Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Jak zmotywować pracowników i zmniejszyć rotację w zepole

Jak zmotywować pracowników i zmniejszyć rotację w zepole

Fot. Dreamstime.com

Początkowy okres pracy wymaga największego zaangażowania z punktu widzenia pracodawcy. Nowy pracownik to czas i pieniądze zainwestowane w pozyskanie oraz wstępne wyszkolenie.

Rotacja kadr jest szczególną bolączką firm call center. Według raportu Siły Telemarketingu tylko około 1/3 konsultantów pracuje w firmach call center dłużej niż miesiąc, a średni okres pracy w jednej firmie to 6-7 miesięcy. Częstym zjawiskiem jest rotacja między kilkoma firmami, ale pozostawanie w tej branży

Pierwszy krok: właściwa rekrutacja

Kluczem długotrwałego utrzymania pracowników jest proces rekrutacji. Kryteria selekcji pracowników muszą mieć swoje źródło w strategii personalnej firmy. Bardzo ważne jest poszukiwanie konkretnego potencjału w kandydatach oraz umiejętności przydatnych w realizacji konkretnych zadań telemarketingowych.

Zbudowanie niskorotującego, efektywnego zespołu sprzedażowego to zadanie na około 3 miesiące. Zwykle spośród 100 zatrudnionych konsultantów rozpoczynających pracę zauważymy po tym okresie 10 gwiazd sprzedażowych i około 10 osób, które nie mogą odnaleźć się w tym zawodzie, mimo prawidłowego procesu rekrutacji i szkoleń. Kluczowe dla stabilności zespołu jest pozostałe 80 osób, które realizują równe, zgodne z oczekiwaniami wyniki. Aby móc pozyskać taki skład należy przejrzeć około 450 CV, spotkać się z 250 osobami, z czego praca i szkolenie zostaną zaproponowane 150 osobom. Około 125 osób ukończy szkolenie, a tylko 100 podejmie pracę.

Motywacja finansowa

Gdy już uda się osiągnąć pożądany pułap w zakresie ilości i kwalifikacji zespołu pracowników, firma staje przed dużo trudniejszą kwestią – jak utrzymać pracownika i motywować do rozwoju oraz efektywnej pracy. Podstawowym narzędziem motywującym pracowników call center jest czytelna komunikacja stawek podstawowych:

  • Nagradzanie wyników, systemy prowizyjne – nagradzające za każdą pozyskaną sprzedaż lub osiągnięcie jednostkowe danego wskaźnika sukcesu akcji telemarketingowej, systemy premiowe nagradzające osiągniecie parametrów jakościowych: stałość wyników, jakość rozmów, efektywność wykorzystania czasu pracy lub bazy danych.
  • Premie oparte są na kilkustopniowym systemie premiowym. Ważne jest aby pierwsze progi premiowe były osiągalne dla jak największej ilości konsultantów. Zwykle jest to poziom realizacji około 90% zakładanego celu optymalnego. Najwyższy próg premiowy tworzony jest by nagrodzić osoby osiągające wyniki przekraczające oczekiwania. Zwykle bazą do jego wypłaty jest osiągnięcie powyżej 130% celu optymalnego. Wysokość premii powinna odpowiadać kilkukrotności bazowej stawki godzinowej.
  • Konkursy organizowane w ramach grupy sprzedażowej. Zwykle mają charakter działań doraźnie motywujących, aktywizujących zespół. Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród konsultantów wskazują, że ten element jest istotnym elementem motywacyjnym, a konsultanci widzą w nim poważny czynnik motywacji długofalowej. Jeżeli zadba się o właściwą oprawę ogłaszania wyników konkursów i wręczania nagród, stają się one istotnym elementem team-buldingowym.

Poprzednia strona
  • 1
  • 2
zwolnienia, pracownik, rekrutacja, call center, rotacja kadr
Czytaj także
Polecane galerie
kwiat-wisni
83.4.179.* 2012-08-24 11:45
a może jakaś wspólna impreza?? Jakiś wyjazd motywacyjny?? Dzięki temu pracownicy się odstresują lepiej poznają i można liczyć na to, że będzie im się wspólnie lepiej pracowało. Jakbyś szukał firmy, która się zajmie takim wyjazdem możesz zobaczyć na ofertę firmy Amarula, organizują super wyjazdy.
2010-09-15 09:18
Myślę, że najlepszą motywacją jest docenienie osiągnięć pracownika - żeby pracownik odczuł, że jego praca jest doceniania zawsze można zwiększyć mu pensje, ważne są również tzw. gratisy np. wycieczki integracyjne organizowane w interesujących miejscach. Istnieją firmy, które zajmują się organizowaniem tego typu wyjazdów np. Mega Travel, jedna z lepszych jak mi się wydaje - koszt takiej wycieczki jest jednorazowy, więc nie obciąża finansów firmy, a poza tym jest okazja do bliższego zapoznania swoich pracowników.