Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Łukasik
|

Program kolejowy CPK. Unia Europejska da pieniądze a Francuzi lekcję

26
Podziel się:

Komisja Europejska dała zielone światło dla współpracy z Francją w przygotowaniach do planowania, projektowania i budowy Kolei Dużych Prędkości. Za zgodą pójdą pieniądze: od 2,1 do 3 mln zł.

Komisja Europejska przyznała wsparcie dla współpracy z Francją w przygotowaniach do planowania, projektowania i budowy Kolei Dużych Prędkości.
Komisja Europejska przyznała wsparcie dla współpracy z Francją w przygotowaniach do planowania, projektowania i budowy Kolei Dużych Prędkości. (facebook.com/SolidarityAirport, facebook.com/SolidarityAirport)

– Projekt CPK i Ministerstwa Infrastruktury dotyczy wymiany know-how i wspierania zdolności instytucjonalnej do budowy KDP w Polsce. Nasza współpraca będzie obejmowała konsultacje, w ramach których SNCF przedstawi m.in. rozwiązania i regulacje dotyczące KDP, uwzględniające specyfikę rynku polskiego – mówi wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Umowa zostanie zawarta na półtora rokul a wartość dofinansowania ze strony Brukseli wyniesie od 2,1 do 3 mln zł. Wynagrodzenie za usługę konsultacyjną na rzecz naszego kraju Koleje Francuskie SNCF otrzymają od Komisji Europejskiej.

Jak podano w komunikacie, bezpośrednim beneficjentem tej współpracy zostanie spółka CPK, ale pośrednio skorzystają też PKP Intercity, PKP Polskie Linie Kolejowe, Instytut Kolejnictwa, Urząd Transportu Kolejowego i Ministerstwo Infrastruktury.

– Współpraca z partnerem zagranicznym jest wskazana, ponieważ dotychczas w Polsce nie budowano KDP. Francja to ojczyzna TGV, czyli najszybszych kolei w Europie. Dla spółki CPK ma to znaczenie pierwszorzędne – podkreśla Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej inwestycji. – Zależy nam na tym, żeby doprowadzić do uruchomienia systemu KDP we współpracy z najlepszymi w Europie – dodaje.

W skład programu budowy CPK wchodzą inwestycje w nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć 1600 km nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie KDP), mających połączyć Warszawę i CPK z większością największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godz. Podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut.

Zobacz także: Obejrzyj: Centralny Port Komunikacyjny. Piotr Malepszak o przyszłości Okęcia

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(26)
Odwagi!
4 lata temu
Info dla wszystkich, których chcą wyrugować z ojcowizny, żeby CPK budować. Jest prosty sposób na wstrzymanie tego projektu. Wystarczy poskarżyć się w Komisji Europejskiej na brak realnych konsultacji społecznych. Koleje, na które daje pieniążki UE to przecież część całego projektu, budowanego na krzywdzie ludzkiej. Po stwierdzeniu nieprawidłowości KE z niekłamaną przyjemnością wstrzyma wypłaty środków. Moim zdaniem wystarczyłoby przesłać filmy ze spotkań w Baranowie i okolicznych miejscowościach. Są na tyle szokujące manipulacją i cynizmem, że po ich obejrzeniu i zrozumieniu, co tam się działo, urzędnicy unijni nie zapłacą nawet jednego euro.
stream
4 lata temu
Wsparcie z Unii chyba zamknie usta krytykantom ? To obiektywna ocena projektu, prawda? Trzymamy kciuki za CPK.
buder
4 lata temu
Projekt CPK i Ministerstwa Infrastruktury dotyczy wymiany know-how i wspierania zdolności instytucjonalnej do budowy KDP w Polsce. To bardzo dobrze wróży na przyszłość.
kupryk
4 lata temu
CPK jest projektem na którym skorzysta nie tylko Polska ale i Europa. Projekt, budowa będą potrzebować specjalistów. Wiele osób znajdzie zatrudnienie.
tomek
4 lata temu
Z uwagą czytam wszystkie informacje na temat tej inwestycji i bardzo mnie cieszą dobre wiadomości.
...
Następna strona