Notowania

Jak zamknąć działalność gospodarczą? Majątek, spis z natury i rozliczenie VAT

Każdy biznes jest ryzykowny. Jeśli okaże się, że przedsięwzięcie biznesowe nie przynosi oczekiwanych rezultatów, można firmę zamknąć. W przypadku prowadzenie firmy w formie jednoosobowej działalności, żeby zamknąć firmę, trzeba dokonać tylko kilku formalności.

Podziel się
Dodaj komentarz
(flickr.com)
Zamknięcie działalności gospodarczej wymaga dopełnienia wszystkich kwestii formalnych (Fot: kate hiscock/Flickr, licencja CC BY 2.0)

Zamykanie działalności gospodarczej – najważniejsze kwestie

W przypadku zamknięcia firmy (zlikwidowania działalności) jednym z najważniejszych elementów będzie przygotowanie spisu z natury. Robi się to w celu prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego. Spis z natury obejmować może np. towary handlowe, a także surowce i półwyroby. W spisie z natury uwzględniane są też wszelkie odpady i braki.

Przeprowadzając spis z natury związany z zamykaniem działalności, trzeba pamiętać, by uwzględnić w nim także te towary, które chociaż należą do przedsiębiorcy, to znajdują się poza firmą. W sytuacji. gdy przedsiębiorca nie posiada towarów, to remanent (spis z natury) będzie "zerowy". Mimo to i tak trzeba taki spis z natury przygotować.

O tym, że taki spis z natury będzie realizowany, przedsiębiorca musi zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego. Obowiązek powiadomienia musi być spełniony co najmniej 7 dni przed terminem spisu.

Majątek przy zamykaniu działalności

Zamykając działalność, trzeba będzie też stworzyć spis majątku, który pozostaje w firmie. To nie tylko środki trwałe, ale również wyposażenie. Taki spis przygotowuje się po to, by oszacować dochód, który pojawi się w momencie sprzedaży środków trwałych.

Każdy przedsiębiorca musi też zapłacić zaliczkę na podatek za ostatni miesiąc. Takie rozliczenia trzeba dokonać do 20 dnia następnego miesiąca. Przedsiębiorca składa też deklarację roczną.

Spis z natury dokonywany przy zamykaniu działalności gospodarczej

Trzeba pamiętać, że spis z natury, który przygotowuje się na koniec działalności firmy, nie jest sporządzany według określonego wzoru. Ma natomiast kilka ważnych elementów. Koniecznie trzeba w nim zapisać dane właściciela firmy, datę, kiedy został sporządzony. W spisie z natury powinno się dokładnie określić nazwę towaru, jego cenę i wartość, a także podpisy osób, które przygotowały spis. Od takiego remanentu nie trzeba płacić podatku. Przygotowany jest wyłącznie po to, by zamknąć księgę przychodów i rozchodów.

Jak rozliczyć podatek VAT przy zamknięciu działalności?

Zamykając działalność, trzeba dokonać rozliczenia podatku VAT. I możemy do tego wykorzystać spis z natury, który przygotowaliśmy wcześniej. Dzięki temu wiemy, które zakupy wliczono do "kosztów działalności". Dzięki temu możemy obliczyć kwotę do rozliczenia w urzędzie skarbowym. Dodatkowo przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia formularza VAT-Z. To potwierdzenie zamknięcie działalności. Dodatkowo trzeba też złożyć ostatnią deklarację VAT. Dotyczy ona podatku za bieżący okres rozliczeniowy.

Po przygotowaniu spisu z natury, przedsiębiorca musi złożyć wniosek CEIDG-1, w którym zakreśla okienko do zamknięcia działalności. Wpisuje się tutaj dane, które wprowadzone były w momencie zarejestrowania działalności. Gdy wniosek zostanie złożony, Zakład Ubezpieczeń Społecznych sam przygotuje druk ZUS ZWPA. Dzięki temu potwierdzone jest wyrejestrowanie przedsiębiorcy jako płatnika składek. Przedsiębiorca sam musi w ciągu 7 dni od dnia, złożyć w ZUS dokument ZUS ZWUA, który jest potwierdzeniem, że wyrejestrowaliśmy siebie z ubezpieczeń.

Jeśli przedsiębiorca prowadził sprzedaż na kasie fiskalnej, musi również zakończyć tryb fiskalny. Trzeba więc wykonać raport okresowy z kasy fiskalnej, a także powiadomić urząd skarbowy o konieczności odczytu pamięci fiskalnej kasy i zawnioskować o wyrejestrowanie kasy.

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz