Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
internet
07.07.2007 15:00

E-urzędy wciąż odległe

Żadnej sprawy urzędowej nie można załatwić od początku do końca przez internet. Powód - elektroniczny podpis wciąż nie działa tak jak powinien.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/Piotr Polak)

*Żadnej sprawy urzędowej nie można załatwić od początku do końca przez internet. Powód - elektroniczny podpis wciąż nie działa tak jak powinien. *
Choć ustawa o e-podpisie ma już pięć lat certyfikaty na cyfrowy podpis wykupiło dotąd niewiele firm, spośród trzech milionów zarejestrowanych w całym kraju; nie korzystają z niego także indywidualni użytkownicy internetu.

Nie powinno to dziwić, bo możliwości korzystania z niego są u nas mocno ograniczone. Administracja ich nie stwarza, choć zdarzają się optymistycznie rokujące wyjątki.

Zarządzający stroną poznańskiego Miejskiego Informatora Multimedialnego (MIM) Wojciech Pelc podkreśla, że możliwe byłoby załatwianie większości spraw przy pomocy internetu, ale w Polsce brakuje ustawodawstwa i przede wszystkim spójnego, centralnie skoordynowanego systemu administracji państwa.

Zdaniem sekretarza urzędu miasta Gorzowa Wlkp. Ryszarda Knecia, problem nie tkwi w możliwościach technicznych, lecz dostępności mieszkańców do kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Tylko dzięki niemu możliwe jest zastąpienie wizyty w urzędzie przesłaniem potrzebnych danych przez internet.

W Urzędzie Miejskim w Koszalinie (Zachodniopomorskie) można zainicjować przez Internet 20 procedur, jednak na pewnym etapie trzeba przyjść do urzędu i żeby złożyć na dokumentach swój podpis.

Białystok: Firma rejestrowana w necie

W białostockim urzędzie miasta dostępna jest usługa rejestrowania firmy przez internet przez wypełnienia odpowiednich formularzy online.

Posiadacze podpisu elektronicznego kwalifikowanego (poświadczonego wydaniem certyfikatu) w ogóle nie muszą stawiać się w urzędzie. Uzupełnione formularze oraz skan dowodu wpłaty przesyłają pocztą elektroniczną, a obsługa urzędu odsyła dokument rejestracyjny pocztą.

Udogodnieniem dla osób niewidomych oraz niedowidzących jest możliwość odsłuchiwania informacji zawartych w serwisie za pomocą mówiącej przeglądarki internetowej - Program Intelligent Web Leader - którą można bezpłatnie pobrać wprost ze strony urzędu.

| CO ZAŁATWIMY W POZNANIU? |
| --- |
| W urzędzie miasta Poznania można przez internet pobrać zestaw formularzy do rejestracji działalności gospodarczej, dokonać korekt w ewidencji działalności gospodarczej, zapisać dziecko do przedszkola czy szkoły, a także sprawdzić lokalizacje grobów na poznańskich cmentarzach czy zamówić odpis aktów stanu cywilnego. |

*Bydgoszcz: Pogadaj z urzędnikiem przez skype'a *

Petenci urzędu miasta w Bydgoszczy za pośrednictwem internetu również mogą złożyć wnioski opatrzone podpisem elektronicznym. W godzinach pracy urzędu można skontaktować się z informacją za pośrednictwem skype'a.

Strona internetowa urzędu pozwala uzyskać informacje o procedurach i wymaganych opłatach w różnych sprawach, a także skorzystać z "internetowej giełdy podręczników".

W zasadzie we wszystkich urzędach miejskich przez internet można pobrać różnego typu formularze, wnioski czy wzory podań m.in. wykaz dokumentów gotowych do odbioru prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego auta, wydania aktu urodzenia i małżeństwa, można także złożyć skargę. Istnieje możliwość zarezerwowania wizyty, sprawdzenia bieżącego stanu kolejki oraz realizacji sprawy, wniosku czy skargi.

*Podlasie: Cyfrowy urząd nadciąga *

Na portalu informacyjnym województwa podlaskiego Wrota Podlasia w najbliższym okresie ma ruszyć tzw. cyfrowy urząd. Każdy mieszkaniec Podlasia będzie mógł m.in. uzyskać pełną informację o tym, jakie sprawy załatwiane są w urzędach samorządowych w województwie podlaskim - gdzie i do kogo należy się zwrócić oraz jakie dokumenty są wymagane.

| CO ZAŁATWIMY W SŁUPSKU? |
| --- |
| W urzędzie miejskim w Słupsku przez internet można zarezerwować sobie termin wymiany dowodu osobistego i rejestracji samochodu oraz pobrać ze strony Elektronicznego Biura Obsługi Interesantów potrzebne do tego formularze. Jednak terminy są bardzo odległe, a poszukiwane formularze znajdują się w zupełnie innym miejscu niż wskazano na stronie. |

Kraków i Szczecin: Śledź swoją sprawę w sieci

Urząd Miasta Krakowa wprowadził w kwietniu tego roku nowe narzędzie informatyczne, pozwalające na składanie przez internet wybranych wniosków w Wydziale Geodezji oraz Biurze Planowania Przestrzennego. Dzięki temu interesanci będą mogli śledzić przez internet postępy w załatwianiu ich spraw i uzyskać informację o miejscu i czasie odbioru dokumentów.

Podobne udogodnienia mają być wprowadzone w Szczecinie, gdzie portal ma być zintegrowany z obecnym systemem informacyjnym na stronach internetowych oraz BIP-em. Także gdański urząd oferuje interesantom możliwość śledzenia faz załatwiania ich sprawy.

_ Wiele urzędów jest na etapie przygotowań do wdrażania systemu załatwiania spraw przez sieć z użyciem podpisu elektronicznego. Takie działania są prowadzone m.in. na Śląsku, w małopolskiem, świętokrzyskiem, Krośnie, Rzeszowie, Ostrowie Wlkp. _Gadu-gadu z urzędnikiem

Urząd Miasta Łęczna (Lubelskie) wykorzystuje do kontaktu z interesantami także komunikator Gadu-Gadu. O terminie odbioru dowodu osobistego informuje poprzez e-mail lub sms.

"W uzasadnionych przypadkach niektóre sprawy, niewymagające osobistego stawiennictwa w urzędzie, można załatwić wykorzystując internet" - mówi Mariusz Świrk z Urzędu Miasta w Łęcznej. Należałoby wtedy wysłać do urzędu e-mailem zeskanowane, podpisane już i wypełnione formularze, a także dokument potwierdzający dokonanie koniecznej opłaty. * *

Kielce wprowadzą e-urząd

W kieleckim ratuszu funkcjonuje wewnętrzny, elektroniczny obieg dokumentów, ale dopiero na przełomie roku, w ramach realizowanego przez Urząd Marszałkowski projektu "e-urząd", magistrat i 12 innych instytucji samorządowych w regionie zyska możliwość zdalnego załatwiania spraw, wymagających użycia podpisu elektronicznego.

Urząd Wojewódzki ma zakupić urządzenie do kopiowania wniosków i załączników (m.in. zeskanowanych map) z nośników elektronicznych dostarczonych przez petentów; na podstawie takiej procedury interesanci otrzymają m.in. potwierdzenie złożenia dokumentacji potrzebnej do otrzymania pozwolenia budowlanego.

Tagi: internet, wiadomości, gospodarka, podatki, baza wiedzy, najważniejsze, msp, e-biznes, czołówki, pap, zarzadzanie
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz