Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Regulamin wynagradzania - tak możesz go zmienić

0
Podziel się:

Alternatywnym rozwiązaniem jest zawieszenie jego przepisów.

Regulamin wynagradzania - tak możesz go zmienić
(Dmitriy Shironosov/Dreamstime.com)

Zarówno regulamin wynagradzania, jak i wszystkie wprowadzane do niego zmiany wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Pamiętać należy, że korzystniejsze postanowienia regulaminu wynagradzania z dniem jego wejścia w życie zastępują z mocy prawa dotychczasowe postanowienia zawarte w umowach o pracę, natomiast regulacje mniej korzystne wprowadza się w drodze wypowiedzenia dotychczasowych warunków umowy o pracę (art. 24113 § 1 i 2 kp). W zależności od formuły organizacyjnej, w jakiej działa pracodawca, wprowadzenie w życie regulaminu może odbyć się w drodze uchwały zarządu spółki lub rady nadzorczej, także zarządzeniem wewnętrznym dyrektora przedsiębiorstwa itp.

Wprowadzanie zmian do regulaminu wynagradzania nakłada na pracodawcę obowiązek poinformowania pracowników. Przepisy Kodeksu pracy nie określają trybu dokonywania zmian w regulaminie wynagradzania. Przyjmuje się, że modyfikacja postanowień regulaminu odbywa się w ten sam sposób, co jego ustalenie. Może to nastąpić przez każde działanie pracodawcy (lub osoby działającej w jego imieniu), w wyniku którego pracownicy mają możliwość zapoznania się z nowymi uregulowaniami. Przykładowo takim działaniem może być wywieszenie zmian do regulaminu na tablicy informacyjnej.

Regulamin można zawiesić

Z wprowadzaniem zmian do regulaminu wynagradzania niewątpliwie wiąże się prawo do jego zawieszenia. Na podstawie art. 91 kp jest możliwe zawieszenie w całości lub w części przepisów prawa pracy, określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy, w tym przede wszystkim regulaminów wynagradzania. Zawieszenie obowiązywania regulaminu wynagradzania jest zgodne z prawem, jeżeli:

  • uzasadnia to sytuacja finansowa pracodawcy, przy czym cytowany przepis nie zawiera w tym zakresie bliższych wskazówek; dlatego o tym, czy sytuacja finansowa rzeczywiście uzasadnia zawieszenie obowiązywania regulaminu, decydują strony zawierające porozumienie,
  • zawarte zostało porozumienie z reprezentującą pracowników organizacją związkową, a przy jej braku - z przedstawicielstwem pracowników wybranym w trybie przyjętym u tego pracodawcy,
  • okres zawieszenia nie przekracza 3 lat,
  • porozumienie przekazano właściwemu inspektorowi pracy.

Podstawa prawna

  • Art. 91, art. 772, art. 24112 § 2 oraz art. 24113 § 1 i 2 Kodeksu pracy.
Czytaj więcej o wynagrodzeniach w firmie
Spóźniona wypłata - jakie dokumenty do ZUS? Sytuacja, w której pracodawca spóźni się z wypłatą wynagrodzenia może wywołać wątpliwości, co do jego zobowiązań względem ZUS.
Odsetki od zaległej pensji. Z podatkiem czy bez? Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą powinni pamiętać i zwracać szczególną uwagę na terminowe wypłacanie należnego wynagrodzenia.
Premie na podstawie dokumentacji zastępczej Nie należy uwzględniać premii uznaniowych i innych składników wynagrodzenia, które przysługiwały warunkowo i wypłacane były w zmiennej wysokości.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)