Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polisa uchroni przed błędami

0
Podziel się:

Ubezpieczenie ma chronić podatników przed błędami popełnianymi przez ich doradców. Jednak doradcy podatkowi, firmy audytorskie i biura księgowe często zapominają o polisach OC. A konsekwencje jego braku są dotkliwe.
Większe firmy wymagają od doradców nie tylko OC, ale również dodatkowego ubezpieczenia

Polisa uchroni przed błędami

O nieprawidłowościach popełnianych przez biura rachunkowe, doradców podatkowych czy firmy audytorskie informują co jakiś czas media. Chronią przed nimi obowiązkowe ubezpieczenia OC. Cóż z tego, skoro doradcy, biegli i księgowi często zapominają o ubezpieczeniu OC. A konsekwencje jego braku są dotkliwe.

Generalnie ubezpieczeniem objęta jest odpowiedzialność cywilna podmiotów wykonujących doradztwo podatkowe, uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych w zakresie wykonywania czynności charakterystycznych dla każdej z grup. W przypadku firm audytorskich będzie to badanie ksiąg rachunkowych, w przypadku biur rachunkowych - prowadzenie księgowości, a w przypadku doradców - usługi doradztwa, pomoc w wypełnianiu deklaracji itd.

Ubezpieczenie OC nie obejmuje m.in. szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego po skreśleniu z listy doradców lub biegłych rewidentów, chyba że szkoda jest następstwem wykonywania zawodu przed skreśleniem itp.

Korzyści dla klientów

- Ubezpieczenie OC podmiotów wykonujących doradztwo podatkowe ma na celu uwolnienie podatnika od kłopotliwego procesu cywilnego, który opierałby się na pozwie za niewykonanie czy nienależyte wykonanie umowy o doradztwo podatkowe. Proces taki byłby uciążliwy, kosztowny dla podatnika i
_ Zakres odpowiedzialności w każdej z grup określa albo ustawa (o biegłych rewidentach, o doradztwie podatkowym, o rachunkowości), albo rozporządzenie Ministerstwa Finansów. _ na nim ciążyłby obowiązek dowiedzenia winy doradcy - wyjaśnia Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Ubezpieczenie OC doradcy zwalnia klienta od takiego procesu.

- Oznacza to, że uzyskanie rekompensaty za potencjalną stratę, związaną z określeniem zobowiązania podatkowego, w innej wysokości niż to wynikało z deklaracji, jest przerzucone na firmę ubezpieczeniową. Te procedury działają bardzo dobrze - ocenił Dariusz M. Malinowski. Podobne zasady funkcjonują w przypadku biegłych i biur rachunkowych.

- Ubezpieczenie przenosi ryzyko pomyłek na biuro rachunkowe, ale nie znosi pełnej odpowiedzialności za prowadzone księgi rachunkowe z kierownika czy członka zarządu w firmie - wyjaśnił prof. Zbigniew Luty, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, oddział dolnośląski.

- Jest to więc zabezpieczenie biura rachunkowego przed odpowiedzialnością finansową za ewentualne błędy biura. Natomiast firma, która zleca ewidencję księgową, ma podstawę do roszczeń w przypadku nałożenia na nią kary za niezamierzone pomyłki biura rachunkowego - dodał prof. Zbigniew Luty.
*Ubezpieczenie OC powinno posiadać: *

49 000 uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
9500 doradców podatkowych
7569 biegłych rewidentów
W przypadku doradców, biur rachunkowych i audytorskich obowiązują jednak inne kwoty ubezpieczeń. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do jednego zdarzenia zależy od przedmiotu działalności doradcy, biura rachunkowego czy audytora.

Ubezpieczenie obowiązkowe w przypadku doradców podatkowych wynosi 10 tys. euro. Mają oni ponadto możliwość wykupienia ubezpieczenia dodatkowego. W przypadku biegłych podstawa wynosi 45 tys. euro (za badanie sprawozdania finansowego) oraz kwota dla konkretnej działalności, np. przy badaniu sprawozdań i prowadzeniu ksiąg rachunkowych będzie to w sumie 55 tys. euro.

Gwarancja dla doradców

Minimalna suma gwarancyjna OC w odniesieniu do jednego zdarzenia dla umów ubezpieczenia biur rachunkowych wynosi 10 tys. euro. Tak określone kwoty pozwalają na bezpieczeństwo klientów. Obowiązkowa kwota minimalna oznacza, że odszkodowanie do takiej wysokości trzeba wypłacić każdej firmie, z którą doradca, biuro czy audytor mają podpisaną umowę. Jeśli więc biuro obsługuje 30 podmiotów, to w przypadku nieprawidłowości, np. w pięciu podmiotach, ubezpieczyciel każdemu wypłaci maksymalnie po 10 tys. euro.

Korzystne ubezpieczenie

Korporacje mogą pomóc ubezpieczyć się swoim członkom podpisując umowę generalną z towarzystwem ubezpieczeniowym. Tak zrobiła Krajowa Rada Doradców Podatkowych. Zawarła ona umowę z dwoma towarzystwami, które zaproponowały najkorzystniejsze warunki. Dzięki temu interes podatników i doradców jest lepiej zabezpieczony. Ubezpieczeniu podlegają nie tylko standardowe czynności doradcy, ale również prowadzenie przez niego ksiąg rachunkowych.

- Gdy mamy do czynienia z kontraktami, gdzie zagrożenie szkodą jest wyższe, klienci wręcz wymagają, aby doradca zagwarantował im, że w przypadku popełnienia błędu ich interes będzie właściwie zabezpieczony - podsumował Dariusz M. Malinowski.

wiadomości
podatki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)