Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowa ordynacja podatkowa. Prezydencki projekt trafi do podkomisji sejmowej

0
Podziel się:

Projekt zawiera przepisy, które zwiększą pewność podatników w kwestiach związanych z przedawnieniem zobowiązań podatkowych.

Nowa ordynacja podatkowa. Prezydencki projekt trafi do podkomisji sejmowej
(Mateusz Jagielski/East News)

Prezydenckim projektem zmian w Ordynacji podatkowej, który mówi, że wątpliwości przepisów prawa powinny być rozstrzygane na korzyść podatników, zajmie się podkomisja stała do monitorowania systemu podatkowego - zdecydowała w czwartek sejmowa komisja finansów publicznych.

Przewodnicząca komisji finansów publicznych Krystyna Skowrońska (PO) zaproponowała, by propozycję prezydenta przekazać do podkomisji z uwagi na to, iż jest to projekt ustawy, _ który rozważa przyjęcie rozwiązań bardzo ważnych i istotnych dla systemu podatkowego _.

Jak dodała, do podkomisji tej trafił również projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej przygotowany przez senatorów. Częściowo dotyczy on kwestii ujętych propozycji Kancelarii Prezydenta. Zdaniem Skowrońskiej podkomisja będzie mogła przyjąć wspólne sprawozdanie z prac na dwoma projektami.

Przedstawiciele sejmowego biura legislacyjnego uważają, że połączenie prac nad projektami jest racjonalne, a sporządzenie wspólnego sprawozdania jak najbardziej słuszne.

Przygotowany w Kancelarii Prezydenta projekt zmian w Ordynacji podatkowej zakłada przede wszystkim, że niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego, rozstrzyga się na korzyść podatnika. Dzięki temu mniejsze byłoby prawdopodobieństwo przenoszenia na podatników ryzyka nieprecyzyjnych przepisów i związanych z tym kosztów. Według Kancelarii podobne regulacje obecne są w przepisach takich państw jak Kanada, Stany Zjednoczone, Belgia, czy Francja.

Projekt zawiera przepisy, które zwiększą pewność podatników w kwestiach związanych z przedawnieniem zobowiązań podatkowych. Zgodnie z generalną zasadą przedawniają się one z upływem 5 lat. Niemniej bieg tego terminu może być z różnych powodów zawieszany (po zawieszeniu biegnie nadal) lub przerywany (po przerwie rozpoczyna biec od początku).

Zaproponowano, aby w przypadku wybranych i nadużywanych, zdaniem autorów projektu, przesłanek zawieszenia oraz przerwania biegu przedawnienia ograniczyć sumę okresów przerw i zawieszeń do 3 lat. W efekcie zobowiązania podatkowe przedawnią się nie później niż po 8 latach, co ma zwiększyć pewność obrotu gospodarczego.

Zniesiona ma być też możliwość nieprzedawniania się zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką (na nieruchomości) lub zastawem skarbowym (na ruchomościach).

W projekcie zaproponowano także ograniczenie możliwości nadania decyzji podatkowej rygoru natychmiastowej wykonalności w sytuacji, gdy do przedawnienia zobowiązania podatkowego zostało mniej niż 3 miesiące. Według Kancelarii Prezydenta organy podatkowe często nadużywają tej przesłanki, kiedy np. z powodu własnej opieszałości nie są w stanie przez 5 lat lub więcej ostatecznie zakończyć sprawy.

Dokument przewiduje, że podatnik korygujący deklarację podatkową nie będzie musiał pisać i wysyłać organom skarbowym uzasadnienia korekty, chyba że zostanie o to poproszony. Zaproponowano ponadto uchylenie uciążliwych - według firm - obowiązków administracyjnych związanych z _ korektą kosztów _ w podatkach dochodowych oraz regulacje umożliwiające kontrolę ksiąg w miejscu, gdzie są prowadzone. W przypadku kontroli przedsiębiorcy nie będą musieli swoich dokumentów transportować z firmy, która prowadzi im dokumentację do siedziby swojej lub organu kontrolującego.

W projekcie znalazły się także regulacje zmierzające do zmniejszenia kosztów funkcjonowania administracji podatkowej. Zniesiony ma być obowiązek wydawania postanowień przez organy podatkowe w sprawach, w których wartość podatku nie przekracza 3-krotności opłaty pocztowej za list polecony.

Z kolei zaproponowany przez senatorów projekt dostosowuje Ordynację podatkową do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z października 2013 r., który dotyczył przepisów podatkowych z 1997 r. TK orzekł, że część z nich jest niezgodna z konstytucją.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe przedawnia się po pięciu latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Przepisy przewidują również, że w niektórych przypadkach dopuszczone jest zawieszenie lub przerwanie biegu tego terminu. Przedawnienie nie występuje jednak, gdy takie zobowiązanie zabezpieczone jest hipoteką lub zastawem skarbowym, jednak po upływie pięciu lat zaległość podatkowa może być egzekwowana tylko z przedmiotu zabezpieczenia.

Senacki projekt przewiduje wykreślenie z Ordynacji podatkowej niekonstytucyjnego zapisu, co spowoduje, że zobowiązania podatkowe zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym będą podlegać przedawnieniu na takich samych zasadach jak niezabezpieczone zobowiązania. Pierwsze czytanie w Sejmie tego projektu miało miejsce w połowie ubiegłego roku.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)