poprzedni wątek | następny wątek | pl.soc.prawo |
2006-03-15 23:11 | pomocy - kazus | kimba |
Mam problemy z kazusem z kpk (strach pomyslec, co będzie jak będę sie uczyć kpc), pomóżcie dobre duszyczki. Sprawa w sądzie toczy się w postępowaniu uproszczonym. Na rozprawę nie stawił się oskarżony, prawidłowo zawiadomiony i sąd procedował zaocznie, następnie rozprawę odroczył na okres 2 miesięcy. Na nastepniej rozprawie ma zastosowanie art. 484 § 2 kpk, czyli toczy się w trybie zwyczajnym. Oskarżony ponownie się nie stawił, wezwanie odebrała jego żona. Sąd: 1. musi odroczyć rozprawę, nie może prowadzić jej pod nieobecność oskarżonego - art. 75 § 1 kpk, 2. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 479 § 1 kpk, gdyż dalej jest to postępowanie zaoczne, 2. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 376 § 2 kpk, gdyż sąd odczytał wyjaśnienia oskarżonego, 3. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 377 § 3 kpk, gdyż stawiennictwo w tym wypadku nie jest obowiązkowe. Pzdr. Marta |
2006-03-16 13:51 | Re: pomocy - kazus | iza |
> Sprawa w sądzie toczy się w postępowaniu uproszczonym. Na rozprawę nie > stawił się oskarżony, prawidłowo zawiadomiony i sąd procedował zaocznie, > następnie rozprawę odroczył na okres 2 miesięcy. Na nastepniej rozprawie > ma zastosowanie art. 484 § 2 kpk, czyli toczy się w trybie zwyczajnym. > Oskarżony ponownie się nie stawił, wezwanie odebrała jego żona. Sąd: > 1. musi odroczyć rozprawę, nie może prowadzić jej pod nieobecność > oskarżonego - art. 75 § 1 kpk, > 2. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 479 § 1 kpk, gdyż dalej jest > to postępowanie zaoczne, > 2. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 376 § 2 kpk, gdyż sąd > odczytał wyjaśnienia oskarżonego, > 3. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 377 § 3 kpk, gdyż > stawiennictwo w tym wypadku nie jest obowiązkowe. > Stawiam na ostatnią odpowiedz :) To ze wezwanie odebrała jego zona nie ma znaczenia dla prawidłowego doręczenia wezwania. Pierwsza odpowiedz odpada w przedbiegach - jak dla mnie nie ma zadnego sensu. Co do drugiej - to wspomniany tam przepis mówi o tym co się dzieje gdy oskarżony nie stawi się na rozprawę kiedy sprawa toczy się w trybie postępowania uproszczonego a w tym wypadku mamy do czynienia z postępowaniem zwyczajnym (w związku z tak długim odroczeniem - max moze być 21 dni dla postępowania uproszczonego). Trzeci wariant - tez odpada bo nasz oskarzony nie zlozył wyjaśnień, tak więc przepis art. 376 § 2 kpk nie ma w tym wypadku zastosowania. No i pozostaje jedyna słuszna odpowiedz nr 4 Iza ^.^ |
||
2006-03-16 18:16 | Re: pomocy - kazus | moris123 |
iza napisał(a): > > > Stawiam na ostatnią odpowiedz :) To ze wezwanie odebrała jego zona nie ma > znaczenia dla prawidłowego doręczenia wezwania. > No i pozostaje jedyna słuszna odpowiedz nr 4 Ale art. 377 § 3 kpk mówi wprost o osobistym zawiadomieniu oskarżonego. Jak podają chyba wszyscy komentatorzy, w tym wypadku nie wchodzi w grę doręczenie zastępcze np. z art. 132 § 2 kpk, jakie to w kazusie miało miejsce. Więc art. 377 § 3 kpk, nie może mieć tu zastosowania. :-( Moris |
||
2006-03-16 21:13 | Re: pomocy - kazus | iza |
