Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Grzegorz Osiecki,Tomasz Żółciak
|
aktualizacja

Polityczna szala w koalicji przechyla się na rzecz CPK

Podziel się:

W piątek w sprawie CPK swój oficjalny pogląd ma przedstawić Lewica. Jak słyszymy, poprze realizację tego projektu, ale również pokaże swoje warunki. Głosy "za" słychać także w pozostałych ugrupowaniach koalicjantów KO. A to stawia samą KO w coraz bardziej niekomfortowej pozycji.

Polityczna szala w koalicji przechyla się na rzecz CPK
Lewica jednoznacznie poprze CPK (Agencja Wyborcza.pl, CPK, Maciek Jazwiecki)

Konferencja Lewicy ma się odbyć w Warszawie na Polu Mokotowskim. Tam, gdzie przed wojną mieściło się ówczesne warszawskie lotnisko, z którego ruch pasażerski został przeniesiony na Okęcie, leżące na ówczesnych peryferiach stolicy. Samo lotnisko mokotowskie ostatecznie zniknęło po wojnie.

Co zrobić z Centralnym Portem Komunikacyjnym - to jedna z głównych kwestii dzielących koalicję od samego początku. W kampanii i zaraz po niej przeważały wobec tego pomysłu poglądy krytyczne. Mówiono o megalomańskich pomysłach PiS, a po wyborach - gdy Maciej Lasek związany z ruchem przeciwników CPK został powołany na funkcję pełnomocnika rządu ds. CPK i pojawiła się zapowiedź audytów spółki - traktowano to raczej jako postawienie kropki nad "i" w kwestii końca projektu.

Jednak same partie koalicyjne nie były w 100 proc. monolityczne, a widać było to zwłaszcza w Lewicy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedyś "Made in Germany" to był synonim kiepskiej jakości - Krzysztof Domarecki w Biznes Klasie

Polityk Lewicy: dla ludzi to kwestia godnościowa

W programie formacji była mowa o sprzeciwie wobec tego projektu i taką linię w telewizyjnych programach publicystycznych prezentowała np. Joanna Scheuring-Wielgus, z kolei Robert Biedroń zachwalał ten pomysł i w konsekwencji wytykano mu, że nie zna programu własnego ugrupowania. Najbardziej znaną orędowniczką budowy CPK stała się posłanka Pola Matysiak z Partii Razem, choć za budową portu opowiadała się także szefowa klubu Lewicy Anna Maria Żukowska.

- Zmiana nastawienia w formacji to głównie ich zasługa. Na początku traktowałem ich poglądy w tej kwestii z dystansem, ale okazało się, że dla ludzi to nie tylko kwestia gospodarcza, ale także godnościowa - mówi nam ważny polityk Lewicy.

Jednoznaczne poparcie

Aby ujednolicić przekaz, Lewica organizuje w piątek wspomnianą konferencję prasową, na której jako formacja poinformuje o jednoznacznym poparciu dla tego projektu.

My jako Lewica chcielibyśmy dowiedzieć się od pełnomocnika ds. CPK, w którą stronę sprawy pójdą - albo wóz, albo przewóz. CPK jest potrzebne, bo niweluje różnice w dostępie do transportu publicznego to projekt strategiczny, który wymaga realizacji z korektami. To kwestia dotycząca przyszłości rozwoju Polski - mówi money.pl współprzewodniczący Lewicy Robert Biedroń.

Jak dodaje, chodzi o zwiększenie dostępu do transportu publicznego, a nie wspieranie wyłącznie transportu do dużych miast.

- Zmiana idzie w dobrą stronę - cieszy się posłanka Pola Matysiak. - Na pewno ostatnie miesiące pokazały, że korekty czy przyjrzenie się temu, co zostawił PiS, nie może prowadzić do zastopowania projektu, bo już część fachowców mówi, że te kilka miesięcy działań pełnomocnika Laska spowodowało dwuletnie opóźnienia - podkreśla posłanka.

Co więcej, w ślady Lewicy mogą pójść pozostali koalicjanci KO.

Zmiana tonu w Trzeciej Drodze. Szymon Hołownia "weryfikuje pogląd"

- Widać, że nastąpiła zmiana sentymentu wśród Polaków i tego nie da się przeoczyć. To znaczy, że trzeba będzie podejść na poważnie do tego tematu. Teraz czekamy aż CPK przejdzie pod resort infrastruktury - mówi nam ważny polityk PSL.

- Proszę się nie obawiać o ten projekt - mówił w czwartek szef tego resortu Dariusz Klimczak w TVN24.

Z jego wypowiedzi wynikało, że "powinniśmy w przyszłym roku wbić łopatę pod nowe lotnisko", jednak skąpił innych szczegółów. Powołał się przy tym na to, że pełnomocnik ds. CPK ma dopiero trafić do jego resortu, bowiem do tej pory był umiejscowiony w resorcie funduszy.

To efekt personalnych sporów jeszcze w rządzie PiS pomiędzy ówczesnym pełnomocnikiem Marcinem Horałą a szefem resortu infrastruktury Andrzejem Adamczykiem. Aby to odkręcić, obecna koalicja musiała zmieniać ustawę o działach, ale nie jest ona jeszcze podpisana przez prezydenta, więc operacja ma zostać dopiero dokonana.

Podobna zmiana zachodzi w Polsce 2050.

Kiedy widzę, jak bardzo ważne jest to aspiracyjnie dla wielu Polaków, żebyśmy takie lotnisko mieli, to weryfikuję swój pogląd. I uważam, że powinniśmy dać tej inwestycji szansę, jeżeli zostanie dobrze przygotowana i dobrze zrobiona - mówił ostatnio dziennikarzom Szymon Hołownia.

Na korektę kursu w sprawie CPK wpływ mają wyniki sondażu opinii publicznej. Dość systematycznie pokazują, że poparcie dla tego projektu deklaruje około 60 proc. Polaków, choć ze szczegółowych badań wynika, że najwięcej zwolenników budowy jest wśród wyborców PiS i Konfederacji.

Wpływ na zmianę narracji koalicjantów ma też pospolite ruszenie w mediach społecznościowych, akcja #TakDlaCPK przebija w nich bańki. CPK stał się w tej dyskusji odwrotnością "megalomańskich projektów". Jest pokazywany jako duży projekt infrastrukturalny, jeden z takich, które są konieczne, by polska gospodarka wykorzystywała swoje szanse.

Skoro CPK urósł do rangi projektu godnościowego, musimy to brać pod uwagę. Zwłaszcza że pojawiają się już badania, w których oceny negatywne dla rządu przeważają nad pozytywnymi - mówi polityk koalicyjny.

- Nie rozumiem kontredansów wokół CPK. Na pewno ten ruch społeczny jest ciekawy, nie spodziewałem się, że coś takiego powstanie - mówi dr Maciej Bukowski z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW i WISE, który jest zwolennikiem tego projektu.

- To działa na polityków, trudniej jest wygasić ten projekt, choć nie przesadzałbym z jego znaczeniem. To projekt komunikacyjno-transportowy ważny dla lotnictwa, budownictwa, logistyki, dla pasjonatów kolei, dla dobrego skomunikowania Polski, ale nie spowoduje eksplozji wzrostu PKB - dodaje dr Bukowski.

Istotnym komponentem sporu o CPK jest pytanie, co dalej z Okęciem. Nawet w czwartek w TVN24 minister Klimczak mówił, że rozwój Okęcia i Modlina jest warunkiem, by CPK także było dużym lotniskiem.

Posłanka Matysiak zwraca uwagę, że na dłuższą metę CPK wyklucza Okęcie.

- Wszystkie analizy mówią, że żeby CPK po wybudowaniu nabrał tej swojej "masy", potrzebne jest przeniesienie na niego ruchu lotniczego z Okęcia. A jeśli mamy lotnisko poza miastem, które może funkcjonować całą dobę, to po co nam to Okęcie. Zresztą warszawiacy długo jeszcze będą latać z Okęcia, dopóki nie powstanie CPK - podkreśla posłanka.

Szprychy i militarne znaczenie CPK

Spór jest wielowymiarowy, bo dotyczy też koncepcji kolejowych szprych, które mają się zbiegać do CPK. To budzi zastrzeżenia. Przeciwnicy projektu uważają, że to sztuczne kreowanie nowego komunikacyjnego centrum Polski. Gdy tymczasem potrzebny jest rozwój tradycyjnych połączeń między miastami i równocześnie rozbudowa lokalnych połączeń, by komunikacja publiczna pozwalała zminimalizować rolę transportu prywatnego. Choć akurat politycy Lewicy uważają, że to CPK może być kołem napędowym dla tych tendencji.

Do tego dochodzi spór o militarne znaczenie CPK w kontekście rosnącego zagrożenia ze strony Rosji.

Coraz bardziej jednoznaczne deklaracje koalicjantów KO powodują, że formacja Donalda Tuska sama znajduje się pod coraz większą presją, by pójść w ich ślady.

Tym bardziej że dotychczasowe sygnały z tej części koalicji były niejednoznaczne. Raz była mowa o konieczności okrojenia tego "przeskalowanego" projektu, innym razem podkreślano konieczność rozbudowy Okęcia i wzmocnienia roli pozostałych mazowieckich lotnisk - Modlina i Radomia.

Okęcia broni prezydent Warszawy i wiceprzewodniczący KO Rafał Trzaskowski. Natomiast w czwartek w Sejmie Maciej Lasek znów wrócił do narracji o konieczności urealnienia projektu CPK, sugerując, że to nie dyskusja o tym, "czy" budować megalotnisko, tylko "jak". - Należy oczywiście sprawdzić i rozliczyć nieprawidłowości - powiedział Maciej Lasek.

Grzegorz Osiecki, Tomasz Żółciak, dziennikarze money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl