Notowania

Pracownik bez biurka

Telepraca to nowoczesna forma zatrudniania, obecna tam, gdzie efekty pracy można przesłać przez internet.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/ Ewa Bełdowska)

Nie masz gdzie posadzić nowego pracownika? Koszty wynajęcia nowej powierzchni biurowej są dla ciebie zbyt duże? Sposobem na takie dolegliwości może być telepraca.

Co to jest telepraca?

Pojęcie telepracy nie zostało jeszcze zdefiniowane w polskim prawodawstwie. Nieśmiała definicja pojawiła się w projekcie nowelizacji Kodeksu pracy, który wciąż czeka na rozpatrzenie w Sejmie.

Projekt noweli tak definiuje telepracę: jest to praca wykonywana stale (systematycznie, regularnie) poza zakładem pracy, z wykorzystaniem technologii informatycznej. Telepracownikiem zaś jest pracownik, który wykonuje pracę w ww. warunkach i przekazuje wyniki pracy pracodawcy za pośrednictwem technologii informatycznej.

| Korzyści z telepracy |
| --- |
| 1. Niższe koszty utrzymania biura 2. Dostęp do specjalistów z różnych rejonów kraju 3. Większa efektywność pracy telepracowników 4. Rzadsze zwolnienia lekarskie |

Telepraca najczęściej znajduje zastosowanie w takich branżach jak: informatyka, marketing i PR, usługi księgowe, grafika komputerowa, działalność wydawnicza, tłumaczenia, usługi prawnicze.

Oto najczęstsze zawody, w których można spotkać telepracowników:

Profesjonaliści (najczęściej wolnych zawodów) i menedżerowie:

  1. Architekci,
  2. Księgowi,
  3. Menedżerowie,
  4. Specjaliści od marketingu i public relations,
  5. Zarządzający personelem,
  6. Menedżerowie projektów,
  7. Przedstawiciele handlowi i sprzedawcy,
  8. Specjaliści z zakresu finansów,

Personel pomocniczy:

  1. Pomoc księgowa,
  2. Tłumacze,
  3. Edytorzy,
  4. Badacze (researchers),
  5. Projektanci stron internetowych,

Pracownicy działający „w terenie":

  1. Przedstawiciele handlowi,
  2. Ankieterzy,
  3. Inżynierowie,
  4. Inspektorzy,
  5. Agenci nieruchomości,
  6. Audytorzy,
  7. Dziennikarze,
  8. Brokerzy ubezpieczeniowi.

Pracownicy biurowi:

  1. Pracujący przy wprowadzaniu danych,
  2. Sekretarki,
  3. Obsługujący klientów przez telefon.

_ _

_ Źródło: Prowadzenie działalności biznesowej z zastosowaniem telepracy - poradnik, PARP , Warszawa 2006 _

Telepraca może odbywać się na podstawie tradycyjnej umowy o pracę (np. z zadaniowym czasem pracy bądź indywidualnym rozkładem czasu pracy), lub korzystać z następujących form prawnych:

* - [ samozatrudnienie ]( http://www.msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/samozatrudnienie,10,0,226570.html )
* - [ umowa zlecenia, o dzieło ]( http://www.msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/zlecenie;i;dzielo;-;jakie;skladki,97,0,224097.html )
* - umowa agencyjna

Z punktu widzenia miejsca świadczenia pracy przez telepracownika, możemy wyróżnić 3 rodzaje telepracy:

* - świadczoną z domu pracownika
* - świadczoną poza domem, np. u klienta, w podróży, z hotelu itp.
* - świadczoną z telecentrum (miejsce wyposażone w stanowiska komputerowe z podłączeniem do Internetu, tworzone przez firmę blisko miejsca zamieszkania pracowników bądź wynajmowane od innej firmy)
Tagi: telepraca, wiadomości, porady, kadry, baza wiedzy, prawo, msp, czołówki, zarzadzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz