Notowania

Obliczanie wynagrodzenia. Jakie czynniki należy uwzględnić?

Wynagrodzenie netto może różnić w zależności od umowy, która jest zawarta z pracownikiem. W kontrakcie mamy bowiem zawsze kwotę brutto. Dobrze wiedzieć, co trzeba odjąć, odliczyć od wynagrodzenia, żeby uzyskać kwotę netto, czyli tę, którą pracodawca faktycznie przeleje na konto.

Podziel się
Dodaj komentarz
(iStock.com)
Obliczanie wynagrodzenia wymaga uwzględnienia kwoty brutto i netto

Wynagrodzenie zawsze określone jest jako kwota brutto. Nawet Główny Urząd Statystyczny określając najniższe wynagrodzenie na dany rok, a także pensję średnią, stosuje zawsze wskaźnik wynagrodzenia brutto. W największym uproszczeniu jest to wartość wynagrodzenia wskazana w konkretnej umowie. Wiele zależy od tego, czy rozliczać będziemy umowę o pracę, umowę zlecenie czy umowę o dzieło. Jednokrotnie forma umowy zależy od tego, jaką kwotę na rękę otrzyma pracownik, jeśli mamy taką samą kwotę brutto,

Jak obliczyć wynagrodzenie?

Zanim zaczniemy obliczać kwotę netto, trzeba od wynagrodzenia brutto odliczyć koszty uzyskania przychodu. Jeśli mamy na myśli pracowników, to zazwyczaj stosuje się tzw. zwykłe koszty uzyskania. Miesięcznie kwa to 111,25 zł. Bierzemy je pod uwagę wtedy, gdy firma, a dokładnie jej siedziba, mieści się w tej samej miejscowości, w której pracownik mieszka. Jeśli firma jest gdzie indziej, można od wynagrodzenia odliczyć podwyższone koszty uzyskania przychodu.

Miesięczne podwyższone koszty uzyskania przychodu to kwota 139,06 zł. Pamiętajmy, żeby od wynagrodzenia odjąć jeszcze składki, obciążające jego część wynagrodzenia (to połowa składki emerytalnej i rentowej oraz składka chorobowa i zdrowotna w całości). Od wynagrodzenia brutto potrąca się też całą zaliczkę na podatek dochodowy.

Wynagrodzenie brutto to kwota wyszczególniona na umowie. Biorąc pod uwagę umowę o pracę, w tym przypadku odlicza się od niej składki ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz zaliczkę na podatek dochodowy. W przypadku umowy zlecenia odliczamy również składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne i zaliczkę na podatek. W przypadku umowy o dzieło odliczamy tylko zaliczkę na podatek dochodowy. I wtedy wychodzi nam kwota netto, czyli to, czym można realnie dysponować.

No dobrze, ale mamy przecież jeszcze umowę o pracę i umowę zlecenie. Jak już wiemy, wynagrodzenie brutto jest pensją całkowitą, z uwzględnieniem wszystkich obciążeń. Są to np. składki do ZUS-u i zaliczka na podatek dochodowy.

Składka na ubezpieczenie emerytalne to 19,52 proc. Po połowie płacą ją pracownik i pracodawca. W przypadku ubezpieczenia rentowego składka wynosi 8 proc., z czego pracodawca płaci 6,5 proc., a pracownik 1,5 proc.

Składka na ubezpieczenie chorobowe i składka zdrowotna

Warto dodać, że trzeba też od wynagrodzenia brutto odjąć składki na ubezpieczenie chorobowe. Składka wynosi 2,45 proc. wynagrodzenia brutto. W całości pokrywana jest ona przez pracownika. Ubezpieczenie chorobowe umożliwia wypłatę zasiłku, w sytuacji, gdy pracownik zachoruje i nie może pracować, a przez to zarabiać.

Nie można też zapomnieć o składce zdrowotnej, która kosztuje nas 9 proc. wynagrodzenia. Oblicza się ją, pomniejszając je o sumę składek ubezpieczenia emerytalnego rentowego i chorobowego.

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz