poprzedni wątek | następny wątek | pl.soc.prawo |
2010-08-17 20:43 | niezgodność z umową a nadmierne k | Czeresniak |
Witam, Złożyłem reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową i dostałem odpowiedź że wymiana na nowy wiąże się z nadmiernymi kosztami w stosunku do naprawy. Niestety nie podano informacji o wysokości kosztów naprawy. W związku z powyższym mam kilka pytań. Czy ktoś z was natknął się na jakąś interpretację co oznacza pojęcie nadmierności kosztów i mógłby przedstawić tą definicję? Czy można uznać że koszty wymiany są nadmierne gdy: 1. są wyższe od kosztów naprawy, 2. są wielokrotnie wyższe (ile razy?) od kosztów naprawy? Za pomoc z góry dziękuję. Pozdrawiam Darek |
2010-08-18 09:28 | Re: niezgodność z umową a nadmierne koszty | Kamil |
Użytkownik "Czeresniak" > Witam, > Złożyłem reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową i dostałem > odpowiedź że wymiana na nowy wiąże się z nadmiernymi kosztami w stosunku > do naprawy. Niestety nie podano informacji o wysokości kosztów naprawy. Masz jakieś podejrzenie że koszt naprawy byłby wyższy niż wymiany? ;) Zawsze możesz spróbować dowieść że tak nie jest. Możesz też próbować dowieść że naprawa narażą cię na niedogodności większe niż wymiana. Jeżeli nie - sklep z godnie z prawem doprowadzi towar do stanu zgodnego z umową przez naprawę.. Kami. |
||
2010-08-18 11:51 | Re: niezgodność z umową a nadmierne k=?ISO-8859-2? | Massai |
Czeresniak wrote: > Witam, > Złożyłem reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową i dostałem > odpowiedź że wymiana na nowy wiąże się z nadmiernymi kosztami w > stosunku do naprawy. Niestety nie podano informacji o wysokości > kosztów naprawy. W związku z powyższym mam kilka pytań. > > Czy ktoś z was natknął się na jakąś interpretację co oznacza pojęcie > nadmierności kosztów i mógłby przedstawić tą definicję? > > Czy można uznać że koszty wymiany są nadmierne gdy: > 1. są wyższe od kosztów naprawy, > 2. są wielokrotnie wyższe (ile razy?) od kosztów naprawy? Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta nadmierność może się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest już produkowany, w związku z tym żeby wymienić trzeba by uruchomić całą linię produkcyjną itp. Ale nie jest to określone precyzyjnie. -- Pozdro Massai |
||
2010-08-18 14:46 | Re: niezgodność z umową a nadmierne | Liwiusz |
Massai pisze: > Czeresniak wrote: > >> Witam, >> Złożyłem reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową i dostałem >> odpowiedź że wymiana na nowy wiąże się z nadmiernymi kosztami w >> stosunku do naprawy. Niestety nie podano informacji o wysokości >> kosztów naprawy. W związku z powyższym mam kilka pytań. >> >> Czy ktoś z was natknął się na jakąś interpretację co oznacza pojęcie >> nadmierności kosztów i mógłby przedstawić tą definicję? >> >> Czy można uznać że koszty wymiany są nadmierne gdy: >> 1. są wyższe od kosztów naprawy, >> 2. są wielokrotnie wyższe (ile razy?) od kosztów naprawy? > > Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta nadmierność może > się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest już produkowany, w > związku z tym żeby wymienić trzeba by uruchomić całą linię produkcyjną > itp. > > Ale nie jest to określone precyzyjnie. Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu naprawy do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie kosztu wymiany do naprawy. -- Liwiusz |
||
2010-08-18 16:18 | Re: niezgodność z umową a nadmierne | Czeresniak |
Liwiusz pisze: >> Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta nadmierność może >> się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest już produkowany, w >> związku z tym żeby wymienić trzeba by uruchomić całą linię produkcyjną >> itp. >> >> Ale nie jest to określone precyzyjnie. > > Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu naprawy > do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie kosztu wymiany do > naprawy. > Czy mógłbyś rozwinąć tok swojego rozumowania z jednoczesnym przytoczeniem zapisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży ... W odpowiedzi na reklamację jest taki zapis: "... ze względu na stopień i rodzaj niezgodności, wymiana urządzenia wymaga nadmiernych kosztów przewyższających możliwość jego naprawy." Z powyższego cytatu wynika, że uznali moją reklamację, jednak proponują naprawę zamiast wymiany. Zgodnie z Twoim rozumowaniem nie można powoływać się na nadmierność kosztów wymiany w porównaniu do kosztów naprawy. Wynika z tego, że w związku z uznaniem reklamacji mogę zgodzić się na naprawę albo odstąpić od umowy? Pozdrawiam Darek |