> > Ale art. 377 § 3 kpk mówi wprost o osobistym zawiadomieniu oskarżonego. > Jak podają chyba wszyscy komentatorzy, w tym wypadku nie wchodzi w grę > doręczenie zastępcze np. z art. 132 § 2 kpk, jakie to w kazusie miało > miejsce. Więc art. 377 § 3 kpk, nie może mieć tu zastosowania. :-( IHMO nie masz racji. Wyobraz sobie taką sytuację - sędzia przed rozprawą sprawdza czy są zwrotki w aktach - tzn czy ci którzy mieli być wg jego zarządzenia wezwani na rozprawę zostali wezwani (robi to jak wiadomo sekretariat). Zwrotki są - czyli ze osoby te zostały prawidłowo zawiadomione - sędzia w tym momencie nie przygląda się podpisom na zwrotkach, bo niby jaki ma wpływ na to czy listonosz wręczy przesyłkę oskarżonemu czy jego żonie która oświadczy że mąż poszedł do sklepu po papierochy? No ale mogę sie mylic więc bądz tak dobry i zacytuj jakiegos komentatora bo zajrzałam do Grzeszczyka i Stefanskiego i niczego na ten temat nie znalazłam. Iza ^.^ |
||
2006-03-16 22:19 | Re: pomocy - kazus - długie ! | moris123 |
iza napisał(a): > No ale mogę sie mylic więc bądz tak dobry i zacytuj jakiegos komentatora bo > zajrzałam do Grzeszczyka i Stefanskiego i niczego na ten temat nie > znalazłam. W tej chwili mam dostęp wyłącznie do Legalisa, a w nim komentarza do KPK napisanego przez prof. P. Hofmńskiego, do art. 377 kpk cytuję: "11. Jeżeli oskarżony odpowiada z wolnej stopy, sądowi wolno przeprowadzić rozprawę bez jego obecności w dwóch sytuacjach: 1) jeśli prawidłowo zawiadomiony został o terminie rozprawy i oświadczył, że nie weźmie w niej udziału. Oświadczenie to powinno być złożone na piśmie lub też do protokołu (art. 116). Oświadczenie to musi być wyraźne i nie może być domniemywane z samego faktu niestawiennictwa (choćby nieusprawiedliwionego). Por. R. A. Stefański, [w:] Bratoszewski i in., Kodeks, t. II, s. 249, 2) zawiadomiony został osobiście i nie stawił się na rozprawę bez usprawiedliwienia. Ustawa wymaga tu osobistego powiadomienia o terminie rozprawy, co należy wiązać z treścią art. 132 § 1 (osobiste doręczenie pisma), jak również z sytuacją, gdy oskarżony uczestniczył w rozprawie, którą przerwano określając termin, w którym będzie kontynuowana. Ustawodawca wyraźnie wymaga tu "wyższego standardu zawiadomienia" o terminie rozprawy, aby wykluczyć niepewność co do tego, czy oskarżony wie o terminie rozprawy. Trudno więc go uznać za osobiście zawiadomionego o terminie rozprawy, jeśli wezwanie na rozprawę odebrał dorosły domownik (art. 132 § 2), przesłano je za pośrednictwem poczty elektronicznej (art. 132 § 3), względnie gdy pozostawiono je osobie upoważnionej do odbioru korespondencji w miejscu zatrudnienia oskarżonego (art. 133 § 3). Jeśli jednak oskarżony został osobiście zawiadomiony o terminie rozprawy i nie stawił się na nią lecz swoje niestawiennictwo usprawiedliwił, prowadzenie rozprawy nie jest dopuszczalne. Sąd może bowiem procedować na rozprawie tylko wówczas, gdy wie na pewno, iż oskarżony nie chce w niej uczestniczyć.". Cóż sędzia zawsze musi sprawdzić, kto podpisał zwrotkę, w przypadku niestawiennictwa strony. Pzdr. |
||
2006-03-15 23:11 | pomocy - kazus | kimba |
