Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Wypadek w pracy - kiedy pracodawca płaci odszkodowanie. strona 2 z 2

Wypadek w pracy - kiedy pracodawca płaci odszkodowanie

Fot. mbrochh/CC/Flickr

W zakres odpowiedzialności właściciela firmy wchodzą także naruszenia zasad współżycia społecznego (w tym uczciwego postępowania i dobrych obyczajów, a także lojalności wobec pracownika). Ponadto ma on obowiązek zapewnienia pracownikom bezpiecznych narzędzi pracy oraz pomieszczeń i budynków, w których jest świadczona praca.

W szczególnych przypadkach odpowiedzialność pracodawcy może być także ukształtowana na zasadzie ryzyka. Dochodzi do tego w sytuacji, kiedy praca jest wykonywana przy użyciu maszyn lub urządzeń napędzanych siłami natury (czyli energią elektryczną, paliwami płynnymi, gazami czy parą).

Osoby, które prowadzą na własny rachunek przedsiębiorstwa lub zakłady wprawiane w ruch za pomocą sił przyrody, odpowiadają za szkodę wyrządzoną na osobie lub mieniu. Zaostrzone przepisy w szczególności odnoszą się do takich firm, jak zakłady energetyczne, transportowe, budowlane, kopalnie czy huty. Spowodowane to jest wykorzystywaniem w interesie zakładu prac sił przyrody, które uznawane są za stanowiące zwiększone zagrożenie.

Zmiana liczby zatrudnionych a fundusz świadczeń socjalnych
Odpowiedzialność pracodawcy na zasadzie ryzyka może zostać wykluczona, w sytuacji kiedy zdarzenie ubezpieczeniowe zostało spowodowane siłą wyższą, wyłączną winą poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą pracodawca nie ponosi odpowiedzialności. Przez siłę wyższą należy rozumieć zdarzenie wyjątkowe, którego zajście nie jest możliwe do przewidzenia i zapobieżenia, takie jak uderzenie pioruna lub powódź.

Odpowiedzialność pracodawcy można wykluczyć jedynie wtedy, gdy działanie siły wyższej lub wina pracownika były jedynymi i wyłącznymi przyczynami wystąpienia wypadku.

Odszkodowanie za zniszczone mienie

Pracownik, niezależnie od świadczeń przysługujących mu na podstawie ustawy wypadkowej, może domagać się też odszkodowania na podstawie przepisów kodeksu pracy. Zgodnie z nimi osobie, która uległa wypadkowi przy pracy, przysługuje od pracodawcy odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie (w związku z wypadkiem) przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy. Z powyższych przepisów wyłączone są szkody dotyczące utraty lub uszkodzenia pojazdów oraz wartości pieniężnych

Należy przyjąć, że w razie utraty lub całkowitego zniszczenia przedmiotów odszkodowanie ustala się według ceny zakupu obowiązującej w czasie ustalania odszkodowania z uwzględnieniem stopnia zużycia przedmiotów.

W razie uszkodzenia przedmiotów odszkodowanie powinno stanowić równowartość przywrócenia ich do stanu przed wypadkiem. Jeżeli zaś stopień uszkodzenia jest znaczny albo koszty naprawy przekroczyłyby wartość uszkodzonego przedmiotu, odszkodowanie powinno być wypłacone w wysokości takiej, jak w przypadku całkowitego zniszczenia przedmiotów.

Czytaj w Money.pl
Kto płaci chorobowe po zakończeniu urlopu bezpłatnego
Zasiłek chorobowy, a więc także wynagrodzenie chorobowe, nie przysługuje za okresy niezdolności do pracy przypadające w czasie urlopu bezpłatnego.
Kiedy można poprosić ZUS o kontrolę często chorującego pracownika?
Pracodawca może złożyć do ZUS wniosek o sprawdzenie, czy zwolnienie zostało wystawione prawidłowo. Jeśli lekarz orzecznik ZUS stwierdzi, że nie, zaświadczenie lekarskie traci ważność.
Pracodawca musi zadbać o powietrze w biurze
Przepisy BHP określają odpowiednią wilgotność powietrza, temperaturę, oraz normy dotyczące regularnej wymiany świeżego powietrza.

Autor jest prawnikiem D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA

  • 1
  • 2
Następna strona
zus, firma, składka, renta, praca, pracownik, odszkodowanie, zdrowie, pracodawca, wypadek, bhp, obowiązek, świadczenie, uszczerbek, inwalidzka, krzywda
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Tathagatagarbha
80.51.138.* 2017-11-25 11:54
Witam! Oferuję pomoc w uzyskiwaniu jak najwyższych odszkodowań z tytułu wypadku komunikacyjnego, błędu medycznego, niesłusznego pozbawienia wolności, poślizgnięcia i upadku, śmierci osoby bliskiej, wypadku przy pracy, szkody pożarowej, szkody lotniczej, wypadku rolniczego itp. Tel. 732 445 393
Poszkodowana573
46.215.198.* 2017-11-16 12:28
Witam zdarzył mi sie wypadek przy pracy 28.10.17.Miałam zwolnienie lekarskie na dwa tyognie. 13.11.17 miałam zdjęcie szwów po czym dostałam zwolnienie na tydzień jeszcze.Pytałam pracodawcę czy mogę starać sie o odszkodowanie to on powiedział że tak ale w obecnej chwili wynagrodzenie mam wypłacane 100%.Więc jak bedę sie starała o odszkodowanie to mogę mieć wtedy wypłacane 80% wynagrodzenia ponadto jeżeli oszkodowanie otrzymam to mogę ZUS zwrócić nadpłacone pieniądze.Czy to jest prawda????Czy to jest mozłiwe??Może ktoś wie jak to prawnie wygląda??Proszę o pomoc
KarolZałamany
213.156.124.* 2017-10-09 12:13
No mój pracodawca to był wybitny pod tym względem, nikomu nie zyczę takiego, ale dostał za swoje. Ludzi nie szanowal, pieniędzy za poważny wypadek nie chciał dać. Załamalem się zupełnie, ale dobrze, ze zone mam zaradną. Ona z koleżanką zaczęły prosić o pomoc kancelarię odszkodowawczą Advoco. Każda porada za darmo, wszystkie reguły współpracy jasne. Dopiero po wygranej - kancelaria wzięła swoją zapłatę. No i taka gra jest uczciwa. Może fizycznego zdrowia nie odzyskałem, ale chociaż psychicznie jest mi lepiej.
Zobacz więcej komentarzy (58)