Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jak czasowo obniżyć wynagrodzenia

0
Podziel się:

W czasie kryzysu pracodawcy nie muszą wcale decydować się na zwolnienia pracowników. Można np. zmienić regulamin wynagrodzeń.

Jak czasowo obniżyć wynagrodzenia
(Otnaydur/Dreamstime.com)

W czasie kryzysu pracodawcy nie muszą wcale decydować się na grupowe czy indywidualne zwolnienia pracowników. Bardzo często wystarczą racjonalne i przemyślane cięcia w kosztach pracy.

Mogą one polegać na zmianach w regulaminie wynagradzania czy nawet porozumieniach w sprawie czasowego obniżenia wynagrodzeń.

Jeżeli zmiany w firmie miałyby dotyczyć tylko obniżenia wysokości wynagrodzeń lub zaprzestania wypłacania niektórych składników w czasie kryzysu, można nie dokonywać zmian w regulaminie wynagradzania. A w to miejsce czasowo zawiesić obowiązywanie wybranych postanowień.

Możliwość taką daje Kodeks pracy. Jeżeli jest to uzasadnione sytuacją finansową pracodawcy, może być zawarte porozumienie o zawieszeniu stosowania w całości lub w części przepisów prawa pracy, przez które należy rozumieć układ zbiorowy pracy lub regulaminy pracy i wynagradzania obowiązujące u pracodawcy.W firmie nie można wprowadzać zmian mniej korzystnych niż przewidziane w powszechnie obowiązujących przepisach.

Zawieszenie nie dotyczy przepisów Kodeksu pracy oraz przepisów innych ustaw i aktów wykonawczych, co oznacza, że nie można w firmie wprowadzać zmian mniej korzystnych niż przewidziane w powszechnie obowiązujących przepisach.

Na przykład nie można ustalać wynagrodzenia miesięcznego dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy w wysokości niższej od minimalnego wynagrodzenia, bądź określać niższych niż określone w Kodeksie pracy dodatków z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych czy nocnych.

Porozumienie o czasowym zawieszeniu stosowania regulaminów obowiązujących w firmie zawiera pracodawca i reprezentująca pracowników organizacja związkowa, a jeżeli pracodawca nie jest objęty działaniem takiej organizacji, porozumienie zawierają pracodawca i przedstawiciele pracowników wyłonieni w trybie przyjętym u tego pracodawcy.

Przepisy nie określają ani sposobu wyłonienia przedstawicieli pracowników, ani ich liczby, zatem w tym zakresie pracodawca i pracownicy mogą ustalić własne zasady, opracowując w tym celu regulamin bądź spis zasad wyborów przedstawicieli załogi.

praca
wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)