozpatrując zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza co następuje:


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że P. Emilian K. i P. Halina J. są współwłaścicielami nieruchomości gruntowej o powierzchni 12 ha znajdującej się na terenie M. w powiecie wołomińskim, stanowiącej gospodarstwo rolne. W skład gospodarstwa rolnego wchodzą działki, które są geodezyjnie wyznaczone. Przedmiotowy teren figuruje w ewidencji gruntów jako użytki rolne bądź leśne, natomiast według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego figuruje jako teren przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz mieszkaniowo usługową.

Od dnia 1 maja 2004r. P. Emilian K. i P. Halina J. dokonali zbycia kilku działek. Istotą zapytania Strony jest czy sprzedaż działek, o których mowa wyżej będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usłu

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, do towarów zaś, zgodnie z art. 2 pkt. 6 ustawy zalicza się także grunty. Od chwili wejścia w życie tych przepisów, tj. od 1 maja 2004r. zasadą jest więc opodatkowanie dostawy gruntów podatkiem od towarów i usług. Od zasady tej istnieją jednak wyjątki, w postaci zwolnień od opodatkowania tym podatkiem.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, przy czym przepisy ustawy ani wydane na jej podstawie akty wykonawcze nie precyzują, jakie grunty należy uznać za tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Wyżej wymienione pojęcia nie zostały zdefiniowane również w regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej ustawie z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm), ani w normującej działalność obejmującą sprawy projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych ustawie z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. Z 2003r., Nr 207, poz. 2016 ze zm). Celem określenia, czy dany grunt jest terenem budowlanym lub przeznaczonym pod zabudowę niezbędne jest jednak odwołanie się do zawartych w tych ustawach przepisów.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie zagospodarowania przestrzennego, którego sporządzanie i uchwalanie należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej przez wójta, burmistrza, lub prezydenta miasta. Od spełnienia warunków określonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu ustawa - Prawo budowlane uzależnia zaś wydanie pozwolenia na budowę.

Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt. 1 ustawy Prawo budowlane, pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu, kto złożył wniosek w tej sprawie w okresie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, to jest w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Z kolei zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt. 1 ustawy, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego właściwy organ ma obowiązek sprawdzić między innymi zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z miejscowymi planami zagospodarowania terenu oraz wymaganiami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym w razie stwierdzenia naruszeń w tym zakresie organ ten nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej uregulowania należy uznać, że dla uznania gruntu za teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, decydujące są zapisy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - posiadanie przez dokonującego dostawy, ważnej decyzji o warunkach zabudowy danej nieruchomości.

Jak wynika ze stanu faktycznego niniejszej sprawy przedmiotowe działki według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego figuruje jako przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i mieszkaniowo - usługową.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyżej opisaną nieruchomość należy uznać za tereny przeznaczone pod zabudowę, a zatem dostawa tych gruntów nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług określonego w art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy. Należy bowiem zauważyć, że przytoczony wyżej art. 35 ust. 4 ustawy - Prawo budowlane zakazuje odmówienia wydania decyzji o pozwoleniu na budowę również w przypadku, gdy projekt budowlany zgodny jest z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli więc miejscowy plan zagospodarowania dopuszcza możliwość usytuowania na danym gruncie jakiejkolwiek budowli czy budynku, wówczas trzeba ten teren uznać za przeznaczony pod zabudowę.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY