Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jakub Ceglarz
Jakub Ceglarz
|

Amortyzacja mieszkania w firmie. To się opłaca

0
Podziel się:

W sześciu na dziesięć przypadków właściciel prowadzi działalność gospodarczą w domu.

Amortyzacja mieszkania w firmie. To się opłaca
(.shock/iStockphoto)
bESTosmt

Sześciu na dziesięciu przedsiębiorców prowadzi swoją działalność we własnym domu - wynika z badania przeprowadzonego wśród właścicieli firm przez Idea Bank. To nie tylko oszczędność na wynajmie drogich powierzchni handlowych, ale również szansa na dużo niższe podatki.

Na prowadzenie firmy w domu mogą pozwolić sobie przedsiębiorcy, u których działalność nie wymaga na przykład częstych, osobistych kontaktów z kontrahentami czy klientami. Spośród tych, których przepytał Idea Bank, większość decyduje się na pracę z domu. Są też jednak tacy, którzy wynajmują biura oraz tacy, którzy firmę prowadzą w dwóch miejscach.

bESTosmv

Takie rozwiązanie jest nie tylko wygodne i tańsze, ale pozwala na sporą oszczędność podatkową. Pod warunkiem jednak, że mieszkanie zostanie "wprowadzone" do firmy, czyli będzie środkiem trwałym i jest rzeczywiście wykorzystywane na potrzeby działalności. Wtedy można je amortyzować, czyli wpisywać w koszty uzyskania przychodu spore kwoty, a dzięki temu mniej oddać fiskusowi. Jak to działa?

Wartość początkowa to podstawa

Przedsiębiorca, który wśród środków trwałych ma mieszkanie, może powiększać koszty uzyskania przychodu o odpisy amortyzacyjne. Musi się jednak trzymać ściśle określonych reguł. Rozpocząć trzeba od ustalenia wartości nieruchomości, którą wpisze do rejestru środków trwałych firmy. Ma do wyboru dwa sposoby:

  • według zasad ogólnych,
  • uproszczoną.
bESTosmB

Według zasad ogólnych do wartości nieruchomości zalicza się cenę kupna, powiększoną na przykład o poniesione przy tym koszty - na przykład opłaty notarialne czy skarbowe czy prowizję dla pośrednika. Po zsumowaniu powstanie kwota, od której procentowo będą obliczane odpisy amortyzacyjne.

Dużo łatwiej obliczyć wartość początkową w metodzie uproszczonej. Wystarczy pomnożyć metraż mieszkania przez ustawową stawkę 988 złotych. W większości przypadków jednak w ten sposób jest dużo mniej korzystny dla przedsiębiorcy, bo mieszkanie jest niedoszacowane, przez co odpisy będą niższe. Stawka za metr mieszkania w większości miast w Polsce jest przecież o wiele wyższa niż ustawowe 988 złotych.

Przykład 1 Jeśli przedsiębiorca chce "wprowadzić" do firmy mieszkanie o powierzchni 100 metrów kwadratowych, to przy zastosowaniu metody uproszczonej, wartość początkowa takiej nieruchomości wyniesie 98 800 złotych. Jaki procent?

Budynki i lokale mieszkalne są objęte 1,5-procentową stawką amortyzacji, którą można stosować przez 60 kolejnych lat. To znaczy, że przez rocznie można pomniejszać przychód o 1,5 proc. wartości takiego mieszkania.

bESTosmC

W niektórych przypadkach przedsiębiorca stawkę amortyzacji może ustalić indywidualnie. Ma do tego prawo tylko wtedy, gdy przed "wprowadzeniem" mieszkania do firmy używał go przez minimum 5 lat oraz jeśli udowodni, że na jego ulepszenie (na przykład rozbudowę, przebudowę lub generalny remont) wydał 30 procent wartości początkowej.

Indywidualną stawkę można jednak stosować tylko maksymalnie przez 10 lat.

Co z częścią mieszkania?

Często zdarza się, że przedsiębiorca na potrzeby prowadzenia firmy wykorzystuje tylko część mieszkania, na przykład ma do tego wydzielony jeden lub dwa pokoje. Wtedy również może on podlegać amortyzacji, ale wartość początkową oblicza się w proporcji do całej nieruchomości.

bESTosmD

Wartość początkowa nieruchomości (pokoju) będzie więc stanowiła 40 tysięcy złotych, więc rocznie będzie mógł odpisać 600 złotych (1,5 procenta z 40 tysięcy).

Należy jednak pamiętać, że odpisy amortyzacyjne pomniejszają przychód, nie zaś podatek. To znaczy, że 250 złotych miesięcznie z przykładu 2 to nie jest realna oszczędność. W rzeczywistości danina dla fiskusa będzie niższy o 45 (przy 18-procentowej stawce) lub 47,5 zł (przy 19-procentowej stawce liniowej).

Firma prowadzona w domu jest również o tyle korzystna, że odliczać można inne koszty eksploatacyjne, na przykład za media - czynsz, energię czy ogrzewanie. Oczywiście w przypadku wykorzystywania tylko jednego pokoju, rachunki trzeba podzielić proporcjonalnie. Podobnie zresztą jak odsetki od kredytu, zaciągniętego na zakup nieruchomości.

bESTosmW
wiadomości
wiadmomości
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)