Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|

Druk UPL-1. Jak wygląda i kiedy należy go wypełnić?

0
Podziel się:

Każda deklaracja podatkowa, która wysyłana jest do urzędu skarbowego za pośrednictwem poczty albo Internetu, musi zostać podpisana. Takiego podpisu dokonać może albo sam podatnik, albo osoba przez niego upoważniona.

Poza drukiem UPL-1 od 2017 roku funkcjonują też formularze UPL-1P, OPL-1 oraz OPL-1P
Poza drukiem UPL-1 od 2017 roku funkcjonują też formularze UPL-1P, OPL-1 oraz OPL-1P (iStock.com, Kerkez)

Druk UPL-1 to właśnie pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanych poprzez środki komunikacji elektronicznej. Wypełniony formularz należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym. Szczególnie dotyczy to podatników, którzy korzystają z Profilu Zaufanego i chcieliby za jego pośrednictwem wysyłać wszelkie dokumenty, oszczędzając w ten sposób sporo czasu.

Druk UPL-1 nie musi zostać złożony do każdego urzędu skarbowego, w którym przedsiębiorca składa jakieś dokumenty. Raz złożone pełnomocnictwo działa nieprzerwanie, chyba że zakończy się okres jego obowiązywania lub podatnik wycofa je na specjalnym formularzu.

Jak wygląda druk UPL-1?

Druk UPL-1 nie jest szczególnie trudny do wypełnienia. Warto wiedzieć, że składając takie pełnomocnictwo, zobowiązanym się jest do wypełnienia wszystkich jasnych pól. Ciemne pola są zarezerwowane dla urzędnika. Nie różni się to wiele od innych, podobnych formularzy.

W części A druku UPL-1 znajdują się konieczne do podania dane urzędu skarbowego, do którego kierowane jest pełnomocnictwo. W przypadku podmiotu zagranicznego wypełnia się pole 5.

Część B to dane podatnika, płatnika lub inkasenta. W przypadku osób fizycznych podaje się nazwisko i pierwsze imię, a przy podmiotach, które nie są osobami fizycznymi – pełną nazwę. Część B.2. to adres siedziby lub adres zamieszkania. Podmiot zagraniczny te informacje poszerzyć musi o kraj i miejscowość. Dalej są dane kontaktowe, których nie trzeba podawać. Najważniejsze jest podanie identyfikatora podatkowego NIP albo numeru PESEL.

Część C to dane pełnomocnika. Najpierw znajdują się podstawowe dane identyfikacyjne. Pola 24-26 wypełnia się tylko wówczas, gdy dotyczy to nierezydenta nieposiadającego identyfikatora podatkowego. Pozycja 27 przeznaczona jest tylko dla adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych lub innych, o których informacje znaleźć można w artykule 183 c ustęp 2 ustawy o Ordynacji podatkowej.

Część D to okres, przez który pełnomocnictwo obowiązuje. Jeżeli nie wypełni się pola "do", pełnomocnictwo obowiązuje bezterminowo.

Druk UPL-1 część E to oświadczenie podatnika. Znajdują się tam dane osoby składającej pełnomocnictwo. Pozycje 45, 49 i 53 uzupełnia się, jeżeli pełnomocnictwo jest udzielane przez osobę prawną albo przez jednostkę, która nie ma osobowości prawnej.

Kiedy wypełnić druk UPL-1?

Ten druk jest niezbędny, jeżeli swoje pełnomocnictwo przekazuje się na przykład księgowej. Obowiązek ten jest związany nie tylko z rocznym zeznaniem podatkowym, ale również z innymi wykazami, zestawieniami albo informacjami, takimi jak JPK_VAT.

Od 1 marca 2017 roku zmianie uległ wzór przekazywanego pełnomocnictwa. Od tamtej pory poza UPL-1 dotyczącego deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej pojawił się także druk UPL-1P dotyczący deklaracji papierowych, OPL-1 – zawiadomienie o zmianie albo o odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania dokumentów składanych elektronicznie i OPL-1P – czyli zmiana lub odwołanie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji papierowych.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)