Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jakub Ceglarz
|

Nowa ulga w PIT. Fiskus nie ułatwia sprawy

5
Podziel się:

Ulga za złe długi w tym roku pojawi się w zeznaniach podatkowych po raz pierwszy. Przysługuje ona przedsiębiorcom, którym nie płacą kontrahenci. Skorzystanie z niej wymaga jednak nie lada wysiłku. Fiskus bowiem sprawy nie ułatwia.

Nowa ulga w PIT. Fiskus nie ułatwia sprawy
Nowa ulga w PIT. Przedsiębiorców czeka papierologia (money.pl, Rafał Parczewski)

O sprawie pisze "Rzeczpospolita". Ulga za złe długi w zamyśle ma pomóc przedsiębiorcom, którzy nie otrzymali zapłaty od kontrahentów. A szczególnie w dobie pandemii jest to problem coraz większej liczby firm.

Żeby jednak skorzystać z nowej ulgi, trzeba się nieźle namęczyć. Mowa tu szczególnie o tych firmach, które mają takich faktur więcej.

- Przedsiębiorca, który chce w zeznaniu rocznym PIT lub CIT skorzystać z ulgi na złe długi, musi wypełnić specjalny załącznik. Opisuje w nim szczegółowo każdą nieopłaconą fakturę: dane dłużnika, w tym NIP, numer faktury, datę jej wystawienia i datę upływu terminu zapłaty. A przecież są firmy, które mają a nawet kilka tysięcy takich nieopłaconych faktur. Czeka je ogrom pracy – mówi "Rz" Cezary Szymaś, współwłaściciel biura rachunkowego ASCS-Consulting.

Zobacz także: e-Urząd Skarbowy już działa. Ważne zmiany w podatkach

Działy księgowe będą więc miały sporo pracy. Szczególnie, że nie może ich w tym wyręczyć żadne oprogramowanie lub automat.

Jak działa ulga? Od dochodu podatnik będzie mógł odliczyć nieopłaconą fakturę. Dzięki temu podatek będzie wyliczany od niższej kwoty. Warunek? Faktura musi być przeterminowana przynajmniej o 30 dni.

Co istotne, gdy faktura zostanie już opłacona, trzeba będzie zastosować odwrotną operację. Czyli w kolejnym zeznaniu dodać do dochodu odpowiednią kwotę, którą uregulował kontrahent.

- Jeżeli przedsiębiorca składa zeznanie w wersji papierowej, to musi dokładać kolejne załączniki, bo jest w nich miejsce tylko na opis dwóch faktur. W wersji elektronicznej załącznik powinien się rozszerzać, umożliwiając dodanie kolejnego pola - wyjaśnia Aneta Lech, doradca podatkowy i wykładowca Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

Problem w tym, że wersji elektronicznej fiskus wciąż nie udostępnił. Zapowiada jednak, że pojawią się one do 15 lutego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(5)
POLDEK
3 lata temu
Co za chory kraj wraz z aparatem władzy!!! Po co tworzyć durnowate przepisy, skoro US będzie na każdym kroku przedsiębiorcom, to utrudniał!!! Nikt już nie ma wątpliwości, że Polska nie jest krajem przyjaznym własnym obywatelom!!!
paranoja
3 lata temu
Nr faktury jest unikalny. Wszystkie pozostałe dane są na fakturze. Najwyraźniej podanie łącznej kwoty z załączonym tylko wykazem samych n-rów faktur przerosło inteligencję pisowskich prawodawców.
Ach te zmiany...
3 lata temu
A co z weryfikacją zasadności faktur? Jakaś firma x, żeby zmniejszyć sobie podatek, wystawi fakturę dla firmy, która nie była odbiorcą ani jej usługi ani towaru, albo w zawyżonej wysokości i co wtedy?
nik
3 lata temu
brak kasy w budżecie to brak możliwośći ulgi! niech stworzą FUNDUSZ dla firm którym nie płacą kontrahenci i jego zarządzaniem niech zajmą się US- sposób działania to zgłaszasz niezapłaconą Fv/rach, fundusz płaci a us ściąga z rachunku bankowego dłużnika plus koszty wynoszace +50% wartości długu i wtedy każdy będzie płacił kontrahentom! małe firmy nie idą do sądów bo procesy są kosztownez a wyrok sądu często nic nie znaczy a koszty trzeba ponieść... termin np +10% terminu i po tym czasie zgłaszamy do FUNDUSZU i on już blokuje rachunki dłużnika na poczet należności i kosztów ściągnięcia dlugu prosty sposób na rozwiązanie problemu zatorów płatniczych!
nori
3 lata temu
Czy fiskus kiedykolwiek coś ułatwiał ? ..... Prawda ! Bardzo ułatwia przekazywanie kroci łoćcu z Torunia , jak i samochodów od bezdomnych . W tym roku ma być jeszcze łatwiej .