Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Pracodawca musi zadbać o powietrze w biurze

0
Podziel się:

Przepisy BHP określają odpowiednią wilgotność powietrza, temperaturę, oraz normy dotyczące regularnej wymiany świeżego powietrza.

Pracodawca musi zadbać o powietrze w biurze
(Marco Scisetti/Dreamstime.com)

Pracodawca odpowiada za to, by praca w biurze była bezpieczna. Inspektorzy pracy za wykryte nieprawidłowości mogą nałożyć grzywnę w wysokości od 1 tys. zł do 2 tys. zł. Kara może być jednak wyższa w przypadku, gdy w zakładzie pracy nie następuje poprawa.

Jednym z obowiązków pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich warunków w zakładzie. Dotyczy to zarówno używanego przez pracowników sprzętu, oświetlenia pomieszczeń, w których odbywa się praca, jak i stanu powietrza w tych pomieszczeniach.

Niewyczuwalne gazy

W nowoczesnych biurowcach takiego problemu zwykle nie ma, jednak pracownicy biur mieszczących się w kamienicach czy osoby prowadzące firmy we własnych domach mogą być narażeni na niebezpieczeństwo wynikające z wdychania szkodliwych gazów.

Problemem numer 1 może być zatrucie tlenkiem węgla, który ze względu na swoją bezwonność jest wręcz niemożliwy do wykrycia. Źródłem _ zaczadzenia _ są wadliwie działające piece centralnego ogrzewania czy piece gazowe służące do podgrzewania wody.

Tlenek węgla łączy się w ludzkim organizmie z hemoglobiną, przez co drastycznie zmniejsza dostarczanie tlenu do tkanek. Nawet najmniejsze (0,16%) stężenie tej substancji, po dłuższym wdychaniu, powoduje bóle głowy i wymioty, a w najgorszych przypadkach - prowadzi do śpiączki i śmierci.

Mikropyłki z tonerów

Podobnym, niewidzialnym dla ludzkiego oka zagrożeniem może być używanie niektórych urządzeń elektronicznych, szczególnie drukarek laserowych i kserokopiarek. Badania naukowe dowodzą, że w czasie pracy, nawet wydrukowania jednej strony, emitują one szkodliwe dla zdrowia mikropyłki dostające się do organizmu wraz z wdychanym powietrzem. Objawy, jakie czują chorzy pokrywają się z innymi schorzeniami (jak np. kaszel, bóle głowy, zmęczenie), stąd można bardzo długo używać drukarek czy kserokopiarek bez świadomości ich negatywnego wpływu na zdrowie.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/77/t46925.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/kadry/artykul/jaka;kare;nalozyc;moze;panstwowa;inspekcja;pracy,132,0,537220.html) Jaką karę nałożyć może Państwowa Inspekcja Pracy?
Sposobem może być wyodrębnienie osobnego pomieszczenia dla sprzętu drukującego i kserującego lub inwestycja w filtry antypyłkowe. Mogą one usunąć nawet do 94 procent szkodliwych mikropyłków - aby zobaczyć różnicę wystarczy porównać filtr zużyty z nowym - cały brud widoczny na starym filtrze mógłby dostać się do płuc osoby pracującej przy drukarce.

Te rozwiązania poleca się nie tylko pracownikom biur, ale i młodzieży i studentom, którym zdarza się drukować czy kserować, nawet raz na jakiś czas.

Zła klimatyzacja

Zbyt szczelne okna i brak naturalnej wymiany powietrza sprawia, że niezbędne w miejscach pracy staje się instalowanie wentylacji. Niestety, częste zaniedbania w konserwacji takich urządzeń sprawiają, że nie spełniają one swojej funkcji jak należy. Podobnie jest z klimatyzatorami. Nieczyszczone filtry, a także zbyt rzadka wymiana powodują gromadzenie się zanieczyszczeń będących idealnym siedliskiem rozwoju bakterii.

Ważne jest też wietrzenie połączone z utrzymaniem odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach biurowych. Zbyt wysoka temperatura i wilgotność sprzyjają rozwijaniu się grzybów, co widoczne jest zwłaszcza w przypadku tzw. „chorych budynków".

Niebezpieczne powietrze

Wiele schorzeń może być spowodowane złą jakością powietrza w biurze, np. zbyt suche może powodować problemy z oddychaniem (podrażnienia śluzówki, podatność na infekcje). Przepisy BHP nakazują pracodawcy zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy takich, jak: odpowiednia wilgotność powietrza (40-60%), temperatura, a przede wszystkim regularna wymiana świeżego powietrza.

Dbanie o jakość powietrza, odpowiednią temperaturę czy wilgotność to podstawa dobrego samopoczucia, a także świetny środek zapobiegający wielu chorobom. Należy zawsze pamiętać o podstawowych zasadach higieny, ale i zdawać sobie sprawę z zagrożeń płynących z pozornie nieszkodliwych rzeczy. Odpowiedzialny pracodawca będzie brał pod uwagę każdą możliwość zagrożenia wynikającego z przebywania w specyficznym miejscu, jakim jest biuro.

wiadomości
kadry
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)