Mam problemy z kazusem z kpk (strach pomyslec, co będzie jak będę sie uczyć kpc), pomóżcie dobre duszyczki. Sprawa w sądzie toczy się w postępowaniu uproszczonym. Na rozprawę nie stawił się oskarżony, prawidłowo zawiadomiony i sąd procedował zaocznie, następnie rozprawę odroczył na okres 2 miesięcy. Na nastepniej rozprawie ma zastosowanie art. 484 § 2 kpk, czyli toczy się w trybie zwyczajnym. Oskarżony ponownie się nie stawił, wezwanie odebrała jego żona. Sąd: 1. musi odroczyć rozprawę, nie może prowadzić jej pod nieobecność oskarżonego - art. 75 § 1 kpk, 2. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 479 § 1 kpk, gdyż dalej jest to postępowanie zaoczne, 2. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 376 § 2 kpk, gdyż sąd odczytał wyjaśnienia oskarżonego, 3. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 377 § 3 kpk, gdyż stawiennictwo w tym wypadku nie jest obowiązkowe. Pzdr. Marta |
||
2006-03-16 13:51 | Re: pomocy - kazus | iza |
> Sprawa w sądzie toczy się w postępowaniu uproszczonym. Na rozprawę nie > stawił się oskarżony, prawidłowo zawiadomiony i sąd procedował zaocznie, > następnie rozprawę odroczył na okres 2 miesięcy. Na nastepniej rozprawie > ma zastosowanie art. 484 § 2 kpk, czyli toczy się w trybie zwyczajnym. > Oskarżony ponownie się nie stawił, wezwanie odebrała jego żona. Sąd: > 1. musi odroczyć rozprawę, nie może prowadzić jej pod nieobecność > oskarżonego - art. 75 § 1 kpk, > 2. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 479 § 1 kpk, gdyż dalej jest > to postępowanie zaoczne, > 2. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 376 § 2 kpk, gdyż sąd > odczytał wyjaśnienia oskarżonego, > 3. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 377 § 3 kpk, gdyż > stawiennictwo w tym wypadku nie jest obowiązkowe. > Stawiam na ostatnią odpowiedz :) To ze wezwanie odebrała jego zona nie ma znaczenia dla prawidłowego doręczenia wezwania. Pierwsza odpowiedz odpada w przedbiegach - jak dla mnie nie ma zadnego sensu. Co do drugiej - to wspomniany tam przepis mówi o tym co się dzieje gdy oskarżony nie stawi się na rozprawę kiedy sprawa toczy się w trybie postępowania uproszczonego a w tym wypadku mamy do czynienia z postępowaniem zwyczajnym (w związku z tak długim odroczeniem - max moze być 21 dni dla postępowania uproszczonego). Trzeci wariant - tez odpada bo nasz oskarzony nie zlozył wyjaśnień, tak więc przepis art. 376 § 2 kpk nie ma w tym wypadku zastosowania. No i pozostaje jedyna słuszna odpowiedz nr 4 Iza ^.^ |
||
2006-03-16 18:16 | Re: pomocy - kazus | moris123 |
iza napisał(a): > > > Stawiam na ostatnią odpowiedz :) To ze wezwanie odebrała jego zona nie ma > znaczenia dla prawidłowego doręczenia wezwania. > No i pozostaje jedyna słuszna odpowiedz nr 4 Ale art. 377 § 3 kpk mówi wprost o osobistym zawiadomieniu oskarżonego. Jak podają chyba wszyscy komentatorzy, w tym wypadku nie wchodzi w grę doręczenie zastępcze np. z art. 132 § 2 kpk, jakie to w kazusie miało miejsce. Więc art. 377 § 3 kpk, nie może mieć tu zastosowania. :-( Moris |
||
2006-03-16 21:13 | Re: pomocy - kazus | iza |
