Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Karolina Wysota
Karolina Wysota
|

Jak uniknąć opłaty za zwrot z PIT?

0
Podziel się:

Fiskus może zażądać od ciebie 1 procenta kwoty, która ma Ci oddać.

Jak uniknąć opłaty za zwrot z PIT?
(Andrzej Zbranecki / East News)

Zwrot podatku z rozliczenia rocznego z fiskusem szybciej i bez dodatkowych kosztów otrzymasz na konto. Niestety w formularzu PIT nie ma miejsca na to, aby wpisać numer rachunku bankowego. Właściwym dokumentem jest druk ZAP-3. Sprawdź jak prawidłowo go wypełnić i gdzie złożyć.

Formularz przeznaczony jest dla podatników, którzy są identyfikowani na podstawie numeru PESEL, czyli dla osób nie prowadzących własnego biznesu.

Zgłoszenie aktualizacyjne podatnika, czyli ZAP-3 służy nie tylko do zgłoszenia numeru rachunku bankowego, ale można za jego pomocą poinformować urząd skarbowy o zmianie adresu zamieszkania oraz aktualizować dane teleadresowe.

Wypełniony dokument trzeba dostarczyć do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania urzędu skarbowego osobiście lub wysłać pocztą. Nie ma możliwości przekazania druku drogą elektroniczną, ani poprzez system ministerstwa finansów e-Deklaracje, ani za pośrednictwem profilu zaufanego e-PUAP.

Aby otrzymać zwrot podatku na konto, formularz ZAP-3 trzeba dostarczyć do urzędu przed wysłaniem rozliczenia rocznego PIT. W przeciwnym razie urząd skarbowy wyśle pieniądze do podatnika przekazem pocztowym. Wówczas nadpłata podatku zostanie pomniejszona o kwotę równą 1 procent zwrotu plus 5,20 zł.

Pieniądze można również odebrać w kasie w urzędzie skarbowym. Jednak, aby skorzystać z tego rozwiązania trzeba taką informację podać w zeznaniu rocznym PIT w części - informacje uzupełniające.

Jeżeli celem złożenia druku ZAP-3 jest aktualizacja numeru konta to konieczne będzie wypełnienie dwóch formularzy. Pierwszy, jako rezygnacja z nieaktualnego rachunku bankowego. Drugi, jako zgłoszenie nowego.

*Jak wypełnić ZAP-3? (tutaj można pobrać formularz)
*

Dokument został podzielony na trzy części:

  • A - dane urzędu skarbowego,
  • B - dane osobowe podajnika,
  • C - podpis podatnika.

W lewym, górnym roku trzeba wpisać numer identyfikacji podatkowej, w tym przypadku właściwy jest pesel. Następnie można przejść do części merytorycznej dokumentu.

Część A

W pozycja 4 trzeba wpisać nazwę urzędu skarbowego, ze względu na miejsce zamieszkania podatnika.

Część B

**

**

Następnie trzeba uzupełnić dane identyfikacyjne oraz adres zamieszkania. Urząd skarbowy podany w polu numer 4 powinien być prawidłowy dla adresu wykazanego właśnie w części B.2. Problem mogą mieć podatnicy, którzy mieszkający w dużych miastach, gdzie zwykle jest kilka urzędów. Potrzebne informacje można uzyskać bezpośrednio w skarbówce, również telefonicznie.

Część B.3. dotyczy danych kontaktowych. Ich podanie nie jest obowiązkowe, ale ich brak może utrudnić kontakt z urzędnika z podatnikiem, w razie takiej potrzeby.

Zmiany adresu e-mail należy zgłosić podobnie jak zmianę konta, poprzez dwukrotne wypełnienie formularza.

Pola w części B.3.2 należy wypełnić tylko wtedy, gdy adres do korespondencji jest inny, niż ten podany w części B.2.

Część B.4. dotyczy numeru rachunku bankowego. Na podany numer konta urząd skarbowy będzie wypłacał należności z tytułu zwrotów podatku lub nadpłaty.

W przypadku, gdy zgłasza się numer rachunku zagranicznego, trzeba wpisać również numer IBAN (literowy kod kraju) i kod SWIFT(cyfrowy kod służący do identyfikacji banków). Oba numery można sprawdzić bezpośrednio logując się na konto rachunku bankowego.

W polu numer 36 - _ rezygnacja _, należy postawić krzyżyk tylko w dwóch sytuacjach:

  • całkowita rezygnacja z konta,
  • aktualizacja istniejącego rachunku bankowego.

W tym drugim przypadku trzeba złożyć dwa formularze pierwszy po to, aby wycofać uprzednio zgłoszony numer konta. Natomiast drugi formularz w celu zgłoszenie nowego numeru konta.

Część C

**

**

W pozycjach 41. i 42. trzeba odpowiednio wpisać datę wypełnienia dokumentu oraz podpisać się. Może zrobić to bezpośrednio podatnik, lub osoba upoważniona: _ opiekun prawny, kurator, pełnomocnik _. Udzielenie pełnomocnictwa wiąże się ze złożeniem stosownego pisma oraz wniesienia jednorazowej opłaty w wysokości 17 zł. W urzędach dostępne są gotowe formularze, które wystarczy wypełnić. Opłatę można zrobić w kasie właściwego urzędu skarbowego lub przelewem na rachunek bankowy (o numer konta należy pytać w urzędzie).

Pola od 37. do 40. wypełnia się osoba reprezentująca podatnika. Jeżeli nie ma takiej osoby pola należy pozostawić puste.

Czytaj więcej w Money.pl
Ulga rehabilitacyjna Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że z ulgi rehabilitacyjnej, co roku może korzystać ponad milion podatków. Osoby ubiegające się o odliczenie od podatku z tego tytułu muszą dołączyć do swojego zeznania PIT-36, PIT-37 lub PIT-38 formularz PIT/O.
Ulga internetowa Ulga internetowa była do tej pory najczęściej odliczaną od dochodu. W 2015 roku tylko nieliczne osoby rozliczające się z fiskusem za rok ubiegły będą mogły z niej skorzystać.
Progi podatkowe W 2015 roku w dalszym ciągu będą obowiązywać dwa progi podatkowe. Pierwszy 18-procentowy będzie dotyczył dochodów nieprzekraczających 85.528 zł. Na drugi próg podatkowy, 32-procentowy, załapią się te osoby, które w ciągu roku zarobią więcej niż wynosi ten limit.
Ulgi podatkowe Ulgi podatkowe w 2015 będą różniły się od tych, z których mogliśmy skorzystać w 2014 roku. Część osób straci prawdo do dotychczasowych odliczeń. Zyskają natomiast rodzice z trójka lub więcej dzieci.
baza wiedzy
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)