Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|

Chude lata dla alkoholi. Spada sprzedaż wódki, Polacy piją piwo bez procentów

33
Podziel się:

Sprzedaż wódek czystych osiągnęła już dwucyfrowe spadki w skali roku, słabnie też piwo, które wśród alkoholi najmocniej podrożało. Polacy piją mniej, choć wydają więcej - pisze "Rzeczpospolita".

Chude lata dla alkoholi. Spada sprzedaż wódki, Polacy piją piwo bez procentów
Polacy piją mniej mocnego alkoholu. Dwucyfrowe spadki sprzedaży wódki (Adobe Stock)

Dziennik zauważa, że wnioski na temat rynku alkoholu są bardzo podobne, niezależnie od tego, której firmy badawczej by nie zapytać. Ubiegły rok dla rynku alkoholi łatwy nie był. "Sprzedaż wódki czystej spadła aż o 12 proc., piwa o 6 proc. Mniejszą konsumpcję konsumenci mogli odczuć w głowach, ale na pewno nie w portfelach, bo na alkohol wydaliśmy jednak o 3 proc. więcej niż rok wcześniej" - pisze "Rz", powołując się na dane CMR.

Najlepiej radzą sobie "czarne konie polskiego rynku alkoholi", czyli piwa bezalkoholowe i wódki smakowe. Gazeta stwierdza, że w modzie jest ograniczanie alkoholu, bo nawet kolorowe "małpki" mają coraz mniej procentów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Wódka w dyskontach za 10 zł. "Tak korporacje sprały mózgi Polakom"

Ile Polacy wydają na alkohol? Najnowsze dane

NielsenIQ wylicza, że browary sprzedały piwo o łącznej wartości 22,8 mld zł w ciągu ostatnich 12 miesięcy, na drugim miejscu jest wódka z wartością 16,8 mld zł. Trzecie miejsce zajęło wino z wartością 4,6 mld zł. "Wyhamowuje popyt na whisky, której sprzedaż sięgnęła wprawdzie 3,9 mln zł, ale perspektywy są gorsze" - dodano.

Cydr, który miał być naszym napojem narodowym i ciągle dostaje jakieś wsparcie, np. zwolnienia z akcyzy, tradycyjnie radzi sobie bardzo słabo. Jego sprzedaż sięgnęła jedynie 60 mln zł, a gorszą zanotowała tylko tequila - czytamy w "Rz".

Uderzenie w mocne alkohole. Piwo bez procentów na podium

Podkreślono, że kryzys najmocniej uderzył w najmocniejsze alkohole."Polacy nie tylko mniej wypili, ale też wydali na ten alkohol o 2 proc. mniej, mimo wzrostu cen" - czytamy. Z kolei wódki smakowe sprzedają się głównie w małych sklepach - 80 proc. sprzedaży tego typu alkoholu.

"Piwo się kurczy Głównym alkoholem w Polsce jest zdecydowanie piwo. Tu każda zmiana procenta sprzedaży oznacza spadki o miliony litrów, dzięki inflacji, wartość sprzedaży wzrosła o 6 proc. i pokonała już granicę 17 mld zł" - czytamy. Nielsen wylicza, że ilość tego trunku spadła o 6 proc., a według CMR nawet o 8 proc.

"Producenci piwa zauważają jednak, że sytuacja zależy od półki piwa, najmocniej odczuwają kurczącą się sprzedaż marki premium. Na dekoniunkturę całkowicie, i to od lat, odporne jest natomiast piwo bezalkoholowe bez dodatków smakowych, tu zwyżki wartości sprzedaży są dwucyfrowe" - napisano.

- W innych krajach ten segment potrafi już sięgać 20 proc. rynku. Inwestujemy w ten segment i spodziewamy się, że przyniesie on w nadchodzących latach stabilizację dochodów - mówi "Rz" Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Browarów Regionalnych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(33)
Koko
3 tyg. temu
Bredzi ten autor...🤣🤣🤣🤣🤣
Futusu
4 tyg. temu
Piwo polskie jest zbyt mocne,5,6%,6% a z Gdańska to jakieś 8%,9% Meksykańska Corona ma 4,5%,czeskie też i smaczne
dfs
4 tyg. temu
Mefedron mocniejszy i tańszy.
Zeb mek kejn
4 tyg. temu
Piwo jest lepsze od chleba bo go gryźć nie trzeba.
75thecrow
4 tyg. temu
Poskiego piwa z browarów komercyjnych pić nie idzie jakość jest straszna. Byle jakie w smaku i moc alkoholu 6 procent niech wezmą przykład z browarów czeskich. Jestem w stanie zapłacić więcej za dobre piwo a zarazem słabsze typu 4,4 czy 3,8 a nie 6 procentowe popłuczyny
...
Następna strona