Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Masz biuro w mieszkaniu? To będziesz miał problem z rozliczeniem kosztów mediów i czynszu. Fiskus zmienia front

231
Podziel się:

Przedsiębiorcy, którzy mają zarejestrowaną działalność w swoim mieszkaniu, mają ostatnio nowy problem. Fiskus utrudnił możliwość rozliczania części czynszu i kosztów mediów, które są ponoszone w związku z prowadzeniem firmy we własnych czterech kątach.

Fiskus zmienił podejście o 180 stopni.
Fiskus zmienił podejście o 180 stopni. (wutzkohphoto, Shutterstock)

Jeśli w mieszkaniu nie ma wyodrębnionego pomieszczenia, w którym prowadzi się działalność gospodarczą, będzie problem, by wpisać te koszty jako wydatki - podaje "Rzeczpospolita". Do niedawna nie było z tym problemu, bo wystarczyło, że przedsiębiorca ustalał procentowo, jaka powierzchnia mieszkania jest wykorzystana do prowadzenia firmy, i ten procent wydatków mógł rozliczyć.

W ostatnich interpretacjach fiskus zaczął jednak podkreślać, że "firmowe" pomieszczenie musi być wyodrębnione i że ma służyć tylko do prowadzenia działalności gospodarczej.

Uderza to między innymi w prawników, grafików, informatyków czy wszelkiego rodzaju freelancerów, bo często to właśnie przedstawiciele tych zawodów bez problemów wykonują swoją pracę w domu. Takich osób w Polsce może być milion - wynika z danych Krajowej Izby Gospodarczej.

Zobacz także: Polacy się bogacą. Zobacz, na co oszczędzamy:

Co ciekawe, nie ma przepisu, który nakazywałby fiskusowi takie podejście - podkreśla doradca podatkowy Grzegorz Gębka, cytowany przez dziennik.

Z rozporządzenia dotyczącego prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynika tylko, że w kosztach można zaksięgować wydatki związane z "opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie w części przypadającej na działalność gospodarczą" - podkreśla Gębka.

podatki
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(231)
R6
6 lat temu
Witam i po co ten sarkazm! Przenieście firmy poza granice i pir...olcie urzędy skarbowe i resztę złodzieji rządowych !!! Ja tak zrobiłem : płacę 250funtów za cały rok ( w tym składka emerytalna, zdrowotne ,,,podatek i biuro finansowe)
w imie dobrej...
6 lat temu
Mogą jeszcze zażądać pozwolenia od proboszcza
Wojciech
6 lat temu
Kiedy zmniejszycie zus dla małych firm niech będzie naliczany od dochodu firmy, państwo zabija mikro przedsiębiorstwa. Zmniejszenie danin dla małych firm poprawi samozatrudnienie przyniesie nowe miejsca pracy co przełoży się na lepszą kondycję finansową zusu, ja to wiem wicepremier chyba też więc dlaczego tego nie zrobi. W Anglii są śmiesznie małe obciążenia dla firm jest ponadto wiele udogodnień przez co przedsiębiorczość mikro firm kwitnie i nie ma tam problemu z emeryturami.
alek
6 lat temu
Te interpretacje są na tyle swobodne, że przy kontroli dużo zależy od urzędnika. Wolę prowadzić firmę w osobnym lokalu i spać spokojnie po nocach niż się zastanawiać do czego mogą się przyczepić. A tak sprawy firmowe oddzielone od domowych, a prąd udało mi się załatwić taniej w energii dla firm. Trzeba sobie jakoś radzić.
m-53
6 lat temu
Co boskie - Bogu, co cesarskie - cesarzowi. Stara zasada. Mam firmę w domu to wydzielam część firmową i od niej płacę również podatek. To takie proste. A pies jest pogrzebany w pazerności wielu tzw. przedsiębiorców. Zgłaszają pół 50-cio metrowego mieszkania, w którym mieszkają 4 osoby. W koszty pakują połowę czynszu, ciepłej wody i proszków do prania. No i oczywiście zapominają zgłosić do gminy zmianę opodatkowania. A drobiazgiem już jest to, że mają taksówkę albo gotują na weselach i w domu żadnej działalności realnie nie prowadzą.
...
Następna strona