Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Listonosz zapuka dwa razy

0
Podziel się:

Od 6 czerwca br. adresat urzędowego pisma będzie miał więcej czasu na jego odbiór z poczty bądź urzędu gminy. O ważnej przesyłce zostanie także dwukrotnie poinformowany.

Listonosz zapuka dwa razy

Od 6 czerwca br. adresat urzędowego pisma będzie miał więcej czasu na jego odbiór z poczty bądź urzędu gminy. O ważnej przesyłce zostanie także dwukrotnie poinformowany. Zmiany dotyczące zastępczego doręczania pism wprowadziła ostatnia nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego, ogłoszona w Dzienniku Ustaw Nr 78, poz. 682.

Zgodnie z przepisami k.p.a. pisma doręcza się osobom fizycznym w:
- ich mieszkaniu lub
- miejscu pracy, a także
- w lokalu organu administracji publicznej - jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej oraz
- w każdym miejscu, gdzie się adresata zastanie - w razie niemożności doręczenia pisma z wykorzystaniem ww. sposobów, a także w razie koniecznej potrzeby (art. 42 k.p.a.).

W przypadku nieobecności adresata pismo wręcza się dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu - jeżeli osoby te zobowiążą się oddać pismo adresatowi oraz pokwitują odbiór. O tym, że list odebrała osoba trzecia adresat dowiaduje się z zawiadomienia umieszczonego w skrzynce pocztowej lub na drzwiach mieszkania.

Gdy nie można doręczyć pisma w żaden z opisanych sposobów - zastosowanie ma przepis art. 44 k.p.a. dot. zastępczego doręczenia. Procedura ta polega na pozostawieniu pisma przez odpowiednio długi okres czasu na poczcie bądź w urzędzie gminy. Gdy adresat nie podejmie pisma w wymaganym terminie - uznaje się, iż pismo zostało doręczone i umieszcza się je w aktach sprawy.

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 44 k.p.a. - w razie niemożności doręczenia pisma:
- poczta przechowa pismo przez okres 14 dni (dotychczas 7 dni) w swojej placówce pocztowej - w przypadku doręczania pisma przez pocztę
- pismo składa się na okres 14 dni (dotychczas 7 dni) w urzędzie właściwej gminy (miasta) - w przypadku doręczania pisma przez pracownika urzędu gminy (miasta) lub upoważnioną osobę lub organ.

Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie 7 dni na poczcie lub w urzędzie gminy umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.
W przypadku niepodjęcia przesyłki w tym terminie - pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty pierwszego zawiadomienia.
Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego, 14-tego dnia, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.

Nowela rozszerza także krąg podmiotów, do których zastosowanie będą miały nowe przepisy o doręczeniach zastępczych. Poczta bądź gmina przechowa pisma nadane nie tylko do osób fizycznych, ale także do firm oraz organizacji społecznych (nowy art. 45 k.p.a.).

prawo
firma
msp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)