> > Ale art. 377 § 3 kpk mówi wprost o osobistym zawiadomieniu oskarżonego. > Jak podają chyba wszyscy komentatorzy, w tym wypadku nie wchodzi w grę > doręczenie zastępcze np. z art. 132 § 2 kpk, jakie to w kazusie miało > miejsce. Więc art. 377 § 3 kpk, nie może mieć tu zastosowania. :-( IHMO nie masz racji. Wyobraz sobie taką sytuację - sędzia przed rozprawą sprawdza czy są zwrotki w aktach - tzn czy ci którzy mieli być wg jego zarządzenia wezwani na rozprawę zostali wezwani (robi to jak wiadomo sekretariat). Zwrotki są - czyli ze osoby te zostały prawidłowo zawiadomione - sędzia w tym momencie nie przygląda się podpisom na zwrotkach, bo niby jaki ma wpływ na to czy listonosz wręczy przesyłkę oskarżonemu czy jego żonie która oświadczy że mąż poszedł do sklepu po papierochy? No ale mogę sie mylic więc bądz tak dobry i zacytuj jakiegos komentatora bo zajrzałam do Grzeszczyka i Stefanskiego i niczego na ten temat nie znalazłam. Iza ^.^ |
||
2006-03-16 22:19 | Re: pomocy - kazus - długie ! | moris123 |
iza napisał(a): > No ale mogę sie mylic więc bądz tak dobry i zacytuj jakiegos komentatora bo > zajrzałam do Grzeszczyka i Stefanskiego i niczego na ten temat nie > znalazłam. W tej chwili mam dostęp wyłącznie do Legalisa, a w nim komentarza do KPK napisanego przez prof. P. Hofmńskiego, do art. 377 kpk cytuję: "11. Jeżeli oskarżony odpowiada z wolnej stopy, sądowi wolno przeprowadzić rozprawę bez jego obecności w dwóch sytuacjach: 1) jeśli prawidłowo zawiadomiony został o terminie rozprawy i oświadczył, że nie weźmie w niej udziału. Oświadczenie to powinno być złożone na piśmie lub też do protokołu (art. 116). Oświadczenie to musi być wyraźne i nie może być domniemywane z samego faktu niestawiennictwa (choćby nieusprawiedliwionego). Por. R. A. Stefański, [w:] Bratoszewski i in., Kodeks, t. II, s. 249, 2) zawiadomiony został osobiście i nie stawił się na rozprawę bez usprawiedliwienia. Ustawa wymaga tu osobistego powiadomienia o terminie rozprawy, co należy wiązać z treścią art. 132 § 1 (osobiste doręczenie pisma), jak również z sytuacją, gdy oskarżony uczestniczył w rozprawie, którą przerwano określając termin, w którym będzie kontynuowana. Ustawodawca wyraźnie wymaga tu "wyższego standardu zawiadomienia" o terminie rozprawy, aby wykluczyć niepewność co do tego, czy oskarżony wie o terminie rozprawy. Trudno więc go uznać za osobiście zawiadomionego o terminie rozprawy, jeśli wezwanie na rozprawę odebrał dorosły domownik (art. 132 § 2), przesłano je za pośrednictwem poczty elektronicznej (art. 132 § 3), względnie gdy pozostawiono je osobie upoważnionej do odbioru korespondencji w miejscu zatrudnienia oskarżonego (art. 133 § 3). Jeśli jednak oskarżony został osobiście zawiadomiony o terminie rozprawy i nie stawił się na nią lecz swoje niestawiennictwo usprawiedliwił, prowadzenie rozprawy nie jest dopuszczalne. Sąd może bowiem procedować na rozprawie tylko wówczas, gdy wie na pewno, iż oskarżony nie chce w niej uczestniczyć.". Cóż sędzia zawsze musi sprawdzić, kto podpisał zwrotkę, w przypadku niestawiennictwa strony. Pzdr. |
nowsze | 1 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
Kazus z Onetu |
Cezar | 2005-12-22 18:32 |
kazus z prawa |
petru | 2005-12-31 03:38 |
POMOCY - potrzebuję pomocy w napisaniu pisma. PILNE!!! |
Mariusz | 2006-02-08 23:05 |
pomocy - kazus |
kimba | 2006-03-15 23:11 |
KAZUS |
STUDENTKA | 2006-04-25 23:43 |
Kazus :) |
Johnson | 2006-04-28 16:03 |
Kazus z pewnego egzaminu ... |
Johnson | 2006-05-24 22:18 |
Kazus!!! |
Pawel T. | 2006-08-31 13:28 |
Kazus z Onetu (karne) |
Cezar | 2007-01-16 13:38 |
Beznadziejnie skomplikowany i trudny kazus |
Zbigniew Lewandowski | 2007-02-19 13:06 |