||
2010-08-18 16:31 | Re: niezgodność z umową a nadmierne | Liwiusz |
Czeresniak pisze: > Liwiusz pisze: >>> Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta nadmierność może >>> się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest już produkowany, w >>> związku z tym żeby wymienić trzeba by uruchomić całą linię produkcyjną >>> itp. >>> >>> Ale nie jest to określone precyzyjnie. >> >> Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu naprawy >> do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie kosztu wymiany >> do naprawy. >> > > Czy mógłbyś rozwinąć tok swojego rozumowania z jednoczesnym > przytoczeniem zapisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży ... "Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia." > > W odpowiedzi na reklamację jest taki zapis: > "... ze względu na stopień i rodzaj niezgodności, wymiana urządzenia > wymaga nadmiernych kosztów przewyższających możliwość jego naprawy." Gdyby ustawodawca tak chciał, to by napisał jasno "żądanie wymiany lub naprawy, w zależności od tego, co jest tańsze". Zastosował jednak powyższy łamaniec nie bez powodu - imho. > > Z powyższego cytatu wynika, że uznali moją reklamację, jednak proponują > naprawę zamiast wymiany. > > Zgodnie z Twoim rozumowaniem nie można powoływać się na nadmierność > kosztów wymiany w porównaniu do kosztów naprawy. > Wynika z tego, że w związku z uznaniem reklamacji mogę zgodzić się na > naprawę albo odstąpić od umowy? Moim zdaniem, jeśli reklamacja jest uznana, to powinni spełnić żądanie (wymiana), chyba że wymiana wiązałaby się z nadmiernymi kosztami, przy czym kosztów tych nie należy porównywać do kosztu naprawy, a do kosztu nowego produktu. Jeśli zatem kupiłeś coś za 1000zł, naprawa kosztowałaby 100zł, ale nowy produkt jest nadal wart 1000zł, to sprzedawca nie powinien się powoływać na nadmierność kosztów. Dostałeś coś niezgodnego z umową i żądasz wymiany na coś zgodnego. Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by od biedy przyznać sprzedawcy rację. -- Liwiusz |
||
2010-08-18 16:44 | Re: niezgodność z umową a nadmierne=?ISO-8859-2?Q | Massai |
Liwiusz wrote: > Czeresniak pisze: > > Liwiusz pisze: > > > > Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta > > > > nadmierność może się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest > > > > już produkowany, w związku z tym żeby wymienić trzeba by > > > > uruchomić całą linię produkcyjną itp. > > > > > > > > Ale nie jest to określone precyzyjnie. > > > > > > Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu > > > naprawy do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie > > > kosztu wymiany do naprawy. > > > > > > > Czy mógłbyś rozwinąć tok swojego rozumowania z jednoczesnym > > przytoczeniem zapisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży ... > > "Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może > żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną > naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są > niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności > kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i > stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę > niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób > zaspokojenia." > > > > > > W odpowiedzi na reklamację jest taki zapis: > > "... ze względu na stopień i rodzaj niezgodności, wymiana > > urządzenia wymaga nadmiernych kosztów przewyższających możliwość > > jego naprawy." > > Gdyby ustawodawca tak chciał, to by napisał jasno "żądanie wymiany > lub naprawy, w zależności od tego, co jest tańsze". Zastosował jednak > powyższy łamaniec nie bez powodu - imho. > > > > > Z powyższego cytatu wynika, że uznali moją reklamację, jednak > > proponują naprawę zamiast wymiany. > > > > Zgodnie z Twoim rozumowaniem nie można powoływać się na nadmierność > > kosztów wymiany w porównaniu do kosztów naprawy. Wynika z tego, że > > w związku z uznaniem reklamacji mogę zgodzić się na naprawę albo > > odstąpić od umowy? > > > Moim zdaniem, jeśli reklamacja jest uznana, to powinni spełnić > żądanie (wymiana), chyba że wymiana wiązałaby się z nadmiernymi > kosztami, przy czym kosztów tych nie należy porównywać do kosztu > naprawy, a do kosztu nowego produktu. > > Jeśli zatem kupiłeś coś za 1000zł, naprawa kosztowałaby 100zł, ale > nowy produkt jest nadal wart 1000zł, to sprzedawca nie powinien się > powoływać na nadmierność kosztów. Dostałeś coś niezgodnego z umową i > żądasz wymiany na coś zgodnego. > > Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by > od biedy przyznać sprzedawcy rację. hm, ja to rozumiałem tak: 1a. wymiana lub 1b. naprawa, klient wybrał wymianę, jeśli wymiana to nadmierne koszty, przechodzimy do punktu 2 (nie przeskakujemy do 1b). 2. zwrot kasy, ew. jakiś upust jeśli klient się godzi na upust. -- Pozdro Massai |
||
2010-08-18 16:46 | Re: niezgodność z umową a nadmierne | Liwiusz |
Massai pisze: >> Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by >> od biedy przyznać sprzedawcy rację. > > hm, ja to rozumiałem tak: > 1a. wymiana lub 1b. naprawa, klient wybrał wymianę, jeśli wymiana to > nadmierne koszty, przechodzimy do punktu 2 (nie przeskakujemy do 1b). > 2. zwrot kasy, ew. jakiś upust jeśli klient się godzi na upust. Skoro proponują zwrot kasy, to mogą też dać wymianę. Chyba że towar nagle podrożał - to właśnie podałem w przykładzie. -- Liwiusz |
||
2010-08-18 19:19 | Re: niezgodność z umową a nadmierne | mvoicem |
(18.08.2010 16:46), Liwiusz wrote: > Massai pisze: > >>> Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by >>> od biedy przyznać sprzedawcy rację. >> >> hm, ja to rozumiałem tak: >> 1a. wymiana lub 1b. naprawa, klient wybrał wymianę, jeśli wymiana to >> nadmierne koszty, przechodzimy do punktu 2 (nie przeskakujemy do 1b). >> 2. zwrot kasy, ew. jakiś upust jeśli klient się godzi na upust. > > > Skoro proponują zwrot kasy, to mogą też dać wymianę. A czy oni na pewno proponują zwrot kasy? Bo co prawda Massai tego jasno nie napisał, ale oni chyba chcą mu naprawić. > Chyba że towar > nagle podrożał - to właśnie podałem w przykładzie. > Sprzęt mógł nie podrożeć, ale jego sprowadzenie może być bardzo drogie. p. m. |
||
2010-08-18 19:34 | Re: niezgodnosc z umowz a nadmierne | Massai |
mvoicem wrote: > (18.08.2010 16:46), Liwiusz wrote: > > Massai pisze: > > > >>> Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, > można by >>> od biedy przyznać sprzedawcy rację. > > > > >> hm, ja to rozumiałem tak: > >> 1a. wymiana lub 1b. naprawa, klient wybrał wymianę, jeśli wymiana > to >> nadmierne koszty, przechodzimy do punktu 2 (nie przeskakujemy > do 1b). >> 2. zwrot kasy, ew. jakiś upust jeśli klient się godzi na > upust. > > > > > > Skoro proponują zwrot kasy, to mogą też dać wymianę. > > A czy oni na pewno proponują zwrot kasy? Bo co prawda Massai tego > jasno nie napisał, ale oni chyba chcą mu naprawić. Mnie chodziło o to że: 1. wg tego co piszą wszelkie federacje konsumentów wybór naprawa czy wymiana należy do konsumenta. 2. Jeśli wybrane przez konsumenta jest zbyt drogie ("nadmierne koszty") to wtedy przechodzimy do kwestii "zwrot kasy albo jakiś upust". też do wyboru dla konsumenta. Że niezgodne z prawem jest jeśli sprzedawca zasłaniając się nadmiernymi kosztami "wędruje" po punkcie pierwszym (przechodzi od wymiany do naprawy) - tak jak to robi w tym przypadku. -- Pozdro Massai |
nowsze | 1 2 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
Niezgodność towaru z umową? |
Zbynek Ltd. | 2006-07-10 12:47 |
Niezgodność towaru z umową |
Kamil Piętka | 2006-08-16 10:39 |
Niezgodność towaru z umową. |
beatamaciejewska | 2006-09-01 16:09 |
Niezgodność towaru z umową a gwarancja |
Lew | 2006-11-19 13:24 |
niezgodność towaru z umową po terminie |
gasper | 2007-05-24 23:31 |
Niezgodność z umową - ponownie |
ok | 2007-10-07 18:52 |
Niezgodność z towaru z umową - pytania?? |
Domix | 2007-11-13 16:04 |
Niezgodność towaru z umową |
Robert J. | 2007-12-03 10:40 |
Niezgodność towaru z umową |
marynarz | 2008-12-27 23:05 |
Niezgodność towaru z umową - |
szadok | 2009-05-28 09:52 |