Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sprzedaż premiowa - kiedy powstaje obowiązek podatkowy?

0
Podziel się:

Sprzedaż premiowa może być porównana do organizacji konkursów dla klientów. Tu jest jednak gwarancja otrzymania nagrody po spełnieniu określonych warunków.

Sprzedaż premiowa - kiedy powstaje obowiązek podatkowy?
(Georgy Pchemyan/Dreamstime.com)

Przedsiębiorcy w celu zintensyfikowania sprzedaży swoich produktów i usług podejmują działania, które można określić pojęciem sprzedaż premiowa.

Takie działania są związane z nagradzaniem klientów, którzy dokonują zakupów o znacznej wartości lub nabywają określone kategorie produktów / usług. Uwzględniając, że otrzymanie nagrody co do zasady wiąże się z powstaniem z tego tytułu przychodu podlegającego opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT)
należałoby wyjaśnić, czy obowiązek podatkowy powstanie też przy okazji sprzedaży premiowej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT zwalnia się z podatku wartość nagród związanych ze sprzedażą premiowa, jeśli ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 760 zł i nagrody nie są otrzymane w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. W przepisach podatkowych nie zostało zdefiniowane pojęcie sprzedaży premiowej, w związku z czym jego definicja ukształtowała się na gruncie orzecznictwa i doktryny. Przykładowo w wyroku NSA z dnia 28 sierpnia 2007r. (sygn. II FSK 1167/05) stwierdzono, że: sprzedaż premiowa to _ sprzedaż konsumencka, jednostkowa, incydentalna, niezwiązana z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą _.

Sprzedaż taka ma na celu zachęcenie klientów do dokonywania zakupów u organizatora promocji. Sprzedaż premiowa może być porównana do takich działań marketingowych jak organizacja konkursów dla klientów, przy czym cechą wyróżniającą sprzedaż premiową jest gwarancja otrzymania premii w formie nagrody po spełnieniu określonych warunków. W ramach sprzedaży premiowej przyznawane mogą być różne kategorie nagród. Są to przykładowo: rzeczy materialne, usługi, punkty wymieniane na nagrody a nawet pieniądze.

Wartość nagród przyznanych w ramach sprzedaży premiowej będzie zwolniona z PIT, jeśli spełnione zostaną następujące warunki:

  • - nagroda związana jest z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi lub zakupu za określoną kwotę, zebrania określonej ilości punktów itp.,
    • - jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 760 zł
    • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą

Zatem *zwolnienie z PIT nie będzie miało zastosowania, jeśli przedsiębiorca przyznaje nagrody swojemu kontrahentowi lub pracownikom kontrahenta, którzy są uprawnieni do otrzymania nagród w związku z wykonywaniem czynności służbowych. * Powyższy pogląd został potwierdzony przykładowo przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 25 sierpnia 2008r. (sygn. IPPB1/415-700/08-2/JB).

Odnosząc się do nagród wypłacanych w punktach sprzedaży prowadzonych przez kontrahenta organizatora sprzedaży premiowej organ podatkowy stwierdził, że wartość tych nagród powinna zostać opodatkowana 10% stawką PIT, bez względu na wartość nagród.

Reasumując nagrody przyznane w ramach sprzedaży premiowej będą mogły być zwolnione z PIT, jeśli przyznane zostaną ostatecznym konsumentom, a ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 760 zł.

Autorka jest specjalistką ds. podatkowych w Kancelarii Prawnej BSO Prawo & Podatki

wiadomości
podatki
baza wiedzy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)