poprzedni wątek | następny wątek | pl.soc.prawo |
2007-02-17 00:07 | Interpretacja kodeksu drogowego | Jacek Michalski |
Witam, Kilka dni temu jednego z moich kolegów zatrzymała policja. Kolega ciągnął za busem małą przyczepkę z jakimiś materiałami budowlanymi - o ile się nie mylę, wełną mineralną czy czymś takim. Policjanci sprawdzili mu dokumenty, i okazało się, że bus i przyczepka ważą razem ponad 3500 kg - według mas wbitych w dowody rejestracyjne. Znalazłem coś takiego: http://tinyurl.com/2555e9 . Czy taka interpretacja jest poprawna? W Kodeksie Drogowym wyraźnie jest napisane, że masa całkowita zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3,5 t - a za taką właśnie sytuację kumpel dostał mandat. Czy policjant po prostu nie znał przepisów, a może skorzystał z niewiedzy zatrzymanego? pozdrawiam, JM |
2007-02-17 05:57 | Re: Interpretacja kodeksu drogowego | witek |
"Jacek Michalski" news:b29fe$45d6395b$57cebf35$5175@news.chello.pl... > Witam, > > Kilka dni temu jednego z moich kolegów zatrzymała policja. Kolega ciągnął > za busem małą przyczepkę z jakimiś materiałami budowlanymi - o ile się nie > mylę, wełną mineralną czy czymś takim. > Policjanci sprawdzili mu dokumenty, i okazało się, że bus i przyczepka > ważą razem ponad 3500 kg - według mas wbitych w dowody rejestracyjne. > > Znalazłem coś takiego: http://tinyurl.com/2555e9 . Czy taka interpretacja > jest poprawna? W Kodeksie Drogowym wyraźnie jest napisane, że masa > całkowita zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3,5 t - a za taką właśnie > sytuację kumpel dostał mandat. Czy policjant po prostu nie znał przepisów, > a może skorzystał z niewiedzy zatrzymanego? Kodeks drogowy: --- Art. 88. 2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania: 3) kategorii B: a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla, b) pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t, --- ale jest jeszcze --- 3. Prawo jazdy: 3) kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 - uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką; --- I tu jest zagwózdka po ten punkt 3.3 nie precyzuje czy z uwzględnieniem punktu 2.3.a powyżej czy bez. Ale ja bym to zinterpretował tak. Punkt 3.3 mówi o kierowaniu pojazdem z 3.5 t z przyczepą lekką,a przeczepa lekka to też przyczepa, a pojazd plus przyczepa to zespół pojazdów, który nie może przekraczać 3.5 t, bo punkt 3.3 w żaden sposób nie wyłącza ograniczenia 3.5 t punktu 2.3.a Pytanie jest takie czy punkt 3.3 wyłącza punkt 2.3.a czy nie. Spójrzmy na konwencje wiedeńską -- a)do pojazdów samochodowych kategorii B, wymienionych w załącznikach 6 i 7 do niniejszej konwencji, może być dołączona lekka przyczepa; może do nich być także dołączona przyczepa, której największa dopuszczalna masa przekracza 750 kg (1650 funtów), ale nie przekracza ona masy własnej pojazdu samochodowego, oraz jeżeli największa dopuszczalna masa pojazdów połączonych w ten sposób nie przekracza 3500 kg (7700 funtów); -- o ile tłumaczenie jest poprawne to tutaj sprawa jest jasna. Do pojazdu do 3.5 tony, może być dołączona przyczepa lekka (czyli taka do 750 kg). koniec kropka. Druga częśc zdania zdanie wyraźnie określa, że ograniczenie 3.5 t dla całego zespołu pojazdów dotyczy tylko wówczas gdy przyczepa przekracza 750 kg, czyli nie jest przyczepą lekką. Podsumowanie. Konwencja wideńska w tłumaczeniu które znalzłem jest jasna a) Pojazd plus przyczepa lekka, brak ograniczenia co do masy zespołu pojadów. Ograniczenie wynika samo z siebie 3.5t pojazd 750 kg - przyczepa lekka. b) Pojazd plus przyczepa > 750 kg, ale całość mniej niż 3.5 t Polski kodeks drogowy jest w tym zakresie niejasny i należałoby szukać interpretacji, Ponieważ polska ratyfikowała konwencję wiedeńską, która jest aktem nadrzędnym w stosunku do kodeksu drogowego, więc raczej należałoby przyjąć interpretacje zgodna z kodeksem wiedeńskim. Ja bym sie od mandatu odwołał uznając go za wystawionego niezgodnie z przepisami. |
||
2007-02-17 10:14 | Re: Interpretacja kodeksu drogowego | Jacek Michalski |
"witek" news:er61s9$qif$1@news.interia.pl... > Polski kodeks drogowy jest w tym zakresie niejasny i należałoby szukać > interpretacji, > > Ponieważ polska ratyfikowała konwencję wiedeńską, która jest aktem > nadrzędnym w stosunku do kodeksu drogowego, więc raczej należałoby przyjąć > interpretacje zgodna z kodeksem wiedeńskim. Czyli interpretacja podana na stronce jest poprawna? OK, to wiele wyjaśnia, dzięki za radę :) Nie wiedziałem, czy nadrzędny jest kodeks czy konwencja :) Pozdro, JM |
nowsze | 1 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
ostatnia nowelizacja kodeksu karnego |
Mateusz Mazur | 2005-11-07 14:32 |
naklejki - art 63a kodeksu wykroczeń |
Kuba-RPM | 2005-11-15 01:11 |
jakie oplaty z sadu grodzkiego w spr wykr drogowego? |
Glikogen | 2005-12-14 09:53 |
Pytanie do znawców kodeksu drogowego |
AB | 2005-12-25 16:45 |
przpeisy ruchu drogowego... |
pb | 2006-01-10 11:31 |
Uzasadnienie do Kodeksu Handlowego |
zwiercan | 2006-02-21 00:38 |
Art 77 kodeksu wykroczen... |
FlashT | 2006-05-23 22:49 |
SOK, a mandat z ruchu drogowego |
jano1 | 2007-03-04 01:05 |
Wojewodzkie Osrodki Ruchu Drogowego |
Sebastian S | 2007-04-06 21:21 |
pytanie z kodeksu pracy |
maykel | 2007-05-08 08:34 |