Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

LOT zamawia kolejne samoloty. To odpowiedź na rozbudowę Lotniska Chopina

16
Podziel się:

LOT zamówił trzy samoloty nowej generacji Embraer E195-E2 - poinformował prezes Michał Fijoł na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Pierwszy dołączy do floty przewoźnika w lipcu. Decyzja ta ma związek z zaplanowaną rozbudową Lotniska Chopina.

LOT zamawia kolejne samoloty. To odpowiedź na rozbudowę Lotniska Chopina
Polskie Linie Lotnicze LOT zamawiają kolejne samoloty (Adobe Stock, Tomasz Warszewski)

Polskie Linie Lotnicze LOT zamówiły trzy nowe samoloty Embraer E195-E2. Każdy z nich będzie miał 136 miejsc na pokładzie w układzie miejsc 2+2. - Trochę inne były plany, ale ze względu na zaplanowaną rozbudowę Lotniska Chopina, zaczęliśmy kontraktować flotę wcześniej - powiedział Michał Fijoł.

Pierwszy z samolotów wyląduje w Warszawie w lipcu, a kolejne dwa w odstępach miesięcznych. Cały czas trwa też procedura zakupowa na ponad 80 samolotów regionalnych, w której biorą udział Embraer i Airbus z samolotem A220. Fijoł podkreślił, że zamówienie trzech samolotów nowej generacji od Embraera nie ma związku z tym procesem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedyś "Made in Germany" to był synonim kiepskiej jakości - Krzysztof Domarecki w Biznes Klasie

Przypomnijmy, że Polskie Linie Lotnicze LOT wysłały już zapytanie ofertowe w sprawie dostaw ponad 80 samolotów do obsługi połączeń regionalnych. Taki krok w marcu zapowiadało Ministerstwo Aktywów Państwowych. Otrzymali je tylko dwaj producenci. Embraer, który dysponuje odrzutowcem E2-Jet, czyli nową generacją samolotów już eksploatowanych przez LOT. A także europejski producent Airbus, który konkuruje z Brazylijczykami modelem A220.

LOT ma długą historię relacji z brazylijskim producentem samolotów. Polski przewoźnik były pierwszym użytkownikiem nowego E-Jeta w 2004 r. Inauguracyjny rejs, 17 marca 2004 r., został wykonany przez Embraera 170 na trasie z Warszawy do Wiednia. Drugim filarem floty LOT-u są samoloty Boeinga - z rodziny B737 oraz B787 Dreamliner na trasach dalekiego zasięgu.

Jednak ani Fijoł, ani jego poprzednik, Rafał Milczarski, nie wykluczali możliwości nawiązania współpracy flotowej z bezpośrednim konkurentem Embraera i Boeinga, czyli Airbusem, oferującym samoloty A220 do obsługi połączeń regionalnych.

- Myślę, że do końca roku powinniśmy mieć już informacje na ten temat - powiedział Michał Fijoł, prezes PLL LOT, polskim dziennikarzom w Chorwacji.

LOT zakontraktował także 11 samolotów Boeing 737 MAX 8. Trzy pierwsze pojawią się we flocie w tym roku. - Dostawa kolejnych ośmiu na obecną chwilę wydaje się niezagrożona, ale opóźnień nie można wykluczyć. Bo Boeing ma swoje kłopoty dotyczące wielkości dostaw i realizowanych zamówień, więc musimy dostosować nasze plany do terminów dostaw - powiedział Michał Fijoł.

Więcej połączeń z Lotniska Chopina. LOT zamawia nowe samoloty

Zanim powstanie Centralny Port Komunikacyjny, Lotnisko Chopina zostanie rozbudowane, aby móc odprawić dodatkowe 10 mln pasażerów każdego roku. Roboty budowlane mają się rozpocząć pod koniec 2026 r., a planowany koniec prac to sezon letni 2029 r. Wstępnie prace wyceniono na ponad 2 mld zł.

- Po naszych ostatnich decyzjach LOT przyspieszył pozyskiwanie nowych samolotów, a to oznacza nową siatkę, nowe destynacje, czyli rozwój. Postawiliśmy nie na wstrzymanie projektu CPK, ale jego urealnienie. To wynika z tego, że harmonogram, który był przedstawiany, był inny - powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

- Dokończenie modernizacji, celowo używam tego słowa, to działanie pomostowe, które ma na celu zapewnienie sukcesu przyszłemu lotnisku centralnemu. Bo jeśli kończy się przepustowość Lotniska Chopina, to gdzie ma się rozwijać LOT? - dodał.

Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych, zapowiedział, że szczegółowe plany prac budowlanych na Lotnisku Chopina zostaną przedstawione w październiku. - Bez modernizacji do roku 2035 r. utracilibyśmy 50 mln pasażerów - podkreślił.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(16)
kijwgie
2 tyg. temu
Czterdziestomilionowy kraj w Europie, który od dziesiątek lat nie potrafi dobudować dwutorowej linii kolejowej o długości 5 800 metrów i jednego peronu długości 200 metrów aby normalnie dojechać z Warszawy Centralnej do Terminalu Modlin jest groteską i światowym pośmiewiskiem.
Przemek
2 tyg. temu
I o to chodzi, rozbudowujemy Okęcie, rozwijamy na jego bazie LOT, a równolegle budujemy CPK, na który wejdzie rozbudowany LOT po 2030 roku ;-))) .konkretny rząd.
Mario
2 tyg. temu
Nie wiem jak chcą to lotnisko rozbudowywać, jeżeli możliwości techniczne dotyczące startów i lądowań są maksymalnie wykorzystane. Do tego dochodzą zgody środowiskowe, zakaz lotów nocnych nad Warszawą, ochrona mieszkańców przed hałasem, wykorzystanie pasów startowych, etc. W godzinach szczytu do Okęcia podchodzi jeden samolot za drugim w wymaganych minimalnych odległościach. Więc nie wiem o co chodzi z tą "rozbudową". Poza tym już czytam o komitetach protestacyjnych mieszkańców zamieszkałych nad korytarzami lotniczymi (Ursus, Włochy, Opacz, Ursynów) w związku z emisją hałasu. A może chodzi o to aby wydać publiczne pieniądze, zmienić tylko terminal i ogłosić sukces o rozbudowie...
misa
2 tyg. temu
ale jak już zamówili a lotnisko jeszcze nie rozbudowane i skąd na to kasa
życzliwy
2 tyg. temu
hucznie reklamowali dremilainera z silnikiem energooszczednym roys roysa i co wiekszość samolotów darmo stała .zamiast kupić dremlainera standardowego jaki lataja linie emiraty. znawcy samolotów się tam znalezli.