Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Podanie o przyjęcie do pracy. Jak zrobić dobre wrażenie na pracodawcy?

2
Podziel się:

Podanie o przyjęcie do pracy nie jest ani CV, ani listem motywacyjnym. Podanie o przyjęcie do pracy przekazujemy pracodawcy, gdy ten nie prowadzi rekrutacji. CV i list motywacyjny są natomiast odpowiedziami na konkretną ofertę pracy.

Podanie o przyjęcie do pracy daje nam szansę na zatrudnienie w firmach, które aktualnie nie prowadzą rekrutacji
Podanie o przyjęcie do pracy daje nam szansę na zatrudnienie w firmach, które aktualnie nie prowadzą rekrutacji (iStock.com)

Wiele osób mylnie uważa, że podanie o przyjęcie do pracy jest tym samym co list motywacyjny. Nic bardziej błędnego. CV, a także list motywacyjny składamy do pracodawcy w odpowiedzi na konkretną ofertę. Podanie o przyjęcie do pracy jest dokumentem, który ma pokazać, że jesteśmy zainteresowani pracą w konkretnej firmie, gdy ta nie prowadzi akurat rekrutacji.

W podaniu o zatrudnienie trzeba przede wszystkim uzasadnić, dlaczego kandydat chce pracować w tej konkretnej firmie i dlaczego warto z nim współpracować. To zasadnicza różnica w stosunku do np. listu motywacyjnego, w którym odpowiadamy na konkretne wymagania.

Po co pisze się podanie o przyjęcie do pracy? Po to, by pokazać swoją motywację i zrobić jak najlepsze wrażenie na przyszłym pracodawcy.

Kiedy warto napisać podanie o przyjęcie do pracy?

  • Gdy jesteś kandydatem do pracy, który nie ma doświadczenia i chcesz pokazać motywację.
  • Gdy starasz się o stanowisko, które jest wyjątkowo oblegane, a firma szuka na nie pracowników dość rzadko.
  • Gdy odbyłeś staż w konkretnej firmie, a ona nie prowadzi obecnie rekrutacji.
  • Jeśli chcesz pracować w wybranej firmie, ale ona nie prowadzi rekrutacji.

Jak napisać podanie o pracę, które pracodawca zapamięta?

Musisz wiedzieć, że samo podanie o pracę nie da gwarancji, że przedstawiciel firmy, do której składasz podanie, się odezwie. Warto wyróżnić się, by być dobrze zapamiętanym. Co powinno znaleźć się w podaniu:

  • data i miejscowość;
  • imię i nazwisko, adres oraz dane kontaktowe;
  • dane firmy, do której wysyłasz podanie;
  • treść podania z tytułem "Podanie o pracę";
  • podpis;
  • opcjonalnie: informacja o załącznikach (np. CV) .

Co napisać w podaniu o pracę?

Na początku podania powinieneś napisać, na jakie stanowisko w firmie aplikujesz. Uzasadnij, dlaczego to ty powinieneś otrzymać to konkretne stanowisko. Warto wspomnieć o swoich umiejętnościach i zainteresowaniach. Co ważne, nie trzeba za bardzo się rozpisywać. Bo szczegóły przedstawia się w CV. Dobrze, jeśli w podaniu o przyjęcie do pracy zawrzemy informację o dokumentach, które dołącza się do podania. Warto też wyrazić chęć opowiedzenia szerzej o swoich kompetencjach podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Podanie o przyjęcie do pracy

Podanie o pracę jest jednak oficjalnym pismem. Chociaż w jego przypadku ważna jest kreatywność i umiejętność zareklamowania siebie, nie wolno zapominać także o kilku ważnych elementach, których to nie może w nim zabraknąć.

Na górze strony przede wszystkim znaleźć się musi miejscowość i data. Nie wolno zapomnieć o podaniu swoich podstawowych danych teleadresowych (także numeru telefonu i adresu e-mail). Na etapie podania o pracę konieczne jest stosowanie zwrotów grzecznościowych. Trzeba klarownie opisać stanowisko, na które się kandyduje, a także zawrzeć stojące za tym wyborem motywacje. Dokument wieńczyć powinien podpis oraz ewentualne załączniki.

Istnieją branże, w których sprawdzają się słowa-wytrychy. Nie wolno jednak ich nadużywać. Przez to podanie o przyjęcie do pracy może być bardziej uniwersalne. Lepiej unikać oklepanych formułek, które charakteryzować mogą większość kandydatów na dane stanowisko. Mądrzej jest wskazać na swoje wyróżniające cechy.

Podanie o pracę to nie CV i nie ma potrzeby przedstawiania w nim wszystkich swoich miejsc pracy. Wskazanie kierunkowego wykształcenia może być plusem. Jednak podanie o pracę to przede wszystkim możliwość zaprezentowania swoich kompetencji miękkich, takich jak umiejętność współpracy w grupie, kreatywność. Dzięki niemu można przedstawić się jako osobę komunikatywną i pogodną, która radzi sobie z wieloma wyzwaniami. To cechy, które pozwolą na odróżnienie od osób mających zbliżone wykształcenie i doświadczenie.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(2)
Aparatczyk
4 lata temu
Od ciężkiej roboty to konie zdychają, a co dopiero ludzie.
PIS !!!
5 lata temu
dobre wrażenie w pracy ??? Wystarczy przyjść, nie być pijanym i nie pobić szefa .... zreszta dzisiaj jakim trzeba byc jeleniem żeby pracowac ...